אאוטבריין הצטרפה, חברות הביומד איבדו גובה: מה עשו הישראליות בוול סטריט בחודש החולף?

מדד גלובס-פרומתאוס, שעוקב אחרי החברות הישראליות שנסחרות בוול סטריט, ירד בחודש יולי ב־1.6% • מדדי הביומד איבדו גובה הן בת"א והן בנאסד"ק • איך השפיעה הנפקת טאבולה על המתחרה אאוטבריין, גם היא תוספת החדשה למדד?

הנפקת אאוטבריין / צילום: נועם גלאי
הנפקת אאוטבריין / צילום: נועם גלאי

מדד גלובס-פרומתאוס, שעוקב אחרי החברות הישראליות שנסחרות בוול סטריט, ירד במתינות בחודש יולי - ב־1.6%. באותה התקופה, מדד ת"א 125 נותר כמעט ללא שינוי עם ירידה של 0.1%, ומדד נאסד"ק עלה ב־1.2%.

תת-מדד גלובס-פרומתאוס מדעי החיים ירד ב־4.7%, בעוד מדד ת"א ביומד ירד ב־6.2% ומדד נאסד"ק ביוטכנולוגיה נחלש ב-0.2%. אחת המניות הבולטות בביצועיה בתת המדד היא אינמוד , שמנייתה הוסיפה לערכה 20% ושווי השוק שלה הוא 4.3 מיליארד דולר.

אינמוד מפתחת, מייצרת ומשווקת טכנולוגיות רפואיות מתקדמות, המתבססות בין היתר על טכנולוגית תדרי רדיו. מוצריה משמשים למגוון טיפולים רפואיים ואסתטיים, כגון הסרת שיער, טיפול בקמטים ושיפור מראה ובריאות העור. החברה דיווחה על תוצאות רבעוניות חזקות: הכנסות של 87.3 מיליון דולר, שמשקפות גידול של 184% בהשוואה לרבעון המקביל. לפי הנהלת החברה, הגידול המרשים נובע בעיקר מהפגיעה שהחברה חוותה ברבעון המקביל בעקבות התפרצות מגפת הקורונה. גם הרווח הנקי צמח ל־43.8 מיליון דולר, עלייה של 370% בהשוואה לרבעון המקביל. הגידול מוסבר בכך שהעלייה בהוצאות התפעוליות, בעיקר הוצאות מכירה ושיווק, הייתה נמוך מהגידול בהכנסות - בשל ההכשרה המתמדת של אנשי מכירות החברה, המאפשרים לה למכור בהיקף גדול יותר ללא גידול מקביל בהוצאות השיווק ומכירה.

תת-מדד גלובס-פרומתאוס טכנולוגיה עלה ביולי ב־1.2%, בעוד מדד ת"א טכנולוגיה ירד ב־1.9% ונאסד"ק טכנולוגיה עלה ב־2.4%. חברה בולטת בתת המדד החודש היא ריסקיפייד  (Riskified), שהחלה להיסחר בסוף החודש בבורסת ניו יורק.

ריסקיפייד הוקמה על-ידי אסף פלדמן ועידו גל מספקת לאתרי קניות אונליין יכולות הבחנה וניטור בין לקוחות לגיטימיים לבין מקרי הונאה, ובמקרה של עסקת הונאה שאושרה, החברה מפצה את הלקוח על ההפסד הכספי שנגרם לו. ריסקיפייד הונפקה לפי שווי של 3.3 מיליארד דולר (מחיר מניה של 21 דולר), כאשר היא הנפיקה לציבור כ־11% מהון מניותיה וגייסה 363 מיליון דולר. מחיר המניה עלה ב־31% ל-27.4 דולר, ומשקף לחברה שווי של 4.3 מיליארד דולר.

 
  

אאוטבריין: הנפקה על רקע התחרות הגואה

תוספת חדשה אחרת למדד גלובס-פרומתאוס היא אאוטבריין  שהונפקה בנאסד"ק במהלך חודש יולי. אאוטבריין גייסה 160 מיליון דולר לפי שווי שוק של כ-1.07 מיליארד דולר, ובסוף יולי נסחרה בשווי דומה לשוויה בהנפקה.

אאוטבריין היא פלטפורמה מקוונת להמלצות על תוכן. לפי מחלקת המחקר של פרומתאוס, על מנת להבין את פעילותה ומהותה של החברה יש לבחון תחילה את השחקנים המעורבים בתהליך הפרסום באינטרנט: מפרסם - בעל התוכן, המוצר או השירות אותו הוא מעוניין לקדם; פבלישר - בעל האתר על גביו מפורסם התוכן המקודם; משתמש - גולשי האינטרנט המהווים את הגורמים אליהם מופנה התוכן המקודם במטרה לגרום להם לצרוך או לרכוש תוכן, מוצר או שירות.

אאוטבריין כאמור, אינה מהווה אחד מהגורמים דלעיל, אלא מהווה ספקית המסייעת לתהליך לקרות. החברה מספקת פלטפורמה שנועדה לשפר ולמקסם את תהליך פרסום התוכן, באמצעות המלצות המותאמות אישית למשתמש. כלומר, משתמש הגולש באינטרנט מקבל, על גבי אתר הפבלישר, המלצה וקישור לתוכן רלוונטי אחר מטעם מפרסם. בשונה מהפרסום הדיגיטלי המסורתי, התוכן המוצע למשתמש מותאם לו באופן אישי לפי העדפותיו ותחומי העניין שלו וכן לפי התוכן שנצרך אצל האבלישר. המשמעות היא מיקסום חווית המשתמש והעלאת שיעור ההמרה של משתמשים הבוחרים לצרוך את התוכן המקודם. יתר על כן, הפבלישר נהנה מכך שהפרסומות על-גבי השטח הדיגיטלי שלו רלוונטיות יותר ואינן מפריעות לחוויית הגלישה, ובכך מעצימות את חוויית המשתמש.

אאוטבריין הוקמה ב-2006 על-ידי ירון גלאי ואורי להב. בפרומתאוס מציינים שמאז הקמתה היא הפכה למובילה עולמית בתחומה, כאשר נכון להיום מעל 20 אלף מפרסמים נעזרים בפלטפורמה של החברה ומעל 1.3 מיליארד משתמשים נחשפים לתכנים המשווקים על-ידה. ברבעון הראשון, הכנסות החברה היו כ-230 מיליון דולר, צמיחה של כ-30% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. בנוסף, החברה שבשנת 2019 עוד רשמה הפסד תפעולי ונקי, הצליחה לעבור ב-2020 לרווח תפעולי בסך 21.3 מיליון דולר ורווח נקי של 4.4 מיליון דולר.

שנת 2021 הביאה עמה ציפיות גבוהות אף יותר, כאשר הרווח התפעולי והרווח הנקי עמדו על 14.8 מיליון דולר ו-10.7 מיליון דולר ברבעון הראשון לבדו. לפי פרומתאוס, על אף הצמיחה והגידול המהיר בשיעורי הרווחיות, הדיווחים בכלי התקשורת מספרים על אכזבה קלה של ראשי אאוטבריין בעקבות שווי השוק שגולם בהנפקה, לאחר שהציפיות הראשוניות חזו שווי שוק בסך של 1.4 מיליארד דולר. מחלקת המחקר של פרומתאוס מספרת כי ייתכן שהשווי הנמוך יותר קשור להנפקה שערכה מתחרה ישראלית אחרת בנאסד"ק, הלא היא טאבולה .

טאבולה, שגם היא מפתחת ומשווקת פלטפורמה להמלצות על תוכן, הפכה לחברה ציבורית בסוף יוני באמצעות מיזוג לחברת SPAC, ובדומה לעסקאות אחרות שנערכו בכלי זה בשנה האחרונה, מחיר המניה של טאבולה ירד לאחר מכן. מחלקת המחקר של פרומתאוס מעריכה כי יתכן והירידה בשווי טאבולה גרמה למשקיעים לייחס ניכיון גם לשווי אאוטבריין.

ההנפקות הסמוכות של שתי המתחרות אינן הפעם הראשונה שדרכיהן מצטלבות. בשנת 2019 החברות הודיעו על מיזוג שאמור היה להפוך את השחקניות החזקות ממילא לכוח שאין שני לו בשוק. להערכת מחלקת המחקר של פרומתאוס, מלבד היתרונות הברורים והסינרגיות הגלומות במיזוג שתוכנן לשתי המתחרות, המהלך היווה חלק מאסטרטגיית התמודדות עם חברות הענק, גוגל ופייסבוק, שהופכות גם הן בשנים האחרונות למתחרות בתחום ההמלצות על תוכן מקוון. למרות היתרונות הפוטנציאליים בקיום העסקה, החברות הודיעו על ביטולה וכל חברה פנתה לדרכה. לפי פרומתאוס, אאוטבריין המשיכה במסלול המבטיח עליו דהרה ושיפרה באופן קונסיסטנטי את הכנסותיה ושיעורי הרווחיות שלה, וכדי להמשיך את אותו הקו על רקע התחרות הגואה בשוק, החלה השנה בהליך ההנפקה.

לפי התשקיף שפירסמה אאוטבריין לקראת ההנפקה, כספי הגיוס יושקעו במחקר ופיתוח, שיווק ומכירה וכן במימון ההון החוזר. ראש מחלקת הטכנולוגיה של פרומתאוס, אייל שבח, מציין כי מלבד חיזוק המותג של אאוטבריין, ההנפקה תוכל לסייע לחברה לבצע עסקאות ומהלכים נוספים בעתיד באמצעות גישה נוחה לכספים נזילים ולשוק ההון. "ניאלץ להמתין למבחן הזמן כדי לגלות כיצד החברה מתמודדת עם האיומים מצד ענקיות האינטרנט והאם ההנפקה אכן סייעה לה לבצע קפיצת מדרגה נוספת", סיכם שבח.

המדד, שהורכב על ידי כלכלני פרומתאוס ייעוץ כלכלי, מייצג את כלל החברות הישראליות הנסחרות בבורסות המרכזיות בארה"ב - נאסד"ק ובורסת ניו יורק - ובכלל זה חברות ישראליות אשר נרשמו ברישום כפול. חישוב המדד החל בתחילת 2015 ועמד על 1,000 נקודות ביום השקתו. משקל כל חברה נקבע בהתאם לשווי השוק שלה, אך לא יעלה על 10% מסך המדד. פרומתאוס ייעוץ כלכלי ומנהליה ביצעו בשנים האחרונות עבודות כלכליות לחברות הכלולות במדד . העבודה אינה מהווה ייעוץ ואין לראות בה תחליף לייעוץ השקעות.