יותר מ-200 אלף צרפתים יצאו לרחובות נגד השימוש בתו ירוק במדינה

לפי "התו הירוק" בצרפת, כל צרפתי שירצה לנסוע ברכבת המהירה, להיכנס לבית קפה או מסעדה או להשתתף באירוע תרבות, יצטרך להציג את האישור, שיינתן למי שחוסנו בשתי מנות, למי שהחלימו ממחלת הקורונה בחצי השנה האחרונה או למי שיציג בדיקה שלילית עדכנית

הפגנות בצרפת נגד התו הירוק / צילום: Reuters, Nicolas Portnoi / Hans Lucas
הפגנות בצרפת נגד התו הירוק / צילום: Reuters, Nicolas Portnoi / Hans Lucas

יותר מ-200 אלף מפגינים צרפתים יצאו לרחובות אתמול (שבת) במחאה נגד "אישור הבריאות" שהממשלה תשיק בשבוע הבא כחלק מהמאבק במגפת הקורונה, במתכונת דומה ל"תו הירוק" שנמצא בשימוש בישראל ובמדינות אחרות. כל צרפתי שירצה לנסוע ברכבת המהירה, להיכנס לבית קפה או מסעדה או להשתתף באירוע תרבות, יצטרך להציג את האישור, שיינתן למי שחוסנו בשתי מנות, למי שהחלימו ממחלת הקורונה בחצי השנה האחרונה או למי שיציג בדיקה שלילית עדכנית.

בעוד החלופות הקיימות מאפשרות לצרפתים להימנע מהתחסנות ולבצע בדיקה לקורונה במקום זאת, רבים במדינה רואים ב"אישור הבריאות" כלי שנועד לעודד בעקיפין את ההתחסנות על-ידי הקשחת תנאי הכניסה למקומות למי שאינם מחוסנים. אישור בריאות שכזה פועל בגרמניה בחודשים האחרונים, והממשלה שם מציעה בדיקות חינם למי שלא חוסנו, המאפשרות להם להשתתף בכל הפעילויות המותרות למי שהתחסנו. עם זאת, הממשלה הצרפתית גם כוללת חובת התחסנות - שלא קיימת בגרמניה - לצוותים רפואיים ולצוותי חירום (כמו מכבי אש) במסגרת החוק החדש. היא גם צפויה לבטל את הסובסידיה על בדיקות קורונה מספטמבר.

הצעדים, שאושרו על-ידי הפרלמנט, הוציאו לרחובות קואליציה של מתנגדי ממשלה, החל מחוגי הקומוניסטים משמאל ועד לחברי "החזית הלאומית" מימין, כשלצדם מתנגדי חיסונים רבים ומפגינים המוחים על "הפגיעה בחופש" כתוצאה מהשימוש ב"אישור הבריאות". בין המוחים היו רבים שלבשו אפודים זוהרים, חלק מהמחאה שטלטלה את צרפת לפני כשנתיים.

זהו הסוף שבוע השלישי שבו מתקיימות הפגנות, ומספר המוחים עולה משבוע לשבוע. בשבוע שעבר נרשמו 150 אלף מפגינים. הם הניפו שלטים נגד כפיית חיסונים ומיעוט התעמת עם שוטרים. מנהיגת "החזית הלאומית" מארין לה-פן קראה לנשיא צרפת עמנואל מקרון "לשקול מחדש" את הצעד, ואליה הצטרף גם הפוליטיקאי המוביל בחוגי השמאל - ז'אן-לוק מלנשון/ 

סקרים שהתקיימו בצרפת הראו כי רוב הציבור (יותר מ-73%) תומכים בחוק החדש. הפגנות התקיימו ב-150 מוקדים ברחבי צרפת, כש-14 אלף בני אדם התאספו בפריז. המתנגדים לחוק גם ערערו עליו, והחלטה צפויה להינתן ב-5 באוגוסט, ארבעה ימים לפני שהוא אמור להיכנס לתוקף. שיעור החיסון בצרפת עומד על 50%. לפי נתונים שפורסמו בתקשורת האירופית, 85% מחולי הקורונה המאושפזים (כולל בטיפול נמרץ) אינם מחוסנים.