פז | ניתוח

למה עסקת פז-פרשמרקט מעצבנת את המוסדיים, ומה חושב עליה היו"ר לשעבר?

מניית פז איבדה יותר מ-10% מאז הודיעה על רכישת רשת הסופרמרקטים, והמוסדיים המחזיקים בה חלוקים באשר לכדאיות העסקה, גם אם היא תואמת לאסטרטגיה של הרוכשת • לעומתם היו"ר לשעבר אברהם ביגר משוכנע: "ברמה האסטרטגית המהלך הוא נכון, ואם כך, לא נורא לשלם פרמיה"

תחנת דלק פז / צילום: תמר מצפי
תחנת דלק פז / צילום: תמר מצפי

"היינו מעדיפים שפז תהיה בצד הנרכש ולא הרוכש" - כך אומר בכיר בתחום ההשקעות באחד הגופים המוסדיים בעקבות העסקה המפתיעה שעלייה דיווחה פז ביום חמישי, לרכישת רשת חנויות הסופרמרקט השכונתיות פרשמרקט בסכום של 2.1 מיליארד שקל. זאת לאחר שפז עצמה עמדה על המדף מספר חודשים וכמה קבוצות הגישו הצעות לרכישת השליטה בה, כולל פרשמרקט עצמה.

מכירת השליטה בפז הייתה מאפשרת כנראה לגופים המוסדיים, המחזיקים בכ-60% ממניותיה, לקבל תמורה נאה על החזקותיהם בחברת האנרגיה. לדברי אותו בכיר, המכירה גם הייתה מאפשרת לפז להימנע מאתגרים הצפויים לה בעתיד ובראשם חשיפתה הגבוהה לתחום האנרגיה הפוסילית, שעומדת לה לרועץ לנוכח המעבר העולמי לאנרגיה ירוקה. ואכן, למרות שמנהלי פז לא חסכו בשבוע שעבר בסופרלטיבים לגבי תרומתה הצפויה של הרכישה לפז ולבעלי המניות שלה, מניית פז איבדה כ-12% מאז הדיווח, ומשקפת לחברה שווי של 3.3 מיליארד שקל.

עם זאת, הוא מסביר כי "רכישת פרשמרקט עולה בקנה אחד עם התוכנית האסטרטגית שפרסמה פז לפני כשנה וחצי, הכוללת הקטנת רכיב האנרגיה בפורטופליו שלה, בין היתר על ידי חיזוק תחום הקמעונאות". זהו מהלך שמתבצע כשנה לאחר שפז רכשה את סופר יודה, גם היא רשת סופרמרקטים שכונתית, ובמקביל להודעה שמסרה החברה לאחרונה, ולפיה בכוונתה להיפרד מההחזקה בבית הזיקוק שלה באשדוד באמצעות חלוקת מניותיו כדיבידנד בעין לבעלי מניות פז.

גם אברהם ביגר, יו"ר פז שהתפטר בשלהי 2020, תומך במהלך. "אני חושב שהרכישה היא לגמרי באסטרטגיה שפז החליטה עליה אשתקד - להעמיק את הנוכחות בעולם הקמעונאות הקרובה לבית. היא מייצרת לפז מסה קריטית בעולם הזה, שבינתיים נעשה צפוף, כי רבים הלכו בעקבותינו", אמר ביגר.

"שולי רווחיות מהגבוהים בשוק"

מפרטי העסקה עולה, כי 80% מתמורת העסקה לרכישת פרשמרקט תשולם במזומן, ואילו היתרה במניות פז שיוקצו לבעלי מניות פרשמרקט. עוד נקבע כי האחים שלומי ויוסי אמיר, בעלי השליטה בפרשמרקט (שירשמו אקזיט מרשים של כ-1.4 מיליארד שקל במכירה), ימשיכו ללוות את החברה בשנה שלאחר השלמת העסקה.

פז עצמה מתנהלת כבר כמה שנים ללא גרעין שליטה ועסקת הרכישה הנוכחית מאפשרת לראשיה, המנכ"ל ניר שטרן ויו"ר החברה הראל לוקר, לאשר אותה מבלי לכנס את אסיפת בעלי המניות.

"למרות שהחברה לא מחויבת, היינו מעדיפים שעסקה כזו גדולה ומשמעותית תובא לאישור אסיפת בעלי המניות. אנחנו לא מטילים דופי בדירקטוריון או בהנהלה אבל כדאי שמי שיכריע בסוגיה הם בעלי המניות", אמר גורם בכיר באחד מהגופים המוסדיים.

בתוך כך, בכיר בגוף אחר אמר בתגובה לשאלת גלובס כיצד היה פועל אם היה יכול להצביע על רכישת פרשרקט, כי הוא מעריך שהעסקה הייתה מאושרת. "אם מסתכלים על שוק קמעונאיות המזון, שולי הרווחיות של פרשמרקט הם הגבוהים בשוק, עד כדי פי שניים מאלו של שופרסל. לשופרסל אמנם כוח רכש גדול יותר, אבל פרשמרקט מתרחבת במספר הסניפים ויש לה הסכמי סחר מצוינים".

"מנקודת מבט של תחום הקמעונאות, העסקה הזו מצוינת והיא גם מגלמת אקזיט פוטנציאלי לפז, כי הם יוכלו להחיל את הסכמי הסחר של פרשמרקט שאפשרו להם לקנות סחורה במחירים נמוכים יחסית על המחירים שיש ברשת חנויות הנוחות 'ילו' ו'סופר יודה'", הוא הסביר.

 "הההצעות לרכישת פז לא היו מלהיבות"

מכיוון שבגופים המוסדיים מסכימים שרכישת פרשמרקט תואמת את האסטרטגיה המוצהרת של פז, נותרו שתי שאלות פתוחות - הראשונה היא עתיד מכירת השליטה בפז עצמה, והשנייה, לגבי המחיר ששילמה החברה עבור פרשמרקט.

"אני לא חושב שרכישת פרשמרקט יכולה למנוע את מכירת השליטה בפז אבל היא יכולה להקשות עליה ולייקר את המחיר בכ-2 מיליארד שקל, מסביר גורם באחד מהגופים המוסדיים. גורם אחר ציין כי ההצעות שפז קיבלה הן משיכון והן מלאומי פרטנרס "לא היו מלהיבות" בכל מקרה. נציין, כי למרות שלפחות בחלק מהגופים המוסדיים היו רוצים שפז צימכר, ההצעות שהוגשו לרכישתה בשבועות האחרונים היו בתמורה להזרמת הון או נכסים לחברה, כנגד הקצאת מניות, ולא הצעות במסגרתן המוסדיים ימכרו את המניות שלהם.

 
  

באשר לסוגיית המחיר שתשלם פז עבור פרשמרקט, המהווה פרמיה של 14% על מחיר השוק ערב הרכישה, טוען אותו הבכיר בתחום ההשקעות כי בגוף המוסדי שלו מעריכים כי המחיר גבוה מדי, והוא מונה שתי סיבות עיקריות לכך. הראשונה לדבריו היא שבפרשמרקט יש השפעה מאוד גדולה וחיובית של הבעלים הנוכחיים, האחים אמיר, "וברגע שהם יצאו מהתמונה אנחנו חוששים ליכולת של הרוכש לייצר את אותם ביצועים", הוא הסביר.

"הביצועים בהמשך עשויים להיות פחות טובים"

"הסיבה השנייה היא שהקרונה היטיבה מאוד עם פרשמרקט. בתקופת הקורונה הציבור נטה לקנות יותר בסופרים, כי האנשים נשארו יותר בבית, לא אכלו במסעדות ולא יצאו לחו"ל. בנוסף, הסגרים הובילו לכך שהציבור העדיף מכולות וסופרמרקטים קרובים לבית על פני יציאה לרשתות השיווק שמחוץ למרכזי הערים.

"התוצאות של הרשת ב-2020 היו פנומנליות, וגם ברבעון הראשון של 2021 הם הציגו תוצאות טובות מאוד. אנחנו חוששים שללא קשר לרכישת השליטה, הביצועים יהיו פחות טובים ברבעונים הבאים, ולכן המחיר ששולם, עלול להתברר כגבוה מדי. כך שאסטרטגית אנחנו תומכים במהלך, אבל לגבי היעד והמחיר ששולם אנחנו חלוקים על החברה".

לדבר היו"ר לשעבר ביגר "בלי להיכנס לסוגיית המחיר שפז משלמת עבור פרשמרקט, ברמה האסטרטגית המהלך הוא נכון. ואם כך, לא נורא לשלם פרמיה על מהלך שכזה". עוד הוא מוסיף כי אם בעתיד יתברר שבהנהלה ובדירקטוריון עשו מהלך לא נכון ברכישה, "אני סומך על בעלי המניות המוסדיים שיקבלו את ההחלטות הנכונות מבחינתם".