איך אפל מנענעת את ההייטק הישראלי ולמה הבורסה אוהבת חברות טק מפסידות?

אפל מקשה על סטארט-אפים ישראלים למצוא לקוחות אונליין • וגם מי היזם שהחליט להוציא לאור את הכישלון של הסטארט-אפ שלו • סיכום השבוע שהיה בהייטק

טקס פתיחת המסחר של חברת מאנדיי / צילום: נאסד"ק
טקס פתיחת המסחר של חברת מאנדיי / צילום: נאסד"ק

עוד שבוע ועוד הנפקת ענק ישראלית. השבוע הייתה זו חברת מניעת ההונאות ריסקיפייד, שהפכה להנפקת הטכנולוגיה הישראלית העשירית בוול סטריט מאז תחילת השנה. כמו חלק גדול מהמונפקות הישראליות הקודמות גם ריסקיפייד עדיין לא רווחית. מה עומד מאחורי האהבה של וול סטריט לחברות טכנולוגיה מפסידות והיכן היא החלה? ניסינו להתחקות אחרי המקור.

אם יש נושא שמטריד בימים אלו את מנהלי השיווק בסטארט-אפים ישראלים, הרי אלו ההגבלות החדשות של אפל על פרסום באינטרנט, שמונעות ניטור של המשתמשים בין אפליקציות. חקרנו מהן ההשפעות של ההגבלות האלו על התעשייה הישראלית.

חוץ מזה היו השבוע הרבה מאוד גיוסים של סטארט-אפים ישראלים ויום שלישי האחרון בהחלט יכול לקבל את הכינוי יום חדי-הקרן הלאומי עם שלושה סיבובי השקעה גדולים במיוחד שהוכרזו בו אחד אחרי השני. סך הכול תקופה נורמלית ושפויה לגמרי.

סיכום השבוע עם שמונה דברים מעניינים שכתבנו עליהם.

לקבלת סיכום השבוע בהייטק במייל: הירשמו כאן.

1. אפל מנענעת את תעשיית השיווק הדיגיטלי הישראלית

ההגבלות החדשות של אפל על פרסום באינטרנט, בהן חסימת היכולת להתאמה אישית של פרסומות וניטור התנהגות משתמשים, הכניסו ללחץ את ענף ההייטק והשיווק הדיגיטלי בישראל. בתעשייה מדווחים על ירידה של עשרות אחוזים בחשיפה של משתמשי אפל לקמפיינים ועל קושי להגיע ללקוחות פוטנציאליים. "זה כרגע הנושא שבראש מעייניהם של מנהלי השיווק של מון אקטיב, פלייטיקה, פלאריום, אבל גם מנהלים בחברות בינוניות ובעיקר בחברות קטנות", אומר בכיר בחברת פרסום דיגיטלי גדולה.

2. מפסידות מיליונים ושוות מיליארדים

החברות מאנדיי, ווקמי, סנטינל וואן וסימילרווב הפסידו יחד 337 מיליון דולר אשתקד. למרות זאת, ארבעתן זכו לקבלת פנים חמה למדי בוול סטריט וקיבלו שווי מצרפי של 20 מיליארד דולר, שעוד עלה מאז. כדי להתחקות אחרי האהבה של הבורסה האמריקאית לחברות טכנולוגיה מפסידות צריך לחזור אחורה לשנות ה-90 ולהנפקות של נטסקייפ ואמזון, שלימדו את השוק להסתכל מעבר לשורה התחתונה. אבל האם התפיסה ששמה דגש רק על הצמיחה עלולה ליצור חברות שפשוט לא ירוויחו לעולם?

3. נותן מקום לכישלון

בדרך כלל יזמים נוטים לרדת מתחת לרדאר כאשר הסטארט-אפ שלהם נסגר, אבל רן הר נבו בחר בגישה אחרת. בפוסט כנה בפייסבוק תיאר הר נבו את שרשרת האירועים שהביאה לסגירת חברת הסטארט-אפ שלו הומיז, שפיתחה אפליקציה ושירות דיגיטלי למהגרים. "יזמי אינטרנט חיים בתוך חוקי משחק מוגדרים היטב: אנחנו מגייסים הרבה מאוד כסף (כאלה בני מזל), אבל גם צריכים לרוץ הכי מהר שיש לנו ואז להגביר ולהגביר", כתב הר נבו בפוסט. "הומיז לא הצליחה לעשות את זה. אחרי כמה חודשים של ניסיון לגיוס מאסיבי בחורף האחרון, גילינו שהשוק סקפטי לגבינו. זה לא מקום קל להיות בו".

4. המדריך לסטייק החדש

המייסדים של הסטארט-אפ אלף פארמס, שגייס החודש 105 מיליון דולר, חולמים להציל את כדור הארץ דרך סטייק בקר שגדל במעבדה. בראיון הם מספרים איך עושים את זה: "אנחנו לוקחים מבעל החיים את אותם התאים שיוצרים את סיבי הבשר, ומגדלים אותם בכלים שבהם נוזל שמכיל את חומרי המזון של התאים, כך שתיווצר רקמה שדומה לזו שמתהווה בתוך החיה. גידול התאים נעשה על גבי מעין 'פיגומים' צמחיים המחליפים את התווך הבין-תאי הקיים ברקמה וכך לאורך זמן התאים מתמיינים לסיבי שריר".

5. למי אכפת ממחיר המניה

"מחיר המניה ביום ההנפקה באמת לא חשוב בשום צורה, אין לו שום משמעות מבחינתנו", מגיב גלעד דה פריז, סמנכ"ל האסטרטגיה של אאוטבריין, על הנפקת החברה בנאסד"ק מתחת למחיר המבוקש.

6. הנפקה עשר

חברת ריסקיפייד נכנסה למסחר בניו יורק לפי שווי של 3.3 מיליארד דולר ושני המייסדים שווים כמעט מיליארד שקל כל אחד על הנייר.

7. יום חדי-הקרן

אט ביי שמשווקת ביטוחי סייבר, וויליוט שמפתחת שבב זעיר מתכלה וסטארט-אפ הקריפטו פיירבלוקס. השלושה הכריזו על גיוסי ענק באותו יום ממש השבוע.

8. לחזור לפסגה

אחרי שאיבדה את ההובלה ל-TSMC מטיוואן ולסמסונג מדרום קוריאה, איך מתכנן המנכ"ל פט גלסינגר להשיב את ההובלה העולמית בשבבים לאינטל?