שומרת על מומנטום חיובי: הרבעון השני המרשים של טסלה

טסלה הכתה את תחזיות האנליסטים לרבעון השני של השנה והציגה עליות דרמטיות ברווחים, בהכנסות ובמסירת כלי רכב • זהו רבעון רווחי שמיני ברציפות עבור יצרנית הרכב החשמלי, על אף הקשיים שהערימה 2021 בשרשראות האספקה והמחסור החמור בשבבים

אלון מאסק, מנכ"ל טסלה / צילום: Shutterstock
אלון מאסק, מנכ"ל טסלה / צילום: Shutterstock

עליות דרמטיות ברווחים, בהכנסות ובמסירת כלי רכב: טסלה פרסמה את ביצועיה לרבעון השני של 2021 והכתה את תחזיות האנליסטים. לראשונה, יצרנית הרכב החשמלי של אלון מאסק רשמה רווח נקי רבעוני של יותר ממיליארד דולר.

טסלה רשמה רבעון רווחי שמיני ברציפות, על אף אתגרי האספקה שכפתה מגפת הקורונה, המחסור העולמי בשבבים וההפסדים שנבעו מהשקעות הביטקוין שלה. טסלה ציינה שהגורמים האלו ישפיעו על קצב הגידול של מסירת המכוניות שלה גם בהמשך השנה. ההכנסות הסתכמו בכ-12 מיליארד דולר לעומת צפי של 11.3 מיליארד דולר (זינוק של 98% בהשוואה לכ-6 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד).

מתחילת 2021 מניית החברה איבדה קרוב ל-10% משוויה - אך במבט של 12 החודשים האחרונים היא נסקה ביותר מ-110%. לצורך השוואה, התשואה הכוללת של מדד S&P 500 בתקופה זו הגיעה ל-36.5%.

100 מיליון דולר ממכירת נכסים דיגיטליים

טסלה, כאמור, הצליחה לשמור על המומנטום החיובי שלה גם ברבעון השני של השנה, כאשר רשמה רווח נקי של 1.14 מיליארד דולר. נראה שהפעם האנליסטים הם אלה שפספסו את התחזיות, שכן צפו לחברה רווח רבעוני של 600 מיליון דולר בלבד. הרווח המתואם למניה הגיע ל-1.45 דולר, כשהציפיות של האנליסטים היו 98 סנט. מדובר בנתון שיא שגבוה כמעט פי שלושה מהרווח הנקי בשלושת החודשים הראשונים של השנה, וגדול בכ-1,000% בהשוואה לרווח של 100 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד.

סך מסירות הרכב ברבעון הגיע ליותר מ-201 אלף, עלייה של 122% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, כך על פי דיווחי החברה מתחילת החודש. לפי הדיווח, במהלך הרבעון טסלה ייצרה 206 אלף כלי רכב.

ההשקעות של טסלה בביטקוין עלו לה כ-23 מיליון דולר ברבעון השני, בעוד שברבעון הקודם הרוויחה כ-100 מיליון דולר ממכירת נכסים דיגיטליים. יחד עם זאת, אפשר להגיד שמאסק עצמו אחראי במידה רבה לנפילת ערך הביטקוין, לאחר שהודיע במאי שטסלה תפסיק לקבל ביטקוין כתשלום בשל ההשפעה הסביבתית של כרייתו, שמצריכה כמויות גדולות של חשמל. "מטבעות קריפטוגרפיים הם רעיון טוב במובנים רבים, ואנחנו מאמינים שיש להם עתיד מבטיח, אבל הסביבה לא יכולה לשלם על כך מחיר יקר", הסביר בזמנו מאסק. בהמשך אמר שסביר להניח שטסלה תשוב לקבל את המטבע כאשר תתאפשר כרייה מאנרגיה נקייה ושוב הקפיץ את ערכו.

הרכישה שעשויה להשפיע על תפקוד מאסק

מאסק עומד כעת בפני תביעה בעניין רכישת SolarCity על ידי טסלה, בטענה שהחברה שילמה יותר מדי עבור רכישתה. פרקליטיו של מאסק צפויים לטעון שהעסקה כלל לא פגעה בבעלי המניות, וכי הם בעצמם הצביעו באופן גורף לאישורה. למרות שהתביעה לא מסכנת את טסלה מבחינה פיננסית (שכן מאסק ישלם מכיסו כ-2 מיליארד דולר אם יפסיד בה), היא עשויה להשפיע על תפקוד מאסק, דבר שעלול להזיק לה.

במסגרת עדותו בבית המשפט אמר מאסק שטסלה רכשה את SolarCity מסיבה אחת: להפוך ליותר מחברת מכוניות בלבד. "המטרה אינה להיות חברת רכב. יש הרבה חברות רכב. המטרה היא להיות חברת מכוניות חשמליות שהיא חלק מהעתיד של אנרגיה מתחדשת, כמו גם שאחסון אנרגיה סולרית הוא חלק מהעתיד הזה", העיד בחודש שעבר.

מאסק נגד המועדון הסגור של אפל

בשיחת ועידה לאחר פרסום דוחות טסלה, המייסד והמנכ"ל אלון מאסק עקץ פעמיים את אפל. החברות אמנם לא מתחרות ישירות כיום, אך אפל דיווחה על פיתוח רכב אוטונומי חשמלי בתום 2020.

כשנשאל על שרשרת האספקה של טסלה, מאסק אמר כי יש תפיסה שגויה כי החברה משתמשת בכמויות גדולות של קובלט, חומר עיקרי בייצור תאי ליתיום-יון המשמשים להרכבת סמארטפונים ורכבים חשמליים. "אפל, לדעתי, משתמשת בכמעט 100% קובלט בסוללות שלה לניידים", אמר מנכ"ל טסלה. "אם נחשב ממוצעי משקלים, אנחנו משתמשים באולי 2% קובלט בהשוואה לנניח, השימוש של אפל ב-100% קובלט".

בהמשך השיחה, מאסק התייחס ל"גן המגודר" של אפל, המגבלות שהיא מטילה על האפליקציות באפסטור שלה. "מטרתנו היא לקדם אנרגיה בת קיימא", השיב מאסק כשנשאל על לאפשר למתחרות להשתמש ברשת הטעינה. "זה לא כדי ליצור גן מגודר ולהשתמש בו כדי לחבוט בתחרות כמו שעושות חברות מסוימות", אמר מאסק, עצר לשיעול מזויף ואז הוסיף, "אפל".