השיפוצים התייקרו בשנה האחרונה. למה זה קרה ואיך בכל זאת אפשר לצמצם הוצאות?

יולי-אוגוסט הם חודשי השיא בשיפוצים, אבל השנה המחירים בעלייה • יו"ר התאחדות השיפוצים ערן סיב: "חסרים עובדים, ומחיר חומרי הגלם בעלייה, ממלט ועד דבק"

דירה בשיפוצים / צילום: כדיה לוי
דירה בשיפוצים / צילום: כדיה לוי

על רקע העלייה במחירי הדירות והזינוק במדד תשומות הבנייה, בשוק אומרים שניכרת עלייה גם במחירי השיפוצים. יו"ר התאחדות השיפוצים ערן סיב, מעריך כי העלייה מסתכמת ב-15% בחודשיים האחרונים.

ממה נובעת העלייה הזו?
"יש כמה סיבות לעליות במחירי השיפוצים: חוסר מאוד גדול בעובדים מקצועיים. רצפים, טייחים, אנשי גבס, אינסטלטורים - אז העובדים הקיימים מעלים את המחירים. ברגע שאתה משלם יותר על עובד, המחיר עולה.

"גורם שני הוא העלייה בחומרי הגלם: דבקים, מלט, חול. כל המוצרים עלו בין 10% ל-20%. נוסף לכך, יולי אוגוסט זו גם התקופה הכי נדרשת לשיפוצים. אנשים פחות נוסעים לחו"ל, הבינו שהבית הכי חשוב, ויש דרישה יותר גדולה לשיפוצים. גם זו סיבה לכך שהמחיר טיפה עולה".

מה עיקר השיפוצים שאתם רואים?
"זה מתחלק: אלה שרוצים לחסוך את מעבר הדירה, ואת התשלומים הנוספים של תיווך, עורך דין ומסים, מחליטים לשדרג את הבית, וממש מתאימים את כל הבית לצרכים החדשים - מוסיפים חדר, משדרגים את המטבח, עושים צבע בכל הבית. או שהילדים דווקא יצאו מהבית ומורידים חדר, אז זה שיפוץ די גדול ומסיבי, כוללני. לפעמים על הדרך גם עושים אמבטיה ושירותים".

"יומיים עד ארבעה משדרגים הכול"

"במקביל יש עלייה מהותית בנושא של שדרוגים נקודתיים. אנשים הבינו שמרבית שעות היום הם בבית, עובדים מהבית, אז לוקחים חלק בבית ומשדרגים אותו. החלק המשודרג ביותר הוא הסלון, קיר הטלוויזיה, או קיר פינת האוכל. עושים קיר כוח שאורחים יבואו הביתה ויתרשמו ממנו.

"אלה דברים שעושים יחסית בקלות מגבס וצביעה, וביומיים עד ארבעה יומיים של עבודה זה משדרג את הכול. על הדרך עושים החלפה של תאורה.

"הדבר השלישי הוא אנשים שעובדים מהבית ומשדרגים את הבית שהם עובדים ממנו. אם זה לייפות אותו, להחליף את התאורה, לעשות צבעים, להוסיף ריצוף חדש או פרקט, כי אם פעם בנאדם היה שמונה שעות בעבודה, היום הוא בבית".

התאחדות השיפוצים מאגדת כ-1,600 קבלני שיפוצים. לכל קבלן שיפוצים מותר היום לעבוד בעבודות בהיקף של עד 40 אלף שקל, ומעבר זה הוא צריך לעבור קורסים והכשרות. "האתגר העיקרי הוא חינוך השוק", אומר סיב. "אנחנו העברנו קורסים של עבודה בגובה, עזרה ראשונה, בנאדם פרטי שלוקח פועל מהצומת ומשלם לו 500-400 שקל ביום, אותו פועל יכול ליפול, להתחשמל או לגרום נזק לבעל הדירה. אנחנו רואים המון אנשים פרטיים שעושים את זה. שם מתחילות הבעיות והנזקים. אני רואה אנשים ששמים בריכות במרפסת - הן יקרסו יום אחד. על מרפסת של 13 מ"ר אני רואה בריכה ששוקלת טון. בעבודות הגדולות אנחנו כבר רואים שאנשים מבקשים שקבלן יהיה רשום".

בהקשר הבטיחות, מה אתה ממליץ למי שעושה שיפוץ?
"הדבר הראשון שאני מבקש מאנשים הוא שיעבדו במסגרת החוק. כל קבלן שמבצע עבודה של יותר מ-43 אלף שקל חייב להיות רשום באתר של משרד השיכון, וקל מאוד לבדוק את זה. בעל הדירה מסתכן, כי זו גם אחריותו. דבר נוסף הוא לבקש פוליסת ביטוח - ופוליסת ביטוח צד ג', למקרה שיקרה משהו לדירה למטה או לעובד.

"לבדוק שהעובדים הם חוקיים - אם הוא ישראלי לראות שיש לו תלושי משכורת, אם הוא עובד זר או פלסטיני - שיראו אישור שהייה בארץ, ועד מתי התוקף שלו. שלא יאספו מישהו מהצומת. אם השיפוץ כולל עבודה בגובה - שיציגו אישור עבודה בגובה.

"חובה לחתום על חוזה עבודה - אחרת אין לך אחריות על העבודה. אנשים לא יודעים את זה, אבל בחוזה עצמו צריך להיות מצוין תוקף האחריות ועל מה היא. האינסטלציה - שנה, שנתיים? החשמל? לכל סעיף צריך לכתוב לכמה זמן האחריות.

"ענף השיפוצים לא כפוף לחוק מכר דירות, ולכן רק מה שכתוב בחוזה מחייב. יש לנו חוזה סטנדרטי באתר של התאחדות השיפוצים ואפשר להוריד אותו ולהשתמש בו".

כ-70% מהתביעות - על תוספות לעבודה

סיב מספר כי יש מחלוקות רבות בין השיפוצניקים לבין מזמיני העבודה, וכי ההתאחדות הקימה לאחרונה מוסד בוררות שמאפשר לגמור את הריב בבוררות במקום ללכת לבתי משפט. "כ-70% מהתביעות הן על נושא של תוספות שונות בעבודה, כל מיני דברים שנוספו על הדרך בלי להכניס אותם לחוזה", אומר סיב.

"אין כזה דבר שיפוץ בלי תוספות - יש דברים בלתי צפויים שקרו במהלך העבודה או דברים שבעל הבית ביקש תוך כדי עבודה. אנחנו מדריכים את קבלני השיפוצים: לרשום כל תוספת על נייר, לתמחר אותה, לתת לבעל הדירה לאשר, ורק אז להתחיל לעשות אותה, ולא להגיד, 'נסתדר בסוף'. רק אתמול היה לי סיפור של קבלן שהוזמן לעבודה של 120 אלף שקל, והתוספות היו עוד 90 אלף שקל. שני הצדדים פה לא היו בסדר, אבל צריך לפתור את זה.

"דבר נוסף שיש חילוקי דעות עליו הוא התשלומים. בעל הבית רוצה לשלם כמה שיותר בסוף או אפילו חודשים אחרי סיום העבודה כדי להבטיח את עצמו, וקבלן השיפוצים רוצה לחלק את זה לפי מהלך העבודה".

בעלי הדירות מסכימים לבוא לבוררות אצלכם?
"חלקם קצת סקפטיים - חושבים שאנחנו בעד קבלני השיפוצים, אבל זה לא נכון. אנחנו רוצים לרצות את שני הצדדים והבוררים הם בעלי מקצוע. אנחנו יכולים גם לשלול לקבלן השיפוצים תעודת חבר בהתאחדות השיפוצים. וזה קרה, כי קיבלנו תלונות מוצדקות על מישהו".

מה צריך להיות בחוזה עבודה עם הקבלן
> פירוט משך האחריות של הקבלן לכל סעיף בשיפוץ
> תמחור של תוספות על עבודות במהלך השיפוץ
> קביעת פריסת התשלומים בהתאם להתקדמות העבודה
> פוליסת ביטוח גם לצד ג', לנזקים לדירה למטה או לעובד