לקראת עסקת ענק בשוק הסלולר? פרטנר רוצה לקנות את אקספון של חזי בצלאל

החברה פנתה למנהל ההסדר המיוחד של אקספון והודיעה לו כי בכוונתה להגיש הצעה לרכישת הפעילות • כרגע ההצעה היחידה שיש לרכישת אקספון היא של שמעיה רייכמן, שבכוונתו להפוך אותה למפעיל וירטואלי • האינטרס של הרגולטור הוא לאפשר מיזוג של אקספון לחברה שמחוץ לשוק הסלולרי

מנכ"ל פרטנר, אבי צבי / צילום: ישראל שם טוב
מנכ"ל פרטנר, אבי צבי / צילום: ישראל שם טוב

חברת פרטנר מצטרפת למרוץ לרכישת אקספון - כך נודע לגלובס. בכוונת החברה להגיש הצעה לרכישת אקספון, וזאת בעקבות המאמצים של מנהל ההסדר המיוחד להציל את החברה מחדלות פירעון וקריסה. פרטנר מתכוונת להגיש הצעה לרכישת אקספון למרות שהיא יודעת שמבחינת משרד התקשורת ומבחינת רשות התחרות מדובר במהלך קשה לעיכול, שמשמעותו ששוק התקשורת יתכנס לארבעה מפעילים גדולים.

מאחורי המהלך של פרטנר  עומד הרציונל הבא: כרגע ההצעה היחידה שיש לרכוש את פעילות אקספון היא ההצעה של איש העסקים שמעיה רייכמן, הבעלים של חברת ויידלי מובייל. רייכמן לא מתכוון להותיר את החברה כמפעיל סלולרי מלא (MNO) אלא להפוך אותה למפעיל וירטואלי (MVNO).

מכיוון שלרייכמן יש הסכם עם פלאפון שעל גבי הרשת שלה הוא מתארח, הרי שבפועל החברה שתהנה מהעסקה היא דווקא פלאפון, וזאת מפני שלמפעיל וירטואלי קשה מאוד להתחרות בשוק באופן עצמאי.

במצב עניינים כזה, פרטנר מבקשת שיאפשרו לה גם להתמודד על רכישת אקספון, במיוחד אחרי שסלקום רכשה את גולן טלקום.

נזכיר כי פרטנר גם ניסתה לרכוש את גולן טלקום, וזה קרה אחרי שהוט הציעה לרכוש את פרטנר, וסלקום בתגובה פנתה לרכוש את גולן, מה שהביא את פרטנר לבחון זאת. גם פלאפון רצתה לרכוש את גולן טלקום, ובשורה התחתונה הקריסה של אקספון מייצרת צפי לכינוס של השוק הסלולר לארבעה מפעילים גדולים.

נסביר כי האינטרס של הרגולטור הוא לאפשר מיזוג של אקספון לחברה שמחוץ לשוק הסלולר, ולכן לכאורה העסקה של רייכמן עדיפה מבחינתו. אלא שהשאלה כעת רחבה יותר, והיא האם אקספון כמפעיל וירטואלי יכולה בכלל להיות מאיץ תחרות שישמור על רמה של מתח תחרותי בשוק, והאם שוק של ארבעה מפעילים מבוססים ויציבים לא עדיף.

נזכיר כי אקספון כבר מעל לחצי שנה אינה פקטור משמעותי בשוק הסלולר, ועל רקע הסכסוך שלה עם סלקום על המשך הסכם שיתוף הרשתות ביניהן, החברה כמעט ויצאה לחלוטין מהשוק. למרות זאת המחירים בשוק לא עלו, ורמת המחירים נשארת מאוד תחרותית.

ברקע הדברים נזכיר כי שוק הסלולר ממשיך לדמם, והרווחיות בו מאוד נמוכה, כשהאתגר מנגד הוא המשך פיתוח הרשתות וההשקעות הכבדות בדור החמישי. זהו גם שיקול שיכול להוות פקטור מבחינת משרד התקשורת שמאוד מודאג ממצבן של חברות הסלולר.

חשוב לציין כי למרות הניסיון של פרטנר לרכוש את אקספון, עדיין קיים סכסוך עסקי כבד מאוד בין סלקום ואקספון, וסביר להניח כי סלקום, שנאבקת נגד מכירת הפעילות של אקספון לרייכמן, ודאי לא תשב בחיבוק-ידיים אם אחת המתחרות הגדולות שלה בשוק תרצה לעשות כן. במצב עניינים כזה לא בטוח שהיא בעצמה תרצה לרכוש אותה.