משרד החינוך יילחם על החרגת מערכת החינוך אפילו מסגר

ויכוחים ודיונים אחרונים בין משרד הבריאות ומשרד החינוך המתקיימים היום אמורים להוביל עד הערב להחלטה על המתווה לפתיחת שנת הלימודים הבאה, אך הפערים עדיין גדולים מאוד • ואחרי שיסכימו – האם יקבלו אישור מיפה בן דוד?

שרת החינוך ד"ר יפעת שאשא-ביטון / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
שרת החינוך ד"ר יפעת שאשא-ביטון / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

צוותי משרד החינוך והבריאות ממשיכים היום (ב') לדון במתווה פתיחת שנת הלימודים, במטרה שניתן יהיה להביאו לאישור הממשלה עוד היום, אולם הפערים בין הצדדים גדולים.

אתמול (א') הודיע משרד החינוך על התוכנית שלו לפתיחת שנת הלימודים, והצהיר כי התוכנית אושרה עם משרד הבריאות. בהמשך הסתבר כי ההודעה יצאה ללא תיאום מלא. גורמים מקורבים למשרד הבריאות מציינים כי במתווה שפורסם הופיעו נקודות שסוכמו בין הצדדים - אך גם נקודות שלא סוכמו ביניהם.

לאחר דיון סוער אתמול, ראש הממשלה נפתלי בנט ביקש מן הצדדים להגיע להסכמות, והם מנסים לעשות זאת ברגעים אלה. שני הצדדים מציינים בשיחות רקע כי יעשה מאמץ משמעותי לא להגיע לפיצוץ.

שרת החינוך ד"ר יפעת שאשא-ביטון פרסמה היום פוסט ובו כתבה: "ביממה האחרונה מופצות ידיעות כזב ודיסאינפורמציה. האמת היא אחת: אתמול הוצג מתווה שגובש בעבודה אינטנסיבית ביחד עם משרד הבריאות... ראש הממשלה, שר הבריאות וצוות המומחים תומכים בכל עקרונות המתווה למעט סוגיה אחת - מדיניות הבידוד. שר הבריאות ואני משתפים פעולה ומקיימים דיונים פוריים".

אולם המשרדים חלוקים לא רק בפרטים אלא גם בתפיסת העולם. ד"ר יפעת שאשא-ביטון, שרת החינוך, מוטרדת מהשבתת הלימודים, ובהודעתה היא הבטיחה כי תשמור על שנת לימודים רציפה. עיקרון נוסף עליו מקפידה שאשא-ביטון הוא שוויוניות בין נוער מחוסן ולא מחוסן.

לעומת זאת, משרד הבריאות, בראשות השר ניצן הורביץ, אמון על בלימת המגפה, כאשר בתי הספר מהווים ערוץ הפצה מרכזי של המגפה כרגע, משום שהילדים ורוב בני הנוער עדיין אינם מחוסנים. בגלי התחלואה הקודמים, השבתת מערכת החינוך נחשבה לאחר הכלים האפקטיביים ביותר בהגבלת המחלה, אם כי המחיר מאוד גבוה.

ישנו עוד צד לסיפור שטרם אמר את דברו, וזו הסתדרות המורים בראשות יפה בן דוד. בעבר גישתה של בן דוד הייתה להעדיף השבתה של המערכת ולמידה מרחוק על פני סיכון המורים. בגלי הקורונה קודמים, צעדים הקשורים למשרד החינוך שלא תואמו עם הסתדרות המורים כמעט ולא יושמו בסופו של דבר. משרד החינוך אומר היום כי הוא מתואם עם הסתדרות המורים, אולם בסופו של דבר ההסתדרות כנראה תביע את דעתה לגבי כל אחד מן הרכיבים של מתווה בנפרד, ואין ערובה כי תסכים לכולם.

ההורים בסגר, הילדים בסדר

בקרבת משרד הבריאות מציינים כי ממילא אם לא יינקטו צעדים משמעותיים שיבלמו את המגפה, המדינה עלולה בסופו של דבר להגיע לסגר, אך במשרד החינוך טוענים כי הם ערוכים לפתיחת שנת הלימודים גם במקרה של סגר, וכי כבר כעת הם "נלחמים" כדי להחריג את מערכת החינוך מכל הכרעה כללית על סגר במקרה שהתחלואה תמשיך לעלות.

בסביבתה של שאשא-ביטון טוענים כי בכוונתם להגיע להסכמות מול משרד הבריאות, משום שהנזק בהוצאת הילדים ממסגרות החינוך לתקופה ממושכת הוא משמעותי, ויש לצמצם אותו ככל הניתן. זו גם הסיבה לפיה לא תומכים במשרד בלימודים מרחוק, ואין כרגע גם תוכנית חירום חדשה ללימודים מרחוק.

הסתדרות המורים עלולה להתנגד למהלך של לימודים בסגר, בגלל הסיכון למורים. זה נכון גם לגבי קיצור הבידודים - משרד הבריאות רוצה לקצרם ל-48 שעות מול בדיקה שלילית. לעומת זאת, משרד הבריאות וגורמים מקצועיים נוספים מעריכים את זמן הדגירה הפוטנציאלי של הווירוס כארוך יותר.

בתי הספר החרדיים חוזרים ללימודים כשבוע לפני בתי הספר החילוניים. משרד החינוך מבקש לבצע בבתי הספר האלה פיילוט, לראות האם בידוד של 48 שעות בלבד יכול למנוע התפרצויות באופן משביע-רצון, וכך תוכרע אי-ההסכמה שסומנה כמרכזית בין הצדדים. אולם יש לציין כי באוכלוסייה זו ייתכן שיש שיעור גבוה במיוחד של מחלימים.

שני המשרדים מסכימים על גישה של בדיקות מניעתיות. עם זאת, הפרטים לגבי אופן ביצוע הבדיקות, ובדיוק באילו נסיבות ולמי, עדיין רחוקים מלהיות ברורים.