רשות המסים מאפשרת לעסקים לדחות את החזרי המענקים לסוף השנה

הרשות דורשת מעצמאים, בעלי שליטה ועסקים קטנים להחזיר מענקים שחולקו במהלך שנת הקורונה • כעת היא מודיעה כי מועד תחילת ההחזר נדחה לתחילת 2022 • הרשות תאפשר לפרוס את התשולמים ללא ריבית

ערן יעקב, מנהל רשות המסים / צילום: איל יצהר
ערן יעקב, מנהל רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים מאפשרת לעסקים לדחות את מועד החזרת חלק מהמענקים. זאת, על רקע אי הוודאות במשק, החשש מסגר והביקורת הציבורית על הדרישות של רשות המסים להחזרי מענקים מעסקים. הרשות הודיעה הבוקר (ד') לעסקים כי התקופה לביצוע "הסדר תשלומים מורחב, להשבת מענקים ששולמו ללא עמידה בתנאי החוק", תוארך עד סוף השנה (עד ה-31 בדצמבר).

מדובר בהארכת התקופה במהלכה מאפשרת רשות המסים למי שביקשו וקיבלו מענקי סיוע לתקופת הקורונה, ולאחר בחינה של הרשות נקבע שלא עמדו בתנאים שנקבעו בחוק והם נדרשים להשיבם - לבצע הסדר מיוחד של פריסת תשלומים ללא ריבית להחזרת המענקים. הדחייה מתייחסת רק להחזר המענקים "הסוציאליים" (המענק הסוציאלי "האישי" הדו-חודשי, שגובהו עד 7,500 שקל לחודש) ומענקי ההשתתפות בהוצאות לעסק קטן (מחזור של עד 300 אלף שקל), ואינה מתייחסת למענקי החזר הוצאות לעסקים במחזורים הגבוהים.

בראשית השבוע פורסם בגלובס כי רשות המסים דורשת להחזר מקדמות ומענקים שחולקו לעסקים, בהיקף של כ-800 מיליון שקל. זאת כאשר ברקע מתקיים דיון על הטלת סגר נוסף. כזכור, במטרה לתת לעסקים מענה מיידי ובהתאם למדיניות הממשלה, שילמה רשות המסים את מענקי הסיוע לעצמאים, בעלי שליטה ועסקים קטנים על סמך הצהרות המבקשים לפיהן, בין היתר, הייתה להם ירידת מחזורים כפי שנדרש בחוק לצורך הזכאות למענק.

בראשית יוני נפתחה באזור האישי באתר רשות המסים מערכת ייעודית המציגה למבקש את כל המענקים ששולמו לו, את הירידה במחזורים שנדרשה בחוק ואת הירידה שהוא חווה בפועל. במקרה של מענקים ששולמו ביתר, כשעל פניו לא קיימת זכאות לפי התנאים שנקבעו בחוק, מוצגות מספר אפשרויות להשבת הכספים באתר ובנוסף, הסדר פריסה של מלוא סכום החוב בתשלומים שווים חודשיים ללא ריבית, ולסיים לשלם את החוב עד ה-31 בדצמבר 2022.

העסקים הקטנים זועמים

בקרב העסקים מתחוללת בחודשים האחרונים דרמה סביב דרישות ההחזר הללו. בין היתר עולות טענות כי הדרישות להחזר מענקים נשלחות גם לעסקים שקרסו ונסגרו בעקבות הקורונה וכי גם עסקים שהייתה להם ירידה דרסטית במחזורים נדרשים להחזיר את המענקים בשל (למשל ירידה של 39% ולא של 40% במחזור). עוד עלו טענות נגד העובדה כי הנזק של העסקים נמדד כל חודשיים ולא כנזק שנתי, כך שעסקים שהייתה להם עלייה בחודש מסוים, ואפס הכנסות בשאר השנה, נדרשים להחזיר את המענקים עבור החודשיים של העלייה ללא התחשבות בכך שלאורך השנה הם קרסו. שלילת המענקים החודשיים (הסוציאליים) על בסיס אי הירידה המספקת במחזורים מובילה לשלילה של מענקי החזר ההוצאות המבוססים על קבלת מענק דו חודשי, וכך עלול עסק להידרש להחזיר את כל המענקים שקיבל עבור חודשים מסויימים.

העסקים שעדיין מתמודדים עם השלכות הסגרים והמגבלות שהוטלו על המשק בשנה שעברה, מתקוממים בימים אלה נגד דרישות ההחזר ובקבוצות מחאה שונות שהוקמו החלו אף לבחון פניה לבג"ץ נגד הכללים השוללים את מענקים.

הדרישות של רשות המסים להחזר המענקים מבוססות על לשון החוק הקובעת את התנאים לקבלתם, ולכן הרשות נדרשת להשיב כספים ששולמו למי שלא עמד בתנאים. לעסקים טענות נגד התנאים הללו, אך גם טענות אחרות בנוגע לחישוב של רשות המסים את ההוצאות הקבועות של העסקים (לטובת מענקי החזר ההוצאות) והם מתכוונים להילחם נגד הדרישות להחזר כאמור.

עד שהטענות הללו יתבררו, מאפשרת רשות המסים להתחיל את פריסת התשלומים להחזר המענקים הסוציאליים והחזר ההוצאות לעסק קטן בלבד, החל מה-31 לדצמבר 2021. כלומר: עסק שמעוניין יוכל להיכנס להסדר החזר המענקים בתשלומים עד סוף השנה, אך ככל שהוא יחכה כך הסכום החודשי שידרש לשלם גבוה יותר כי ניתן לפרוס את התשלום עד סוף שנת 2022 בלבד. שאר העסקים שקיבלו דרישות להחזר מענקים צריכים לעמוד בלוח הזמנים שנקבע בחוק - 90 ימים להחזר החוב מרגע קבלת הדרישה מרשות המסים.