הוועדה המחוזית צפון אישרה, לראשונה, תוכניות התחדשות עירונית בקריית שמונה

מדובר בבשורה של ממש, משום שבערי הפריפריה של ישראל, ובמיוחד באלה שנמצאות באזורים המועדים לרעידות אדמה או למתקפות טילים, יש מעט מאוד תוכניות המציעות התחדשות של מבנים ישנים

קריית שמונה / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials
קריית שמונה / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

הוועדה המחוזית צפון אישרה השבוע, לראשונה, שתי תוכניות התחדשות עירונית בעיר קריית שמונה. מדובר בבשורה של ממש, משום שבערי הפריפריה של ישראל, ובמיוחד באלה שנמצאות באזורים המועדים לרעידות אדמה או למתקפות טילים, יש מעט מאוד תוכניות המציעות התחדשות של מבנים ישנים. התוכניות שאושרו השבוע הן מתחם יעקב מלול (41 דונם) ותוכנית אב להתחדשות מרכז העיר. היוזמה והמימון של הכנת שתי התוכניות היא של הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית.

ניתוח מצבה הכללי של העיר קריית שמונה, שנערך ע"י משרד יעד אדריכלים במסגרת תוכנית האב להתחדשות מרכז העיר מתאר מצב עגום: העיר סובלת ממאזן הגירה ללילי מתמשך, התבגרות אוכלוסיה, משוייכת לאשכול כלכלי חברתי נמוך, אחוז האקדמאים בה נמוך, השכר החודשי הממוצע לשכיר בה נמוך יחסית ועוד ועוד. בנוסף, ניתוח נתוני התחלות הבנייה בעיר מצביע על ירידה הדרגתית, דבר שמביא לנטישת העיר לישובים הסמוכים. התוכניות שאושרו השבוע נועדו אפוא לשנות את המצב.

מתחם יעקב מלול, ששטחו 41 דונם, ממוקם בצפון קריית שמונה, בסמוך לצומת המצודות. התוכנית מציעה הריסה של 5 מבני מגורים המאכלסים 60 יחידות דיור ובנייה של 150 יחידות דיור חדשות בבניינים בני 6-8 קומות. לצד הבנייה למגורים מציעה התוכנית שדרוג של מוסדות הציבור הסמוכים (בית ספר עוזיאל, בית דינה ועוד ופיתוח פארק מרכזי רחב, המחבר בין מוסדות הציבור והמגורים, ואשר מתחבר לרשת הירוקה העירונית. אדריכלית התוכנית היא סילבי גור.

מרכז העיר קריית שמונה ממוקם לאורך שדרות תל חי, המוגדר בתוכנית כ"ציר הפעילות הראשית בעיר". ע"פ הניתוח שנערך לקראת הכנת התוכנית ע"י יעד אדריכלים הרי ש"למרות שהמרכז מתיישן וננטש, קיימים בו עוגנים מושכי קהל, שרותי מסחר ומוסדות ציבוריים וכן שטחים פתוחים. עם זאת, הפעילות במרכז העיר מועטה ומוגבלת בשעות, הבינוי בחסר, ובעיקר מיעוט יחידות דיור, הנמצאות בשוליים. מסקנות הניתוח הראו כי נדרשת הגדלה משמעותית של הפעילות האנושית במקום, תמריצים לתוספת יחידות דיור ולתכנון מחדש, והפיכת המקום לפעיל בשעות הלילה".

80 אלף מ"ר תעסוקה יתווספו למרכז העיר

תוכנית האב מציעה כלים לחיזוק, שיקום ועיבוי מרכז העיר, הגדלת המגוון והאינטנסיביות ושיפור המרחב הציבורי. כחלק מהתוכנית, 1,650 יחידות דיור עתידות להתווסף ל-300 היחידות הקיימות, וכן כ-80 אלף מ"ר תעסוקה, במתחמים מעורבי שימושים. התוכנית מציעה עיצוב מחודש של שדרות תל חי, יצירת מרחבי שוטטות ומערך תנועה וחנייה נגישים למגוון סוגי התנועה.

אלעזר במברגר, מנהל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית: "אנו רואים חשיבות עליונה בטיפול ממשלתי במקומות בהם אין היתכנות כלכלית, ובעיקר במקומות בעלי סיכון סיסמי גבוה. בקריית שמונה קיים צורך גם במיגון מפני טילים וגם במיגון מפני רעידות אדמה, ועל כן אנו גאים בפיילוט זה. הצלחתו של הפיילוט תהווה בסיס לקידום פרויקטים דומים בעיר קריית שמונה, וכן בערים הדומות לה במאפייניהן".

ראש העיר קריית שמונה אביחי שטרן: "אמרתי לא אחת שקריית שמונה היא האתגר של חיי. אני מתכוון להפוך כל אבן כדי לממש את הפוטנציאל הגדול הקיים בעיר הכי יפה בישראל. אנחנו עובדים מבוקר עד לילה כדי לממש את התוכניות הרבות שלנו לפיתוחה של קריית שמונה ולמשוך אליה יזמים ומשפחות צעירות רבות שייבחרו להקים כאן את ביתם".