אפליקציית המסחר ששאבה השראה דווקא מאוקיופיי וול סטריט

שני המייסדים הקימו את רובין הוד במטרה להוריד את סף הכניסה לעולם הסחר הפיננסי, ונראה שהם הצליחו בכך בגדול • ב-2020 מספר המשתמשים עמד כבר על 13 מיליון איש, ורובין הוד אף הצליחה לערער את המוסדות הפיננסיים המסורתיים • מדד המותגים

באט (מימין) וטנב. עמלות אפסיות, חווית משתמש טובה ורכישות של שברירי מניות / צילום: Associated Press, Ben Margot
באט (מימין) וטנב. עמלות אפסיות, חווית משתמש טובה ורכישות של שברירי מניות / צילום: Associated Press, Ben Margot

אפליקציית המסחר בשוק ההון האמריקאית "רובין הוד" (Robinhood Markets בשמה הרשמי) הייתה בצמיחה מתמדת מאז שקמה באפריל 2013, אך בתחילת 2021 פרצה פרשת "גיימסטופ" והזניקה את הפופולריות שלה לגבהים חדשים. המוני צעירים אמריקאים הזניקו את המניה המדשדשת גיימסטופ, רשת חנויות אמריקאית כושלת של משחקי וידאו, מוצרי אלקטרוניקה ומשחקי מחשב, כתגובת נגד לכך שקרנות גידור אמריקאיות הימרו דווקא כי תרד, ורבים עשו זאת דרך רובין הוד. ב-2020, כך לפי ההערכות, היו לה 13 מיליון משתמשים, זינוק של פי שניים בהשוואה ל-2018, מספר שככל הנראה עוד טיפס משמעותית מאז. החברה הנפיקה בסוף יולי את המניה בוול סטריט, בשווי של כ-32 מיליארד דולר.  עד כה גייסה 3.2 מיליארד דולר ב-19 סבבים.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

מה סוד הקסם של "רובין הוד?" היא סחפה קהל צעיר, בני 40-25, והנגישה עבורו את שוק ההון בשני אופנים עיקריים: עמלות אפסיות, וחוויית משתמש כיפית וחברתית. היא גם איפשרה לו לקניות שברירי מניות - למשל, חתיכה ממניית אמזון.

איך הכול התחיל? בדומה לגוגל, אינסטגרם ו-Airbnb, גם כאן מדובר בצמד חברים שנפגשו באוניברסיטה: ולד טנב, בן 34, ובאיג'ו באט, בן 36. שניהם סטודנטים למתמטיקה באוניברסיטת סטנפורד. והיה להם עוד הרבה במשותף: לשניהם הורים שהיגרו לארצות-הברית והיו אקדמאים. טנב נולד בבולגריה והיגר כשהיה בן חמש; הוריו של באט הגיעו מהודו. ושניהם היו פריקים של פיזיקה. טנב כיוון לקריירה אקדמית וכבר החל בלימודי דוקטורט במתמטיקה.

אפליקציית רובין הוד / צילום: Shutterstock
 אפליקציית רובין הוד / צילום: Shutterstock

כפי שסיפר טנב בפודקאסט של NPR, "שמענו אחד על השני עוד לפני שנפגשנו, כי היינו משהו די ייחודי במחלקה לפיזיקה. היה לנו שיער ארוך והיינו די חברותיים. נפגשנו בתוכנית הקיץ של האוניברסיטה למחקר, מה שמסנן את האנשים שיש להם אוריינטציה יותר אקדמית. הכי חנונים שיש".

טנב פרש מתוכנית הדוקטורט אחרי שהבין שלא נועד להיות פרופסור למתמטיקה, והצטרף לבאט בניו יורק, שם עבד בתחום המסחר באלגוריתמים. זה היה בדיוק בפתחו של המשבר הפיננסי העולמי, עם קריסתו של בנק ההשקעות ליהמן ברדרס. השניים פיתחו טכנולוגיה להאצת המסחר, הקימו חברת תוכנה בשם Chronos Research, והציעו שירותים לסוחרי אלגוריתמים.

החברה הייתה רווחית ועם הכנסות של כמה מיליונים בשנה. וזה היה השלב שבו היזמים התחילו לחשוב על עוד עניין: אימפקט ומשמעות. בשלב הזה, בסביבות 2011, פרצה בניו יורק מחאת Occupy Wall Street. "אני זוכר שעברנו דרך ערי האוהלים במנהטן התחתונה והיו כמה חברים ואנשים שהכרנו שהפגינו שם, והיה הרבה תסכול מהמערכת הפיננסית שלא עובדת עבור כולם", סיפר. השניים העבירו בהמשך את החברה לסן פרנסיסקו, וההפגנות נמשכו גם שם. "אנשים היו מאוד מעוצבנים על הממסד. הבנו את התסכול והזדהינו אתו. לא הייתי חלק מהמחאה אבל הרגשתי שעם טכנולוגיה וחדשנות אפשר לטפל בחלק מהבעיות שהמוחים העלו. אתה יכול להפגין", אמר, "ואתה יכול לבנות מוצר שמוריד את סף הכניסה לעולם הסחר הפיננסי".

לפי מייסדיה, "רובין הוד" נועדה להביא צדק פיננסי לעולם, אך אמירות אלה מעוררות לא מעט ביקורת. אחד מערוצי ההכנסות של החברה הוא מכירת מידע שנאסף על פעולות של משקיעים לחברות ברוקרים גדולות. כידוע, אם אתה לא משלם על המוצר, אתה המוצר.