הממשלה אישרה פה אחד תוספת 29 אלף פועלים פלסטינים וזרים

עפ"י ההחלטה שאושרה היום, מכסת הפועלים הפלסטינים תגדל ותעמוד על 80 אלף, מכסת הפועלים הזרים תעמוד על 30 אלף • אלקין: "אני מברך על אישור הממשלה להחלטה שתאפשר הגדלה משמעותית של היצע הדירות"

השרה לשוויון חברתי מירב כהן / צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב
השרה לשוויון חברתי מירב כהן / צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

הממשלה אישרה תוספת של עד 30 אלף עובדים זרים נוספים בענף הבנייה, למרות התנגדות המשרד לשוויון חברתי. לפי ההצעה, יאושרו עוד 15,500 היתרי עבודה לפלסטינים ועוד 13,500 לזרים בכמה פעימות לפי הדרישה.

השרה לשוויון חברתי מירב כהן אמרה כי לפי עמדת הרשות לפיתוח כלכלי בחברה הערבית ההחלטה הזו תפגע במעמד של העובדים הערבים בתחום הבנייה. יהודים לא עובדים כיום בתחום הבנייה, אבל ערבים ישראלים כן. בגלובס פרסמנו נתונים של הרשות ולפיהם יש חשש כי העלאת מספר ההיתרים לזרים תגדיל את האבטלה בחברה הערבית שבה שיעור המועסקים בבניין גדול במיוחד. החשש הוא כי הקבלנים יעבירו עובדים זרים גם לעבודות שבהן יש היצע מספיק של עובדים מקומיים, בגלל עלותם הזולה בהרבה של העובדים הזרים.

אלא ששרת הכלכלה אורנה ברביבאי הבטיחה כי בשבועות הקרובים תיעשה בדיקה מדוקדקת, שמטרתה למנוע פגיעה בעובדים הקיימים לפי הצורך והמחסור של הקבלנים בענף.

השר לשת"פ אזורי עיסאווי פריג' אמר: "כיום יש 205 אלף מועסקים. מתוכם 90 אלף ערבים. כמה שנעלה את היקף העובדים ככה לכולם תהיה יותר עבודה כי יהיו יותר פרויקטים". הוא הוסיף: "זו החלטה של WIN-WIN . אנחנו מחוייבים ליציבות של הרשות הפלסטינית ואני שמעתי את זה מרה"מ. אני בקשר עם דובר הרשות. אני לא רוצה להרחיב על זה. המהלך של קיזוז הכספים יוצר תסיסה ברשות. ההחלטה הזו תגרום ליציבות ותגדיל היצע עובדים".

שר השיכון אלקין הוסיף: "היום לוקח לבנות 31 חודשים. זה בלתי נתפס. התוספת נחוצה גם בגלל שזה יגדיל את היקף הבנייה, זה גם יגדיל את המשרות שישראלים כן מוכנים לעבוד בהן, כי הרי ישראלים לא מוכנים לעבוד 'בעבודות רטובות'".

נגיד בנק ישראל אמיר ירון הוסיף "בטווח הקצר ברור מה זה יעשה להיצע. ככל שנצליח לתמרץ את התיעוש אז גם יותר ישראלים ירצו לעבוד בענף וגם זה ייעשה בצורה יותר מהירה".