כחץ מקשת: מניית רובין הוד מזנקת עם תחילת המסחר באופציות עליה

מניותיה של מפתחת אפליקציית המסחר סגרו ביום רביעי במחיר כ-70.4 דולר, עלייה של 85% ממחיר ההנפקה בשבוע שעבר • הזינוק מיצב את רובין הוד כמניה השנייה הכי נסחרת בשוק האמריקאי • המסחר באופציות עליה הופך אותה ל"מניית מם" בעצמה

ולאד טנב (משמאל) ובאיג'ו בהאט, מייסדי רובין הוד / צילום: Associated Press, Ben Margot
ולאד טנב (משמאל) ובאיג'ו בהאט, מייסדי רובין הוד / צילום: Associated Press, Ben Margot

משקיעים בקנה מידה קטן השתמשו באפליקציית המסחר רובין הוד להזניק כמה מניות לשמיים מוקדם יותר השנה. כעת הם מתכוננים לסחור במניות חברת המסחר המקוון עצמה.

ביום ד', היום הראשון שבו ניתן היה לסחור באופציות של החברה, קנו אותן משקיעים בכמויות והקפיצו את מחיר המניה, מ־38 דולר סמוך להנפקה בבורסת נאסד"ק בשבוע שעבר לסגירה של 70.39 דולר אמש, זינוק של 85%.

בתחילת המסחר המחיר טיפס אפילו ל־85 דולר, כמעט כפליים ממחיר הסגירה ביום ג', 46.8 דולר. מדובר בהתאוששות יוצאת דופן לחברה שרק לפני שבוע, ביום הראשון למסחר בה, אכזבה קשות, כשצנחה ביותר מ־10% וננעלה במחיר של פחות מ־35 דולר.

 
  

השבוע, סנטימנט המשקיעים כלפי המניה שינה כיוון. ביום רביעי, יותר מ־172 מיליון מניות של רובין הוד החליפו ידיים, על פי נתונים ראשוניים של חברת המחקר FactSet. מדובר ביותר מ־102.5 מיליון המניות שנסחרו ביום ההנפקה. זה הפך את רובין הוד למניה השנייה הכי נסחרת בשוק בארה"ב, על פי נתוני דאו ג'ונס.

בשיא המסחר ברביעי, שווי החברה שנוסדה לפני שמונה שנים היה גבוה מ־71 מיליארד דולר, יותר משוויה של Intercontinental Exchange, החברה האם של הבורסה של ניו יורק.

"סוחרי אופציות לא מבזבזים רגע כשהמניות מזנקות"

סוחרים פרטיים שחיפשו רווחים גדולים בתוך התנודתיות קנו ומכרו את המניה במהלך היום והניעו חלק מהמומנטום הזה. השיח על HOOD (סימול המניה) תפח ברשתות חברתיות ובפורומים כמו WallStreetBets ברדיט - דפוס שהזכיר את טרפת "מניות המם" בתחילת השנה.

כמו אז, משתמשים רבים העלו צילומי מסך של הפוזיציות שלהם או השוויצו ברווחים. רובין הוד דורגה כמניה הנסחרת ביותר בפלטפורמת המסחר של Fidelity Investments, ועקפה חברות כמו יצרנית מעבדי המחשב AMD  ורשת בתי הקולנוע AMC  בפער גדול.

מיקי ראנדהאווה, סוחר מווירג'יניה, החליט למכור כ־330 מניות רובין הוד שהחזיק זמן קצר אחרי שהמסחר הופסק בפעם הראשונה - פחות מ־10 דקות אחרי שקנה את המניות במחיר הפתיחה. "חשבתי לעצמי: אם המניות עולות וצוברות תאוצה, אני פשוט אעשה רווחים כבר עכשיו", אמר.

ראנדהאווה מכר את המניות של ב־74.15 דולר ליחידה, הרבה מעל 57.81 דולר ששילם עליהן, והרוויח יותר מ־5,300 דולר, לדבריו. קרא בפורום WallStreetBets תגובה של גולש בשלישי בערב שטען שמשקיעים פרטיים ימשיכו להזניק את מניית רובין הוד, אולי למחיר שיעבור את ה-70 דולר. זה שכנע אותו לקנות את המניות מוקדם ביום רביעי.

התזוזות החדות במחיר המניה התרחשו במקביל לפרץ של מסחר בשוק האופציות. יותר מ־300 אלף חוזים נסחרו עד אחר הצהריים ברביעי, על פי Cboe Global Markets. "סוחרי אופציות לא מבזבזים רגע כשמניות רובין הוד מזנקות אל על", כתב הנרי שוורץ מ־Cboe.

הפעילות הערה באופציות מצביעה על כך שסוחרים עשו הימורים מכל הסוגים על מניות החברה. המסחר באופציות מאפשר לסוחרים להשתמש בתיקים שלהם כגידור או לעשות הימורים על מגמות של חברות בודדות או מדדים באופן נרחב יותר. אופציות רכש (CALL) נותנות למשקיעים את הזכות לקנות מניות במחיר שנקבע מראש בשלב מאוחר יותר. אופציות מכר (PUT) לעומתן, נותנות למשקיעים זכות לקבוע מחיר מראש למכירה עתידית.

הפופולריות ביותר היו אופציות רכש שנקשרו להתקדמות המניות במשך היום, כך מראים נתוני Cboe, שהתייחסו למחיר של 70 דולר, גבוה בהרבה מהמחיר שבו התחילו המניות את היום.

אבל בסך הכל, אופציות PUT נסחרו בכמות מעט יותר גדולה מה-CALL. עוד פופולריות היו אופציות מכר על כך שהמניות יצנחו למחיר של 20 או 30 דולר.

בריאן קאש מאוקלהומה קנה חמש אופציות מכר של 20 דולר זמן קצר לאחר שרובין הוד הגיעה לשיאה באותו בוקר. "המניות היו בהערכת יתר מוגזמת לדעתי, אז כשראיתי שיש אופציות מכר, קניתי אותן מוקדם ככל שיכולתי", אמר.

האופציה להרוויח בגדול ולהפסיד בענק 

אופציות הפכו לאחד המאפיינים של שגעת מניות המם השנה, כשמשקיעים פרטיים החלו להמר בהמוניהם על חברות כמו AMC וגיימסטופ במטרה להעניק להשקעות שלהם דחיפת טורבו.

האופציות מאפשרות לסוחרים להשקיע סכום קטן של כסף בתמורה להחזרים עצומים אם ההימורים שלהם יתבררו כמדויקים. מצד שני זו השקעה בסיכון שעלולה גם להותיר משקיעים עם הפסדים גדולים.

אנליסטים רבים מעריכים שאופציות רכש עוזרות להניע תנודות במניות עצמן, בגלל שפעילות גידור על ידי סוחרים מקצועיים עשויה להחריף שינויים במחירי המניות הן כלפי מעלה והן מטה.