למה הוזמנו 50 אלף מסכות N95 עבור אמיר ברמלי?

תביעה שהוגשה נגד אשת העסקים חגית שינובר חושפת את קשריה עם אמיר ברמלי, שהורשע בהונאת ענק והיה שותפו של אביה, מייסד קופיקס אבי כץ • עפ"י התביעה, באפריל 2020 שינובר הזמינה עבור ברמלי 50 אלף מסכות N95 בשווי חצי מיליון שקל - והתשלום לא הגיע מעולם

אמיר ברמלי / צילום: שלומי יוסף
אמיר ברמלי / צילום: שלומי יוסף

מה הקשר בין אמיר ברמלי שהורשע בהונאת ענק של משקיעים, אשת העסקים חגית שינובר והזמנת מסכות בשווי של חצי מיליון שקל?

תביעה שהוגשה נגד חגית שינובר לאחרונה חושפת את קשריה עם ברמלי והזמנה בסכום של חצי מיליון שקל שביצעה עבורו באפריל 2020, זאת בעת שהתנהל נגדו משפט פלילי, שלימים הורשע בגינו ונידון לעשר שנות מאסר, ובעת שהתנהל הליך פירוק לחברות שהיו בבעלותו. המסכות יובאו לישראל על-ידי חברת פרסום תבור, אך על-פי הנטען שינובר וברמלי לא שילמו לחברה כל תשלום עד היום, וחגית העבירה לחברה אישור מברמלי הנחזה להעברה בנקאית בגובה החוב.

הזמנת המסכות נעשתה בחודשים שקדמו למעצרו המחודש של ברמלי באוגוסט 2020, אז התגלו ראיות כי הוא מתכוון להימלט מישראל בניגוד לצו איסור היציאה מן הארץ נגדו. מאז מצוי ברמלי בכלא והחל לרצות את מאסרו. ערעור שהגיש לבית המשפט העליון תלוי ועומד.

על-פי התביעה שהוגשה לבית משפט השלום בראשון לציון על-ידי פרסום תבור באמצעות עו"ד עופר רשו, עם פרוץ הקורונה ובשיאו של הגל הראשון באפריל 2020 פנתה שינובר לסוכן הנסיעות של החברה וביקשה להזמין 50 אלף מסכות N95 בעלות של כחצי מיליון שקל. מדובר על הימים בהם ישראל סבלה ממחסור במסכות והמחירים היו בשיא.

עו״ד עופר רשו / צילום: ליאת מנדל
 עו״ד עופר רשו / צילום: ליאת מנדל

פרסום תבור היא חברה ותיקה העוסקת ביבוא ומכירת מוצרים ועבדה בעבר עם שינובר. לטענת החברה, ההזמנה בוצעה על בסיס היכרות עסקית קודמת עם שינובר, והתחייבותה לשלם עבור ההזמנה. למרות הבטחות חוזרות ונשנות הכסף לא הועבר. שינובר כתבה לסוכן המכירות כי היא "עוזרת לחבר" ובהמשך הפנתה את החברה לברמלי, והסבירה כי הכוונה היא למכור את המסכות ברומניה, ברמלי מעביר את הכספים מחו"ל ולכן לוקח זמן.

לברמלי קשר ארוך שנים עם אביה של שינובר, אבי כץ מייסד קופיקס, שהחל בשנת 2009 במסגרת קרן הגשמה שכץ היה בין מקימיה. ברמלי רכש מניות בקרן ובשיאו החזיק כ-14% מהמניות. השותפות נפסקה כעבור 3 שנים, אז מכר ברמלי את המניות לבקשת כץ. למרות הפרידה מקרן הגשמה, הקשר בין כץ לברמלי נותר קרוב. במהלך משפטו של ברמלי הגיע כץ להעיד לטובתו. "באופן אישי מאוד אהבתי אותו, ואני עדיין אוהב אותו, זה לא מתחלף מהר, גם אם בן אדם עשה משהו, ויש ויכוח על זה", העיד כץ בבית המשפט. כץ עצמו השקיע בקרן קלע שהיתה בבעלות ברמלי 1.4 מיליון שקל.

"לא ידעתי בכלל שהוא לא שילם"

ובחזרה להזמנת המסכות - על-פי התביעה, שינובר העבירה אישור של בנק דיסקונט מברמלי הנחזה להיות העברה כספית של מלוא סכום ההזמנה, אלא שהכסף לא הועבר. בעל החברה פנה לברמלי לאחר שקיבל את הטלפון משינובר, וברמלי הבטיח פעם אחר פעם שיבצע את ההעברה ואף הודיע במהלך מאי 2020 שביצע העברה כספית וביקש להוציא את שינובר מהמשוואה.

בתביעה טוענת החברה כי שינובר "ידעה היטב ו/או עצמה את עיניה להתנהלותו של אותו אמיר אליו הפנתה את התובעת, שכן, בין היתר, נגד זה נפתחו הליכים פליליים שנים קודם לכן ואף עסקיו נמצאו בחקירות על-ידי הרשויות וגורמים נוספים, וזאת, בין היתר, בגין התנהלות לא תקינה".

כשנדרשה לשלם עבור ההזמנה כתבה שינובר לסוכן החברה: "עזרתי לו בזמן הקורונה ואני בכלל עושה עכשיו דברים אחרים. לא ידעתי בכלל שהוא לא שילם". בחודש יוני 2020 כתבה לבעלי החברה "למה אתה לא פונה עם זה לאמיר? ניסיתי לעזור לפתור את הנושא כמו שדיברנו. פניתי אליו אבל הוא לא ענה לי. אני לא מבינה איך כרגע אני יכולה לעזור לך בזה".

ביוני 2020 שינובר ואביה נכנסו למיזם של רשת חנויות למכירת יהלומים מלאכותיים "אקס לאב דיימונדס" ופתחו חנויות בקניון הגדול בפתח תקווה ובנתניה.

ביולי 2020, חודש לפני מעצרו המחודש של ברמלי, הוא נפגש עם מנהל החברה, שניסה לגרום לו לשלם עבור ההזמנה. ברמלי התחייב בפניו לשלם עבור ההזמנה.

שינובר: "מדובר במקרה קלאסי של סיפור קפקאי שנקלעתי אליו"

עו"ד עופר רשו המייצג את פרסום תבור מסר כי "בלית ברירה ומשעה שהנתבעת התכחשה להזמנה שביצעה אצל מרשתי לא נותרה ברירה אלא לפנות להליכים משפטיים".

חגית שינובר מסרה: "כתב התביעה לא הגיע לידינו. אבל אין הדבר משנה את העובדה שמדובר בכפיות טובה מוחלטת מצד פרסום תבור שיודע שאיני צד בעניין וחלקי בעניין היה לעזור לפרסום תבור".

"לא עשיתי את ההזמנה משום צד. מדובר במקרה קלאסי של סיפור קפקאי שנקלעתי אליו ואין לי צד בו מעבר לכך שפרסום תבור מנסה לערב אותי כצד".

אמיר ברמלי מסר: "איני יכול להגיב לתביעה שלא קיבלתי ובטח שלא לרכילות. אציין באופן כללי שמאז הכרעת הדין מאוד פופלארי להגיש נגדי תביעות סרק על כל מחלוקת או תקלה עסקית הסטורית. זאת, בעיקר בשל הקלות שהן מקבלות במה תקשורתית, הרבה לפני שהאמת מתבררת בבית המשפט. כל ניסיון לערב ולקשור שמות ואנשים אחרים לעניין, הוא ניצול פסול של הבמה במטרה לפגוע בי ובאחרים. ככל שיש תביעה כזו, הטענות יתבררו בבית המשפט ורק בבית המשפט".

44011-07-21