הדרך לאקזיט עוברת בסופר: הרווח הפנומנלי של האחים אמיר

רשת פרשמרקט של האחים החלה את הרומן שלה עם שוק ההון המקומי בצליעה, אך מאז הנפקתה היא הכפילה את שווייה, תוך שבדרך זורמים מאות מיליוני שקלים במימושים ובדיבידנדים לכיסיהם של צמד בעלי השליטה

בעלי הרשת פרשמרקט, שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ פרשמרקט
בעלי הרשת פרשמרקט, שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ פרשמרקט

1.8 מיליארד שקל - זהו הסכום המדהים שתניב לאחים יוסי ושלומי אמיר (עמר) ההרפתקה הבורסאית המזהירה שלהם עם רשת קמעונות המזון פרשמרקט . כל אחד מהם יקבל כמחצית מהסכום, באחד מהסיבובים המרשימים שנרשמו בשוק ההון המקומי, וכל זאת תוך כשנתיים בלבד.

סכום התמורה המצרפי שאיתו צפויים האחים אמיר להיפרד מפרשמרקט כולל בעיקר את מכירת מניותיהם לחברת פז , אשר בהנחה שהעסקה תצא לפועל כמתוכנן - תייצר להם יחד סכום של כ-1.1 מיליארד שקל במזומן, וכ-280 מיליון שקל נוספים במניות פז שיונפקו להם.

מלבד זאת, נהנו האחים אמיר מאז הנפקתה של פרשמרקט בבורסה לפני קצת יותר משנתיים מחלקם בדיבידנדים שחילקה הרשת לבעלי מניותיה, בסכום של כ-250 מיליון שקל, ממכירת מניות בסכום של כ-170 מיליון שקל לגופים מוסדיים וכן מדמי ניהול שנתיים של כמה מיליוני שקלים נוספים ששילמה להם עבור השירותים שהעניקו לה.

 
  

המפגש עם הבורסה התחיל ברגל שמאל

את פעילותם בתחום השיווק הקמעוני החלו האחים אמיר - בניו של דוד עמר, לשעבר ראש מועצת נשר שבצפון הארץ - בשנת 1995, באמצעות חברה פרטית שהחזיקה בשני סופרמרקטים, בקריית ביאליק ובחיפה.

התרחבותה המשמעותית של פרשמרקט נעשתה בשני שלבים - הראשון בשנים 2008-2016, אז רכשה 17 סניפים שונים, והשני בתחילת שנת 2017, עם רכישת 13 סניפי רשת מחסני להב, תמורת 85 מיליון שקל, מידי חברת האוטובוסים דן, שרכשה את הרשת מידיו של איש העסקים אלי להב בשנת 2010.

המפגש של יוסי ושלומי אמיר עם הבורסה בתל אביב התחיל דווקא ברגל שמאל. ביולי 2018 נכשלה תוכנית הנפקת המניות הראשונית שקידמו השניים לפרשמרקט, בשל פערי תמחור, לא גדולים במיוחד, בינם ובין משקיעים מוסדיים שלא היו מוכנים לקחת חלק בהנפקה בשווי של כ-750 מיליון שקל לפחות, שלפיו ביקשו האחים לצרף את הרשת לזירת המסחר (כשליש מהשווי שבו היא נמכרת כעת).

פחות משנה לאחר מכן, בחודש מאי 2019, השלימה פרשמרקט את הנפקתה בבורסה לפי שווי דומה שלפיו ביקשו האחים אמיר לבצע את המהלך (כ-750 מיליון שקל), אולם במקום הצעת מכר שתכננו האחים לבצע בניסיון הראשון, בוצע הגיוס בדרך של הנפקת מניות חדשות למוסדיים והזרמת הכסף לקופת החברה.

מיד לאחר ההנפקה חילקה החברה דיבידנד גדול לבעלי המניות, בסכום של כ-220 מיליון שקל, כ-165 מיליון שקל מתוכו לכיסיהם של האחים. יחד עם דיבידנד זה, מ-2019 חילקה פרשמרקט דיבידנדים בסכום של יותר מ-350 מיליון שקל לבעלי המניות - קרוב ל-250 מיליון שקל לכיסיהם של האחים אמיר, בהתאם לחלקם בחברה.

ההשפעות הטובות של הקורונה לא פסחו על פרשמרקט

בדומה למתחרותיה בענף קמעונות המזון, משבר הקורונה עשה טוב גם לתוצאותיה הכספיות של פרשמרקט, שנהנתה מהגברת הצריכה. לשיפור בתוצאות החברה תרמה גם התרחבות הרשת, המונה כיום מעל 40 סניפים בעקבות רכישות נוספות שביצעה - מה שסייע לה לחזק את כוחה מול הספקים ולשפר את תנאי הסחר ומחירי המוצרים. לכך מתווספת העובדה שפעילות הרשת מתמקדת בסניפי סופרמרקט שכונתיים הממוקמים בשכונות ובמרכזי ערים.

אותם סניפים, לפי פרשמרקט, "נותנים מענה לצרכן בהיבטי נוחות, זמינות, טריות, שירות ויחס אישי" - מה שבא לידי ביטוי לא פעם גם במחיר, וברווח שהרשת מצליחה לייצר לעצמה.

המשקיעים בבורסה לא נותרו אדישים לצמיחה בפעילות הרשת, ומאז ההנפקה הכפילה מניית פרשמרקט את ערכה. לאחר העליות שרשמה בעקבות העסקה הנרקמת עם פז, היא משקפת לחברה שווי המתקרב ל-2 מיליארד שקל. במהלך תקופת המסחר שלה, ניצלו האחים אמיר את נסיקת המניה לממש נתחים מהחזקותיהם, תמורת סכום כולל של כ-170 מיליון שקל, בשתי המכירות שבוצעו אשתקד.

נוסף על מהלכי המימוש וקבלת הדיבידנדים, כמנהלי הרשת שייסדו לפני כ-26 שנה, נהנו האחים אמיר מ"כסף קטן" בדמות דמי ניהול שנתיים של כמה מיליוני שקלים בשנה, אשר בארבע השנים האחרונות (2017-2020) הצטברו יחד לכ-25 מיליון שקל - מחצית הסכום לכל אחד, יוסי בתפקידו כיו"ר ושלומי כמנכ"ל.