"הכול התחיל מהפעם שבה כמעט הוכנסתי לתא מטען של מאזדה אדומה"

בזכות מפגש ספונטני עם בחור זר, ג'ו גביה שם לב לצורך שקיים בענף התיירות והצליח לשנות מקצה לקצה את קונספט האירוח • כך הגיעה Airbnb לעולם • מדד המותגים

ג'ו גביה עם האורח שבזכותו נולד הרעיון לחברה / צילום: מתוך יוטיוב
ג'ו גביה עם האורח שבזכותו נולד הרעיון לחברה / צילום: מתוך יוטיוב

כיצד הפכה חברת השכרת הדירות Airbnb מרעיון שמגלגלים שני חברים תפרנים למעצמה גלובלית? הכול התחיל - כפי שסיפר אחד המייסדים, ג'ו גביה, בהרצאת טד מ-2016 - "מהפעם שבה כמעט נחטפתי והוכנסתי לתא מטען של מאזדה אדומה". גביה (39) בדיוק סיים לימודי עיצוב ברוד איילנד וערך מכירת חפצים - Garage sale - בחצר הבית שלו. "ואז הגיע בחור עם מאזדה אדומה, והתחיל לחטט בחפצים שלי. הוא קנה משהו, והתברר שהוא נמצא בטיול מחוף לחוף ומתכנן להצטרף לאו"ם. הזמנתי אותו לבירה ובסוף הערב שאלתי אותו: 'איפה אתה ישן הלילה?' והוא השיב: 'האמת היא, שאין לי איפה לישון'". גביה הציע לבחור הזר לישון אצלו בבית על מזרן מתנפח, אבל באותו הלילה בקושי הצליח לעצום עין. "חשבתי לעצמי: 'אלוהים אדירים, מה עשיתי? זר מוחלט ישן אצלי בסלון. מה אם הוא פסיכוטי?'".

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

אלא שהחוויה הזו שינתה מקצה לקצה את ההשקפה של גביה לגבי קונספט האירוח של אנשים זרים. ב-2007 הוא היה מובטל לגמרי, וכדבריו ,"השותף שלי לדירה עזב ושכר הדירה עלה". בדיוק באותו הזמן נערכה בסן פרנסיסקו ועידה בנושא עיצוב, וכל חדרי המלון בעיר נתפסו. השותף הבא לדירה היה בריאן צ'סקי, חבר מבית הספר לעיצוב. גביה כתב לו מייל: "בריאן, חשבתי על דרך לעשות קצת כסף: להציע למעצבים צעירים שמגיעים לעיר מקום לישון, בתוספת אינטרנט אלחוטי, שולחן עבודה קטן, מזרן שינה וארוחת בוקר". השניים בנו אתר אינטרנט בסיסי תחת השם: Airbed and Breakfast.

ואז גם השותף הקודם לדירה, נתן בלשרצ'יק, נכנס למיזם החדש. בתחילה משקיעים לא בדיוק התלהבו מהרעיון, כי חששו מכל העניין של אירוח אנשים זרים בבית. הפיצוח הגיע בדמותה של מערכת של ביקורות שכותבים מארחים ואורחים זה על זה. כך המייסדים גם פתרו את בעיית האמון וגם צימצמו למינימום מקרים של התנהגויות לא הולמות.

ב-Airbnb רשומות כיום 4.5 מיליון דירות ב-65 אלף ערים ו-191 מדינות. הכנסותיה בשנים האחרונות היו בצמיחה, אך ב-2020 החברה ספגה טלטלה בשל משבר הקורונה והירידה בתיירות, והן צנחו ל-3.4 מיליארד דולר, ירידה של 30%. ברבעון הראשון של 2021 נרשמה כבר התאוששות בהכנסות בזכות מבצעי החיסונים המואצים בעולם.