"למדנו שצריך לדעת להגיב מהר ובצורה חדה למצבים משתנים. לנתח שיווקית את המצב כל הזמן"

ורד ודורון בוטח, בעלי אופטיקה בוטח, מתגוררים בגדרה עם 4 ילדיהם • "בעסק כמו שלנו אתה נמצא בחדר אינטימי יחסית עם נבדק, במרחק מאוד קרוב. פחדנו להידבק ולהדביק" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

ורד ודורון בוטח בעלי אופטיקה בוטח / צילום: יואב בלום
ורד ודורון בוטח בעלי אופטיקה בוטח / צילום: יואב בלום

לפני 11 שנים, הקימו בני הזוג ורד ודורון בוטח עסק משלהם. הוא, איש שיווק וכלכלן, והיא, אופטומטריסטית, החליטו לאחד כוחות ולשלב את הדברים שהם טובים בהם לכדי עסק משפחתי. עם השנים, הם צברו לקוחות ובנו מעין קהילה סביב "אופטיקה בוטח", קליניקה לאופטיקה ואופטומטריה. הלקוחות הקבועים נותרו עמם לאורך השנים, כשצעד צעד נוספו ילדיהם, והמשפחה כולה.

כפי שהתרחש בקרב עסקים רבים, הקורונה שיבשה את ההרמוניה רבת השנים של העסק שצמח בהתמדה. "זה מצב שלא היינו בו מעולם. מצב כאוטי ודי מבלבל, מצב של לא נודע - אתה לא יודע איך להתנהל בתוך הערפל הזה. בסגר הראשון החלטנו, למרות שהוגדרנו כעסק חיוני, פשוט לסגור", מספר בוטח. "בעסק כמו שלנו אתה נמצא בחדר אינטימי יחסית עם נבדק, במרחק מאוד קרוב. פחדנו להידבק ולהדביק".

בני הזוג ספגו ירידה של יותר מ-60% בהכנסות בתחילת המשבר, ואף נאלצו להוציא לחל"ת את שתי העובדות שלהם. אט אט, הם נכנסו לשגרת קורונה, והחלו לפעול בימים מרוכזים. "החלטנו לפרסם בפייסבוק ולשלוח הודעות ללקוחות לוואטסאפ, כך שנוכל לתאם באופן מרוכז. אנשים חיכו בחוץ, ובכל פעם הכנסנו אנשים אחד אחד. נתנו שירותים של תיקוני משקפיים או משקפיים חדשים על בסיס מרשם קיים. חדר הבדיקה נשאר סגור, עד שהעננה התפזרה. כשראינו שקולגות אחרים בודקים, אז חזרנו גם, תוך הקפדה יתרה על סטריליות. אחרי חודש, כשהבנו שהקורונה כאן להישאר, החלטנו להתמודד עם המצב ולהיות הכי טובים. החלטנו להחזיר את העובדות כדי להתמודד הכי טוב שאנחנו יכולים. אלו עובדות שהן כמו משפחה. הן איתנו שנים. הן חיכו לחזור".

איך הסתדרתם מבחינה כלכלית?
"זה היה מלחיץ, ההכנסה שלנו נחתכה, אבל כשהתחלנו לחזור לשגרה, הלקוחות שלנו הצביעו ברגליים ושטפו את העסק. הם הגיעו להתחדש במשקפיים, גם אם לא היה להם ממש צורך, רק כדי לפרגן לעסק קטן. ברמה הכלכלית צמצמנו בהתחלה הוצאות ודחינו משכנתה. קיבלנו מענקים, אבל הם לא כיסו את ההפסדים והיעדר ההכנסות. לא ציפינו לקבל את מלוא הסכום שהפסדנו, ואנחנו אומרים תודה על מה שקיבלנו. להתלונן לא יעזור. אתה צריך לסמוך רק על עצמך. הידקנו את החגורה והבנו שצריך להצטמצם. חסכונות שהיו לנו בצד עזרו. ג'ינגלנו בין העסק ובין הבית - כל פעם מישהו אחד היה בעסק, והאחר בבית עם הילדים. הקרבה הגיאוגרפית בין הבית לעסק עזרה לנו מאוד".

מה למדתם בקורונה?
"למדנו שצריך לדעת להגיב מהר ובצורה חדה למצבים משתנים. זה אומר לנתח שיווקית את המצב כל הזמן. אם אתה מבין שהקהל חושש להגיע אליך, אתה מדגיש ביתר שאת שאתה עובד בצורה מחמירה לפי התקנים של התו הסגול והרבה מעבר לזה. הוצאנו פוסטים עם סרטוני וידאו והראנו עד כמה אנחנו מחמירים בשמירה על הכללים, כדי לגרום ללקוחות שלנו להרגיש בטוחים.

"הקורונה לימדה אותי גמישות והסתגלות מאוד מהירה למצבים. למדתי לפעול אחרת כדי למקסם את הסיטואציה שהגענו אליה. למשל - הדיגיטל שלנו פרח בתקופה הזו. עשינו קמפיינים בפייסבוק ובאינסטגרם, והרבה תקשורת עם הלקוחות בווטסאפ. גם הלקוחות הפיצו מבצעים שעשינו. הקורונה נתנה לי כאיש שיווק כלים חדשים, וחידדה אותי עוד יותר. היום אנחנו יותר טובים ממה שהיינו. חזרנו למוטב פלוס. אנחנו הפילו קצת יותר רווחיים".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il