הממציא שהחליט להילחם בענקיות האלקטרוניקה - והפך למיליארדר

סר ג'יימס דייסון זיהה בעיה בשואבי האבק: השקיות שברגע שהן מתמלאות, הן פוגעות באיכות השאיבה • הפתרון של דייסון לא רק כבש בסערה את העולם, אלא גם הפך אותו לאדם העשיר בבריטניה ב-2020 • מדד המותגים

שואבי האבק של דייסון / צילום: Shutterstock
שואבי האבק של דייסון / צילום: Shutterstock

שואבי האבק של דייסון הם מוצר כה מצליח - בעולם כולו וגם בישראל - עד שבבתים רבים כבר מדובר בשם גנרי לשואב אבק אלחוטי. בבריטניה, למשל, היה נתח השוק של דייסון (לפי מספר משתמשים) ב-2019, הגבוה ביותר בהשוואה לכל שאר החברות ובהפרש גדול: 36%. כך לפי אתר Statista. אבל הדרך של דייסון לפסגה לא הייתה פשוטה כלל וכלל. הממציא שמאחורי השואב, סר ג'יימס דייסון (74) הבריטי, הסתובב כשני עשורים עם פרוטוטיפ למוצר שאף אחד לא ממש רצה.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

בצעירותו, דייסון למד עיצוב רהיטים ועיצוב תעשייתי בקולג' המלכותי לאמנות של לונדון, וכבר בשנות ה-70 המציא מוצר חדשני: מריצה מבוססת כדור במקום גלגל. אך די מהר דייסון מצא את עצמו מוטרד מעניין פרוזאי בהרבה: מדוע שואב האבק הביתי שלו לא עובד מספיק טוב. דייסון גילה שהסיבה לכך היא שקיות. בשלב מסוים שואב האבק מפסיק לשאוב מספיק טוב וצריך להחליף שקית, מכיוון שהיא נסתמת מאבק. הוא החליט להמציא מוצר יותר טוב ובמשך חמש שנים שקד על פיתוחו בחצר הבית שלו.

ג'יימס דייסון / צילום: Associated Press
 ג'יימס דייסון / צילום: Associated Press

עד 1981 דייסון ייצר יותר מ-5,000 אבי טיפוס לשואב אבק המבוסס על טכנולוגיה שונה לגמרי, המכונה "ציקלון". זה שואב שאינו דורש שקית פנימית ועוצמת שאיבתו אינה נחלשת גם כשהוא מתמלא.

הוא נכנס לשותפות כדי לקדם את המוצר החדש אך מכיוון שלא היה לו כסף לשים מכיסו ("הייתי בחוב, הייתה לי משכנתה ושלושה ילדים", סיפר בראיון לפודקאסט היזמות של רשת NPR האמריקאית, How I Built This, בהנחיית העיתונאי גאי רז), הוא לוווה מהבנק 50 אלף פאונד, רק כדי לתת לזה צ'אנס. עוד סיפר דייסון בפודקאסט: "החברות הגדולות לא טורחות לשפר את הטכנולגיה של השואבים שלהן. הן שמחו מאוד להמשיך למכור שואבי אבק עם שקיות ואף אחד לא טרח לאתגר אותן כי הן כל כך גדולות. חשבתי לעצמי: 'כן, אני קטן, אין לי כסף ואני בחובות, אבל יש לי רעיון'".

סקיצת  דייסון הראשון של ג׳יימס דייסון / צילום: מתוך אתר דייסון dyson.com
 סקיצת דייסון הראשון של ג׳יימס דייסון / צילום: מתוך אתר דייסון dyson.com

בתחילה דייסון ניסה לשווק את שואבי האבק החדשניים דרך חברות אחרות, ובשנות ה-80 זה קרה דרך חברה יפנית ששיווקה את שואבי האבק ביפן במחירי עתק של אלפי דולרים ליחידה. אבל דייסון לא היה מרוצה. הוא רצה למכור הרבה יחידות של שואבי אבק ובמחירים סבירים. זה היה השלב שבו החליט להקים חברה משלו. בזכות עוד הלוואה גדולה שהצליח באורח פלא לקבל מהבנק, הכוכבים התחילו להסתדר עבורו.

פריצת הדרך התרחשה ב-1993 כששואב האבק שלו החל להימכר ברשת חנויות כלבו יוקרתיות בברטניה: John Lewis Department Stores. בתוך שנתיים בלבד הפך הדייסון לשואב האבק הנמכר ביותר בבריטניה עם מחזור של כ-100 מיליון דולר בשנה. "לראות אנשים קונים את המוצר ואוהבים אותו היה אדיר. זה היה יותר מלהיב מכל עניין הכסף", אמר בפודקאסט. ב-2020 דייסון הוכתר בידי "סאנדיי טיימס" כאדם העשיר ביותר בבריטניה, עם הון מוערך של כ-16 מיליארד ליש"ט.