"המטרה שלי היא שספייסהאוס יהיה מילה נרדפת לקוקטייל, כמו שוולט הוא שם נרדף למשלוחים"

יותם שילה, בעלי ספייסהאוס שופ • בן 35, נשוי וגר בתל אביב • הבעלים של ברי הקוקטיילים ספייסהאוס ודאבל סטנדרט, ומעסיק בסך-הכול כ-60 עובדים • "אנחנו עוד מעט מגיעים לבקבוק המיליון, לבר פיזי זה היה לוקח 15 שנה" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

יותם שילה, בעלי ספייסהאוס שופ / צילום: מיכאל טופיול
יותם שילה, בעלי ספייסהאוס שופ / צילום: מיכאל טופיול

"אני בברים עוד לפני גיל 20, ובחיים לא עסקתי בשום דבר אחר. זה כל מה שאני יודע, ואני אוהב את זה. זה בלב שלי", מודה יותם שילה, הבעלים של ברי הקוקטיילים ספייסהאוס ודאבל סטנדרט, וכעת גם של חנות הקוקטיילים האינטרנטית שמציעה משלוחים ברחבי הארץ.

"עכשיו יש לי ריגוש חדש שלא הכרתי, וגיליתי שאני די טוב בזה. ליצור את הנחשקות לקוקטיילים ולתת את הערך סביב זה, מרגיש לי כמו הפצת בשורה חדשה. לא משנה איזה בר אני אפתח, זה לא יהיה משהו חדשני שלא עשו קודם. אבל מקום כמו ספייסהאוס שופ אין גם ברמה העולמית".

המסלול של שילה אכן ספוג אלכוהול: אחרי הצבא נסע לניו יורק ועבד שם שנתיים כברמן. כשחזר לארץ ניהל ברים בתל אביב, ובגיל 28 פתח את ספייסהאוס על חורבות קפה כסית המיתולוגי בדיזנגוף, יחד עם עוד שני שותפים. שנתיים אחר כך פתח את הדאבל סטנדרט. בשני המקומות הוא המיקסולוג, כלומר זה שבוחר את תפריט האלכוהול והיין. בנוסף הוא גם מייעץ למסעדות, ושופט בתחרויות קוקטיילים בחו"ל.

על החנות האינטרנטית, שנולדה בעקבות הקורונה, הוא אומר כי מדובר ב"חזון שהלך איתי תקופה: להביא את עולם הקוקייטלים הביתה, שלכל אחד תהיה פינת ספייהאוס בבית. יש לי במחשב קבצים מ-2018 ו-2019 עם הרעיון הזה לסדרות של משקאות. מהשטח הרגשתי את התופעה הזו מתקרבת ומגיעה. למשל, אם בעבר שפים היו מבקשים שאכין להם תפריט קוקטיילים, היום גם רשתות בתי קפה מבקשות ממני לבוא".

הקורונה זירזה את העניינים עבורך.
"כשהעסקים נסגרו, הבנתי שעומד להיות פה מגה אירוע, והחלטתי ללכת על זה לגמרי. התחלנו לפני שנה וחמישה חודשים, והכול קרה במהירות מטורפת. זה התפוצץ בקטע שלא דמיינתי.

"בהתחלה כל העסקים סביבנו נסגרו, אז ביקשתי מכל החברים שלי שהברים שלהם היו ריקים לתת לי להפוך אותם למרכז לוגיסטי. יכולת להגיע לאמצע דיזנגוף, ולראות שממקום אחד יוצאים עם קופסאות, מקום אחר עם בקבוקים ומקום עם משלוחים, והכול באותו בלוק.

"את העובדים שחררנו הביתה רק לזמן קצר, ואז החזרנו אותם ואפילו גייסנו עוד, כי היינו צריכים שליחים, ואנשים שיעבדו בהכנה ובאריזה. בפברואר האחרון כל הייצור והלוגיסטיקה עברו למפעל בראשון לציון. זו עסקה שחתמנו עליה מיד, אפילו שזה היה כמו לעבור לדירה בזמן שהיא עדיין בשיפוצים. עברנו תוך כדי ההזמנות".

אם את הקהל של ה"ספייס" כפי שהוא מכנה את המקום, הוא מגדיר כ"המון תיירים, בני 25-40 מהרבה גוונים", ואת הקהל של הדאבל כ"יותר בוטיקי, קהל של הצפון הישן", בספייסהאוס שופ, הוא מספר, אי אפשר לדבר על קהל ספציפי. "הרחבנו את היריעה, מזמינים מאיתנו כל הסוגים הגוונים, כולל אנשים שבעבר לא הזמינו קוקטיילים בכלל.

"אנשים אוהבים לשתות מהבית - אתה רואה את זה בלונדון, בפריז ובניו יורק. כמו בקולינריה, גם בזה אנחנו בדיליי בארץ. קראתי שבשנה האחרונה שני ענפים נהנו מצמיחה גדולה של כמה מאות אחוזים, ואנחנו על הווקטור של שניהם - אלכוהול ומתנות".

הוא מוכר כ-15 אלף מארזים בחודש, שבכל אחד מהם 4-6 בקבוקים. המארזים נמכרים ליחידים דרך אתר האינטרנט של ספייסהאוס, לוועדי עובדים, לחברות הייטק ("לחלקן יש מקררים שלנו במשרדים"), וגם למעדניות ומלונות. בסך-הכול מדובר בכ-100 אלף בקבוקים בחודש. המארז הנמכר ביותר הוא ערכת טעימות של קוקטיילים, ויש כמובן פיקים של חגים. ביום העצמאות, למשל, הופקה מהדורה מקומית עם תפוזי יפו, שהייתה הבסט סלר של החודש.

"עכשיו אנחנו מגייסים עוד עובדים לקראת ראש השנה - שיהיה חודש השיא שלנו עד כה", מספר שילה. "אנחנו עוד מעט מגיעים לבקבוק המיליון, זה מספר שקשה לתפוס. כמה זמן לוקח לבר פיזי למכור מיליון? בר ממש טוב, עם 50 מקומות, שתמיד עמוס, מוכר בחודש 5,000 קוקטיילים. זה אומר שהיה לוקח לנו יותר מ-15 שנה להגיע לזה".

אתה מתמחה בקוקטיילים מגיל צעיר. מהיכן הידע בניהול?
"ההשכלה הראשית שלי היא הניסיון בניהול עסקים קטנים מעל עשור. לאורך השנים צברתי את הדאטה של מה פחות טוב ומה יותר. היו ניסיונות לחיקויים והעתקות, אבל אנחנו מבוססים על עשרות ומאות אלפי צפיות בברים עצמם, לכן לנו יותר קל. מעבר לזה, יש מישהו שמלווה אותי עסקית".

איזה טעויות עשית בדרך?
"הטעות הכי גדולה היא שלא התחלתי עם זה לפני, אני הולך עם הוויז'ן הזה המון זמן. טעות שנייה היא בנושא העלויות. כשאתה מתחיל עסק, חשוב לך להיות הכי טוב והכי מהיר מול הצרכן. אני עובד בשיתוף פעולה עם רוב חברות האלכוהול בארץ, אני יודע שאני טוב בזה, ואמרתי לעצמי שאת כל שאר ה'קרבות' אשמור לאחר כך. זו הסיבה שרק לפני 3-4 חודשים התחלתי לגעת בנושא של שיפור העלויות, ולקחתי עוד איש ניהול שיתרכז בזה".

איפה אתה רואה את עצמך בעוד שנתיים?
"אני רוצה להמשיך במהפכה הזו שבה הקוקטיילים הם מוצר ביתי נגיש. פנו אליי משקיעים להתרחבות לחו"ל, ואני במו"מ עם כמה חברות באירופה. כרגע יש לי תוכנית שצריך לסיים לבצע אותה פה, ואז נצא החוצה.

"המטרה שלי היא להפוך למותג מוכר, שספייסהאוס יהיה מילה נרדפת לקוקטייל, כמו שוולט הוא שם נרדף למשלוחים, וגולדה היא שם נרדף לגלידה. אני חבר באגודת ברמנים עולמית, הייתי בכמה ועידות, וראיתי את כל הדברים הכי מובילים בארה"ב, ואין לי ספק שאם היינו שם - היינו מכים גלים אפילו יותר מאשר בארץ. אני מקווה שעוד שנתיים נהיה שם הלכה למעשה".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il