932 אלף נוסעים ביולי בנתב"ג; המומנטום צפוי להיעצר באוגוסט

לנוכח התארכות רשימת המדינות מהן חלה חובת בידוד בחזרה לישראל, המומנטום צפוי להיעצר בסיכום חודש אוגוסט • במחצית הראשונה של 2021 הטיסה אל על 26% מכלל הנוסעים • מספר הנוסעים בטיסות הפרטיות ממשיך לזנק

נתב''ג / צילום: יוסי זמיר
נתב''ג / צילום: יוסי זמיר

המומנטום צפוי להיעצר: חודש יולי הסתכם עם תנועה של 932 אלף נוסעים בנתב"ג - מספר שיא מתחילת השנה, אלא שאוגוסט צפוי לשקף עצירה לנוכח התארכות רשימת המדינות מהן חלה חובת בידוד בחזרה לישראל. בחודש יוני 2021, לשם השוואה, חלפו בנתב"ג כ-575 אלף נוסעים ובמאי כ-290 אלף. ההערכות הן שאוגוסט, שבימי השגרה הוא החודש החזק בשנה - יסתכם במקרה הטוב עם תנועה של 750 אלף נוסעים. באוגוסט 2019 חלפו בנתב"ג כ-2.8 מיליון נוסעים (ובחודש אוגוסט 2020, כ-126 אלף).

חודש יולי 2021 היה טוב משמעותית בהיבט תנועת הנוסעים לעומת יולי אשתקד, אז עמדה תנועת הנוסעים (הלוך ושוב) על 64 אלף בלבד. מתחילת שנת 2021 עמדה תנועת הנוסעים בנתב"ג על 2.3 מיליון לעומת כ-3.6 מיליון בחצי השנה הראשונה של 2020 (נזכיר כי עד חודש מרץ 2020 תנועת הטיסות הייתה שגרתית).

בפעילות הפנים ארצית, כלומר טיסות מנתב"ג לרמון, חלפו בחודש יולי האחרון כ-70 אלף נוסעים - פי 3.5 ממספר הנוסעים ביולי אשתקד. בחודש שחלף הטיסה ארקיע כ-60% מכלל הנוסעים בקו ואת השאר הטיסה ישראייר.

מספר הנוסעים בטיסות הפרטיות ממשיך לזנק גם הוא: ביולי האחרון עמדה תנועת הנוסעים במטוסים הפרטיים על כ-3,100 - פי שלושה מיולי 2020. בחודשים ינואר-יולי 2021 טסו כ-14.4 אלף נוסעים במטוסים פרטיים מנתב"ג ואליו, לעומת כ-5,300 בתקופה המקבילה של 2020.

החברה שהטיסה הכי הרבה נוסעים בחודש יולי היא אל על, עם נתח של כ-22% מכלל תנועת הנוסעים לכ-201 אלף נוסעים, אחריה ראינאייר שהטיסה כ-69 אלף נוסעים (בעיקר ליעדים שונים ביוון), טורקיש איירליינס שהטיסה כ-69 אלף נוסעים (רבים מהם נופשים בתקופת חג הקורבן) ורביעית היא חברת וויז אייר שהטיסה כ-60.3 אלף נוסעים בחודש יולי. ישראייר הטיסה כ-50.4 אלף נוסעים וארקיע כ-34 אלף נוסעים.

במחצית הראשונה של 2021 הטיסה אל על 26% מכלל הנוסעים, כלומר כ-602 אלף נוסעים - מספר זה משקף ירידה של 26% לעומת כמות הנוסעים שהטיסה אל על בחצי הראשון של שנת 2020 עם כ-815 אלף נוסעים (רובם כאמור עוד לפני הגבלות התעופה שהתגברו בחודש מרץ 2020).

החברה השנייה בהיקף פעילותה מתחילת השנה היא יונייטד איירליינס שהטיסה כ-159 אלף נוסעים מתחיל השנה ותפסה נתח של כ-7% מקרב כלל הנוסעים. אחריה, ישראייר שהטיסה כ-156 אלף נוסעים מתחילת השנה ותפסה נתח של כ-7% - ישראייר צמחה בכ-54% לעומת היקף הנוסעים שהיא הטיסה במחצית הראשונה של 2020 (כ-101 אלף). אחרי ישראייר ממוקמת טורקיש איירליינס שהטיסה כ-138 אלף נוסעים ותפסה נתח של כ-6% מכלל התנועה של הנוסעים בנתב"ג, ואחריה רינאייר שהטיסה כ-114 אלף נוסעים מתחילת השנה.

ארקיע הטיסה כ-87 אלף נוסעים מתחילת השנה מספר ששיקף לה עלייה של כ-150% לעומת הפעילות המצומצמת שלה בחודשים המקבילים בשנה הקודמת. שלושת החברות הישראליות תפסו נפח פעילות של כ-37% מכלל הנוסעים שטסו מתחילת השנה, לעומת ימי השגרה מדובר בשיפור (שלוש החברות הישראליות מטיסות לרוב כ-28% מכלל תנועת הנוסעים).

המדינות הבולטות שאליהן טסו הנוסעים בחודש יולי הן טורקיה, יוון, ארה"ב, צרפת, גרמניה. מתחילת השנה המדינות הבולטות שאליהם טסו הישראלים הן ארה"ב, טורקיה, יוון, צרפת וגרמניה.

עם הגידול בתנועת המטוסים להטסת נוסעים גדל גם המטען המשונע בהם: בחודש יולי שונע כ-11.2 אלף טון במטוסי נוסעים לעומת כ-2,800 ביולי 2020 - הגידול הזה באל על חשבון הטסות של מטען במטוסי מטען - היקף המטען ששונע ביולי 2021 במטוסי מטען עמד על כ-20 אלף טון - לעומת כ-21.2 אלף טון ביולי שעבר (שבו תנועת המטוסים הייתה קטנה יותר ולכן שונע פחות מטען במטוסי נוסעים).