נציגי משרד הביטחון הגיעו לבדיקה במשרדי NSO

הבדיקה שביצעו נציגים ממספר גופים מגיעה בעקבות התחקיר לפיו רוגלת פגסוס שמפתחת NSO שימשה לריגול אחרי עיתונאים, פעילים זכויות אדם ומנהיגים, כולל נשיא צרפת עמנואל מקרון • לאחר פרסום התחקיר, הנשיא הצרפתי אף התקשר לראש הממשלה נפתלי בנט כדי לבקש ממנו הבהרות בנושא

בניין NSO, הרצליה / צילום: איל יצהר
בניין NSO, הרצליה / צילום: איל יצהר

נציגים ממספר גופים הגיעו היום (ד') למשרדי חברת NSO לבדיקת הפרסומים והטענות שהועלו בעניינה, כך עולה מהודעה קצרה שפרסם הערב משרד הביטחון. ההודעה לא פירטה מהם הגופים שהגיעו לביקורת.

הודעה זו מגיעה בעקבות סדרת התחקירים הבינלאומית שפורסמה על פעילות חברת הסייבר ההתקפי הישראלי בשבוע שעבר. לפי התחקיר הבינלאומי עליו עבדו 80 עיתונאים מ-17 כלי תקשורת ב-10 מדינות בהובלת אמנסטי ופורבידן סטוריז, רוגלת פגסוס שמכרה NSO לממשלות ברחבי העולם שימשה לריגול לא רק אחרי פושעים וטרוריסטים, אלא גם אחרי עיתונאים, פעילי זכויות אדם ומנהיגים ברחבי העולם, כולל נשיא צרפת עמנואל מקרון.

לפי הדיווחים, מקרון התקשר לראש הממשלה נפתלי בנט ודרש ממנו הבהרות בנושא. NSO מכחישה את ממצאי התחקיר באופן גורף.

חברת NSO הוקמה ב-2010 על ידי עמרי לביא, שלו חוליו וניב כרמי, כאשר האחרון פרש ממנה בשלב מוקדם. ב-2014 רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרנסיסקו פרטנרס את השליטה ב-NSO וחמש שנים מאוחר יותר השליטה נמכרה לקרן נובלפינה האירופית ולמייסדים לביא וחוליו.

NSO מייצאת את הטכנולוגיה שלה, כמו עוד כ-10 חברות סייבר התקפי ישראליות אחרות, ברישיון משרד הביטחון ומשרד החוץ, והיא מתחייבת לא למכור אותה למדינות המעורבות בטרור או קשורות לאיראן, כמו לבנון, סוריה או ונצואלה.

בהודעה בשבוע שעבר מסר משרד הביטחון כי "ככל שמתברר כי נעשה שימוש בניגוד לתנאי הרישיון או בניגוד להצהרות מטעם המדינות הרוכשות, ננקטים הליכים מתאימים". 

שר הביטחון, בני גנץ, שנמצא בביקור בזק בצרפת, נפגש עם שרת ההגנה של צרפת לורנס פארלי, ודן עמה בין השאר בפרשת NSO. גנץ אמר בפגישה כי ישראל פועלת לפי האמנות הבינלאומיות, בכפוף לרישיונות מסודרים ונותנת רישיונות סייבר למדינות בלבד ולצורכי לחימה בטרור או בפשיעה.

הוא ציין כי צרפת חוותה פיגועי טרור קשים בעצמה, ומודעת לחשיבות שימוש בכלים טכנולוגיים על ידי מדינות במלחמה בטרור.

עוד אמר גנץ כי האחריות על שימוש בהתאם לרישיון היא קודם כל על המדינות המשתמשות בו.