גנץ: "איראן תחת התליין ראיסי תשאף להפוך לאיום קיומי על ישראל"

שר הביטחון בני גנץ מזהיר את איראן כי ישראל "תבוא חשבון" עם מי שפוגע בה, וגילה כי בשנה האחרונה היו חמש תקיפות של איראן על אניות בנתיבי שיט בינלאומיים

שר הביטחון בני גנץ / צילום: יוסי זמיר
שר הביטחון בני גנץ / צילום: יוסי זמיר

שר הביטחון בני גנץ מזהיר את איראן כי ישראל "תבוא חשבון" עם מי שפוגע בה, וגילה כי בשנה האחרונה היו חמש תקיפות של איראן על אניות בנתיבי שיט בינלאומיים.

בנאום במליאת הכנסת אמר גנץ כי "איראן תחת התליין ראיסי שייכנס לתפקידו השבוע, תהיה מסוכנת יותר לעולם משהייתה עד כה, הרסנית יותר לאזור משהייתה עד כה, ותשאף להפוך לאיום קיומי על ישראל. אנחנו נפעל להסיר כל איום כזה. התוקפנות של איראן באזור בכלל ובחזית הימית בפרט הולכת ומחריפה: בשנה האחרונה היו לא פחות מחמש פגיעות של איראן בספינות בינלאומיות, חלקן באמצעות כלי טיס בלתי מאוישים מתאבדים תוצרת התעשייה הצבאית האיראנית. מל"טים איראנים תקפו גם את מפעלי הנפט בסעודיה.

"התקיפה האחרונה של המרסר סטריט שהביאה לרצח של שני אזרחים רומני ובריטי שלא היו מעורבים בלחימה, בניגוד לחוק הבינלאומי ולמוסר האנושי, היא עליית מדרגה. זו בדיוק הסיבה שחייבים לפעול כעת מול איראן, שלא רק חותרת לגרעין צבאי, אלא גם מביאה למרוץ חימוש מסוכן ומפוררת את היציבות במזרח התיכון למיליציות טרור שמחזיקות מאות כלי טיס בלתי מאוישים (כטב"מים) - באיראן, בתימן, בעיראק ובמדינות נוספות, כולם תוצרת התעשייה האיראנית. כולם מאיימים על המרחב - ביבשה, באוויר ובים.

"ישראל מחזיקה במגוון כלים ואפשרויות בכדי להגן על אזרחיה, ונבוא חשבון עם כל מי שמבקש לפגוע בנו, בזמן, במקום ובדרכים שמשרתות אותנו ואת ביטחוננו". 

גנץ הוסיף: "זה לא עניין ישראלי בלבד - העולם כולו, שרואה את תוצאות התוקפנות של איראן, חייב לפעול, וכל הסכם עם איראן חייב להתייחס גם להסרת האיום שלה על המרחב ופגיעתה בחפים מפשע ובכלכלה העולמית. עוד מרחב שבו איראן פועלת הוא לבנון, שם היא מחזקת ומחמשת את חיזבאללה בחסות המשבר". 

ג'ונסון: "מתקפה שערורייתית"

קודם לכן אמר ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון כי "איראן צריכה להתמודד עם ההשלכות של מה שעשתה. זו הייתה מתקפה שערורייתית על ספינה מסחרית". ג'ונסון הוסיף: "אזרח בריטי מת. זה חיוני בהחלט שאיראן וכל מדינה אחרת תכבד את חופש הניווט ברחבי העולם, ובריטניה תמשיך להתעקש על כך".

גם שר החוץ הרומני בוגדן אאורסקו התייחס בחשבון הטוויטר שלו לתקיפת הספינה במפרץ עומאן, שבה נהרג אזרח רומני, וכתב כי "בהתבסס על המידע העדכני, רומניה מגנה בתוקף את התקיפה האיראנית על הספינה 'מרסר סטריט', במהלכה נהרג אזרח המדינה".

לדבריו, "אין שום הצדקה לפגיעה מכוונת באזרחים. אנו ממשיכים לשתף פעולה עם שותפינו על-מנת להגיב בצורה מתאימה".