סקר TGI: "ישראל היום", כאן רשת ב' וגלי צה"ל הם כלי התקשורת הנפוצים בישראל

סקר TGI לחודשים יולי 2020-יוני 2021 מגלה כי בהשוואה שנתית ניתן לראות המשך מגמת ירידה כללית בצריכת עיתונות ורדיו, כשהסיבה המרכזית לכך היא ירידה חדה במחצית השנייה של 2020 בצל הסגרים

עיתונים / צלם: תמר מצפי
עיתונים / צלם: תמר מצפי

סקר TGI לחודשים יולי 2020-יוני 2021, המתפרסם היום (ה'), מגלה כי בהשוואה שנתית ניתן לראות המשך מגמת ירידה כללית בצריכת עיתונות ורדיו, כשהסיבה המרכזית לכך היא ירידה חדה במחצית השנייה של 2020 בצל הסגרים.

עם זאת, במחצית הראשונה של השנה ניכרה התאוששות משמעותית שמעידה על שיעורי חשיפה לעיתונים והאזנות לרדיו ברמות שדומות לתקופה שקדמה לקורונה. מחברי הסקר מוסיפים כי העלייה מושפעת ככל הנראה גם מאירועי חדשות משמעותיים כמו מבצע "שומר חומות" ומערכת הבחירות.

עוד עולה מהסקר כי הישראלים מעדיפים לצרוך עיתונות ובעיקר רדיו כשהם מחוץ לבית, ובתוכו הם מעדיפים את הטלוויזיה והאינטרנט. לכן, הקורונה ערערה בעיקר את הרדיו ואת העיתונות, והחזרה לשגרה מחזירה אותם לביצועים שהתרגלנו אליהם פחות או יותר טרם תקופת הקורונה.

בגזרת הרדיו, בחצי השנה האחרונה כאן רשת ב' היא תחנת האקטואליה המובילה עם שיעורי חשיפה של 21.8%, ואחריה גלי צה"ל עם 20.9. ברמה השנתית רשת ב' ירדה משיעורי חשיפה של 23.1% ל-21.5%, וגלי צה"ל ירדה מ-21.5% ל-19.4%.

בגזרת האקטואליה ברדיו האזורי, מי שמוביל הוא רדיו ללא הפסקה 103FM, ששיעורי החשיפה שלו עלו הן הסתכלות שנתית והן בהסתכלות חצי-שנתית. במחצית הראשונה של השנה שיעורי החשיפה הגיעו ל-9%, ובהשוואה שנתית הם עלו מ-8.2% ל-8.4%.

בנוגע לעיתונות הכתובה, ברמה השנתית (יולי-יוני 2020 לעומת יוני-יולי 2021) העיתון "ישראל היום" ממשיך להוביל עם שיעור חשיפה לגיליון יום חול ממוצע של 27.0%, לעומת 27.9% בתקופה המקבילה. שיעור החשיפה ל"ידיעות אחרונות" עומד על 22.9% ביום חול ממוצע במהלך השנה האחרונה, לעומת 24.8% בתקופה המקבילה.

בעיתונות סוף השבוע מוביל (בפער שאינו מובהק) "ידיעות אחרונות" במונחים שנתיים במהלך יולי 2020-יוני 2021 עם שיעור חשיפה של 28.0%, כאשר העיתון רושם ירידה מ-30.6% בתקופה הקודמת (יולי 2019-יוני 2020) - ירידה מובהקת סטטיסטית. העיתון "ישראל היום" יורד בשיעור החשיפה במהלך יולי 2020-יוני 2021 ל-27.8%, בהשוואה ל-28.6% בתקופה הקודמת (יולי 2019-יוני 2020). עורכי הסקר מציינים כי הירידה אינה מובהקת סטטיסטית.

ומה בהסתכלות חצי-שנתית (ינואר-יוני 2021)? בעיתוני אמצע השבוע, "ישראל היום" מוביל באופן מובהק עם חשיפה יומית ממוצעת של 31.5%, עלייה מ-22.3% במחצית הקודמת. "ידיעות אחרונות" רושם עלייה מובהקת בחשיפה ל-25.4%, לעומת 20.4% במחצית הקודמת.

בעיתונות סוף השבוע, "ישראל היום" מוביל עם שיעור חשיפה של 32.5% בינואר-יוני 2021, לעומת 23.1% במחצית הקודמת. עורכי הסקר מוסיפים כי מדובר בעלייה מובהקת. "ידיעות אחרונות" רשם גם הוא עלייה מובהקת ל-30.8%, בהשוואה ל-25.2% במחצית הקודמת. הפער בין עיתוני הסופ"ש בתקופה זו אינו מובהק סטטיסטית.

עיתון "הארץ" רשם עלייה בחשיפה בהשוואה לנתוני המחצית הקודמת, עם שיעורי חשיפה של 4.3% בחודשים ינואר-יוני 2021 - 0.3% יותר מאשר במחצית הקודמת. בהסתכלות שנתית, "הארץ" ירד משיעורי חשיפה של 4.5% ל-4.2%.

בגזרת העיתונים הכלכליים, "כלכליסט" רשם ירידה שנתית מ-10.5% ל-10.3%, אך במחצית הראשונה של השנה הוא עלה מ-9.9% ל-10.7%. החשיפה של "דה מרקר" ירדה בהסתכלות שנתית מ-5.2% ל-4.5%, וברמה החצי-שנתית החשיפה עלתה מ4.4% ל-4.5%.

*** גילוי מלא: נתוני גלובס בסקר הופיעו בצורה חלקית ולא ברורה תוך שינוי מתודולוגי, ייתכן שבשל המעבר של גלובס להפצת בוקר. פנייתנו לבירור לא נענתה עד כה, ולאור זאת לא נוכל להתייחס בשלב זה לנתונים.