הופקדה תוכנית ל-3,700 יחידות דיור ו-38 דונם לתעסוקה ותיירות בשטחים החקלאיים של רמת אפעל

היקפה של התוכנית הוא כשל עיר קטנה, ולכן הצפי הוא שתיבנה בשלבים וייקח לפחות 10 שנים עד למימושה המלא

השכונה החדשה שתבנה בדרום רמת אפעל / הדמיה: קולקר קולקר אפשטיין אדריכלים
השכונה החדשה שתבנה בדרום רמת אפעל / הדמיה: קולקר קולקר אפשטיין אדריכלים

הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה תל אביב הודיעה היום (א') על הפקדת תוכנית דרום רמת אפעל. התוכנית הינה על שטח כולל של 315 דונם, והיא ממוקמת מצפון לכביש 461, וממזרח לכביש 4, בסמוך לצומת מסובים.

הקרקע היא בבעלות רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) ובחכירת חברת שיכון ובינוי נדל"ן, שיזמה את התוכנית, הכוללת 3,700 יחידות דיור ו- 38 דונם שטחי תעסוקה. יש לציין כי מדובר בתוכנית בהיקף של עיר קטנה. ההערכות הן שצפוי עוד זמן רב עד למימושה המלא של התוכנית. כך למשל ייקח עוד מספר חודשים עד שהתוכנית תקבל תוקף, ובנוסף יש להכין תוכניות מפורטות וגם לדאוג לתשתיות הנדרשות (כבישים, מערכות ביוב וניקוז ועוד), שהן תנאי לקידום היתרים. הצפי הוא שהתוכנית תיבנה בשלבים.

מתוך כלל יחידות הדיור שאושרו, הוקצו 740 עבור דירות קטנות. בנוסף, 500 יח"ד מיוחד, 400 יחידות "דיור מכליל" (דירות קטנות לאורך צירי מתע"ן) במבני התעסוקה וכן 370 יח"ד בהישג יד בבעלות העירייה.

התוכנית כוללת מבנים של עד 17 קומות הבנויים סביב חצרות פנימיות. במבני המגורים תתאפשר הקמת גני ילדים בקומת הקרקע, שטחים לצורכי ציבור ושטחי מסחר בצמתים משמעותיים. בתחום התוכנית יוקמו שבילי הליכה החוצים את השכונה מצפון לדרום וממזרח למערב. בנוסף ליחידות הדיור, התוכנית כוללת 38 דונם עבור שטחי תעסוקה ותיירות, כ-68 דונם עבור מבני ציבור וכ-70 דונם שטחים פתוחים.

התוכנית נערכה ע"י קולקר-קולקר-אפשטיין אדריכלים ומתכנני ערים.

יו"ר הוועדה המחוזית תל אביב, אדריכלית דניאלה פוסק, ציינה כי "מדובר בשכונה אשר עתידה להיות משורתת היטב ע"י תחבורה ציבורית, הן מבחינת סמיכות לתחנות הקו הסגול של הרכבת הקלה, והן מבחינת תנועת אוטובוסים בתוך השכונה ובסמיכות אליה. במקביל לקידומה של התוכנית התווסף קו מטרו, והוא עתיד לכלול תחנה בתחום בית חולים שיבא הממוקם בסמוך. לצד זה, התוכנית מייצרת תמהיל מגוון של יחידות דיור אשר מחציתן תהיינה דירות קטנות בשטח כולל של עד 65 מ"ר ולשמש כדיור בהישג יד, דיור מוגן ומעונות סטודנטים".

נתי גלבוע ומאיה טיומקין, מחברת שיכון ובינוי, דוחים את הטענה כי יש עודף שטחי תעסוקה לאורך ציר 461 ומעריכים כי יהיה ביקוש גם ל-38 הדונם שהתוכנית מציעה: "את אותה טענה אמרו כשבנו את מגדלי עזריאלי בת"א. אתה רואה שאם זורקים משהו קצת יותר מדי מוקדם לוקח לו זמן להיספג. כשאתה מנתח את מה שקורה בכלכלה ובמה שקורה בסגמנטים של השוק שמחפשים קומות שלמות, שאי אפשר למצוא במרכז העיר, אתה מבין את הפוטנציאל של הפרברים". לדבריהם, הקו הסגול של הרכבת הקלה יעצים את מרכזיות האזור.