בשידור חי: דיון בהרכב מורחב בעליון בסוגיית החדירה לטלפונים של יועצי נתניהו בפרשת הטרדת עד המדינה

בית המשפט העליון יקיים הבוקר דיון בשידור חי, בהרכב של תשעה שופטים, בסוגיות עקרוניות של הוצאת צווים במעמד צד אחד לחיפוש בטלפונים וקבלת צווים בדיעבד • סוגיות אלה ישליכו על אופן ניהול הליכי חקירה בישראל

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות / צילום: רפי קוץ
נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות / צילום: רפי קוץ

בית המשפט העליון יקיים הבוקר (ג') דיון בשידור חי, בהרכב של תשעה שופטים, בסוגיות עקרוניות של הוצאת צווים במעמד צד אחד לחיפוש בטלפונים וקבלת צווים בדיעבד. סוגיות אלה ישליכו על אופן ניהול הליכי חקירה בישראל.

בית המשפט ידון בשני תיקים בהן עלו הסוגיות: הראשון - סוגיית הכשרתם בדיעבד של צווי החדירה לטלפונים הניידים של יועצי ראש הממשלה לשעבר יונתן אוריך ועופר גולן במסגרת חקירתם בפרשת הטרדת עד המדינה בתיק 4000 שלמה פילבר. בשל המחלוקת על סוגיי החיפוש הוקפאה החקירה.

התיק השני דן בעניינו של יואל שמעון, שנחשד ביבוא סמים. הטלפון הנייד נתפס ממנו במהלך החקירה, והמחלוקת היא האם היה מקום בעניינו, כאשר נטען כי לא הייתה דחיפות בחיפוש לקיים דיון במעמד צד אחד לחיפוש במכשיר, כפי שביקשה וקיבלה המשטרה. הסוגיות העקרוניות שעלו הן באילו מקרים ניתן לקבל צווי חיפוש בטלפונים במעמד צד אחד, ואם קיימת זכות לערער על החלטה כזו.

בראש ההרכב עומדת הנשיאה אסתר חיות, ולצידה השופטים ניל הנדל, עמית פוגלמן, יצחק עמית, נעם סולברג, דפנה ברק-ארז, ענת ברון, ג'ורג' קרא ויוסף אלרון.

אוריך וגולן ושלושה נוספים זומנו לחקירה במשטרה בחשד כי לקראת הבחירות בספטמבר 2019 הציבו מול ביתו של עד המדינה פילבר רמקול שכרז נגדו. במהלך החקירה התבקשו אוריך וגולן להעביר לידי החוקרים את מכשירי הטלפון שברשותם, מבלי שהוסבר להם כי באפשרותם לסרב לבקשה, וכי סירובם לא ישמש לחובתם.

בית משפט השלום בתל אביב קבע כי החיפוש בטלפונים מבלי הוצאת צו שיפוטי מהווה פגם בהתנהלות המשטרה. עם זאת, הוא אישר למשטרה לבצע חיפוש ממוקד בטלפונים הניידים. אוריך וגולן טענו כי החיפוש נעשה ללא צו, ולכן אינו חוקי. בית המשפט המחוזי דחה את ערעורם.

בבקשת רשות הערעור שהגישו לבית המשפט העליון אישרו השופטים סולברג וקרא, נגד דעתו החולקת של סגן הנשיאה דאז חנן מלצר, להכשיר בדיעבד את צווי החדירה, כך שניתן יהיה להשתמש בממצאים מהחיפוש בטלפונים.

השופט מלצר סבר בדעת מיעוט כי המשטרה לא עמדה בנטל המוטל עליה להציג ראיות מספיקות למתן צווי החדירה שנתבקשו. מלצר הציע לקיים דיון מורחב בסוגיה, מאחר שסבר כי בהסתכלות רחבה יש מקום לקבל צו שיפוטי לפני שתותר פגיעה בזכויות היסוד המוגנות בדרך של חדירה למכשיר הנייד, וספק אם יש בהסכמה חופשית ומודעת כדי לייתר את הצורך במתן צו שיפוטי כזה.