בצל העלייה החדה בתחלואה: פייזר וביונטק במאבק על החיסון השלישי

לאור העלייה בתחלואה, עולה השאלה האם חיסון שלישי הוא הפתרון? • פייזר וביונטק פרסמו כי בניסוי שערכו לבדיקת יעילות המנה השלישית הן ראו "תוצאות מעודדות" • שתי החברות מסכימות שסביר שמנה שלישית תסייע להתמודד עם התחלואה, אך בימים האחרונים מתגלים ביניהן חילוקי דעות לגבי הדרך

חיסון לקורונה של חברת פייזר / צילום: Shutterstock, Small365
חיסון לקורונה של חברת פייזר / צילום: Shutterstock, Small365

התחלואה מהקורונה בווריאנט הדלתא גוברת, וישראל היא הדוגמה אליה פונה העולם כדי לבדוק את יעילות חיסוני ה-RNA של חברת פייזר נגד הווריאנט. בין היתר עולה השאלה האם הגיע הזמן לתת מנה שלישית של החיסון, למי ובאילו תנאים.

החברות שפיתחו יחד את החיסון - ביונטק הגרמנית שהביאה אותו מלידתו ועד שלב תחילת הניסויים הקליניים ופייזר האמריקאית שלקחה אותו משם ועד השוק - מסכימות על כך שסביר שמנה שלישית תועיל להתמודדות עם התחלואה. אך בימים האחרונים מתגלים ביניהן חילוקי דעות לגבי הדרך הפרקטית קדימה.

נזכיר כי בישראל ממשיכה העלייה החדה יחסית בתחלואה. אתמול התגלו כ-2,200 חיוביים נוספים. ערך ה-R עומד על כ-1.3, כפי שהיה בשיא הגלים הקודמים. אתמול נספרו 45 חולים קשים חדשים, שיא של הגל הנוכחי. מדובר בכ-2% ממספר המאומתים של אתמול, ואם מניחים שלוקח זמן למאומתים להפוך לחולים קשה, הרי ששיעור הקשים מן המאומתים הוא כנראה גבוה יותר בפועל. בשיא הגל השלישי בינואר, נספרו כ-145 חולים קשה חדשים ביום, ובתי החולים חוו עומס שלא אפשר להם לטפל בחולים באופן אופטימלי. בקצב ההכפלה הנוכחי, אנחנו לא רחוקים משם.

אז האם מנה שלישית היא הפתרון? לפני כשבועיים פייזר וביונטק פרסמו הודעה משותפת, לפני בניסוי שערכו לבדיקת יעילות המנה השלישית (ללא שינוי בחיסון), הן ראו "תוצאות מעודדות". נראה כי החיסון השלישי מעלה את הסיכוי כי הנוגדנים בדם המחוסנים ינטרלו את הווריאנט, לעומת הנוגדנים של מי שחוסן לפני חצי שנה. תופעות הלוואי היו כמו לאחר שתי מנות. בהודעה נמסר כי הנתונים מישראל מעידים על ירידה ביעילות החיסון (אם כי קשה לדעת עדיין מן הנתונים האם מדובר בירידה בגלל הזמן שעבר או בגלל הווריאנט החדש, או שניהם). לא הוזכר בהודעה כי בישראל כבר החל מתן חיסון שלישי בקבוצות עם סיכון גבוה מאוד, וכי החברות עוקבות אחר הנתונים.

יום לאחר מכן הודיעו ה-CDC, מרכז השליטה במחלות בארה"ב וה- FDA, רשות המזון והתרופות האמריקאית, כי אין צורך בחיסון שלישי בינתיים. הגישה היא כי לחיסון הנוכחי יש עדיין יעילות, ולכן עדיף לתת כל מנה פנויה לאדם שטרם חוסן. בחודש האחרון קפץ מספר המאומתים בארה"ב פי 7, אך מספר המתים היומי עלה רק ב-50%. ה-CDC וה-FDA אמרו כי הם ממשיכים לבחון את הנתונים עם הגעתם, ויאשרו מנה שלישית אם וכאשר הנתונים יתמכו בכך. נראה כי גם העיניים שלהם נשואות לישראל.

שלשום התראיין אוגור שאהין, מנכ"ל ביונטק, ואמר כי: "ההגנה של החיסון אכן פחותה. הנוגדנים הולכים ופוחתים. אבל עכשיו כל ממשלה וכל אדם צריכים להחליט בעצמם, האם הם מעוניינים לקחת חיסון נוסף, או לתת למחלה להתפשט בידיעה שרוב המחוסנים כנראה מוגנים כרגע מפני מחלה מסכנת חיים". לדבריו, כחברה אין לביונטק מקום לנקוט צד בדיון. "הסוגיה הזו תוכרע בלעדינו. אנחנו רק יכולים לספק את המידע שהממשלות צריכות כדי לקבל את ההחלטה, ואז לתת להן את הפתרון שהן מבקשות".

שאהין אף היה רוצה לראות את החיסון מגיע לשוק החופשי, "וכל אחד יוכל לקבל את ההחלטות בעצמו". בנוסף, החברות עוסקות בפיתוח חיסון ייעודי נגד וריאנט הדלתא, אשר יגיע כנראה לניסוי סביב אוגוסט.