בדרך לסגר? זה לא עוצר את רשות המסים מלדרוש מעסקים להחזיר מענקים מהסבבים הקודמים

בקבוצות וואטסאפ ובפוסטים בפייסבוק מתארגנת מחאה חדשה של אלפי בעלי עסקים, שהופתעו לקבל מכתבים מרשות המסים ובהם דרישה להשבת מענקי הקורונה • העצמאים: "נבעיר את השטח", "מאיפה נחזיר עכשיו את הכספים? השתמשנו בהם לשיקום העסק"

מחאת העצמאים במהלך משבר הקורונה / צילום: שלומי יוסף
מחאת העצמאים במהלך משבר הקורונה / צילום: שלומי יוסף

ההצהרות של ראש הממשלה ושרים בכירים על אפשרות לסגר מלא נוסף בחגים בעקבות עלייה בתחלואה, מייצרות אי ודאות גדולה וחשש רב בקרב בעלי העסקים. מנכ"ל משרד האוצר רם בלינקוב התבטא בימים האחרונים מספר פעמים נגד הכוונות להטיל סגר ואמר כי אין כל סיבה להיערך לתרחיש היפותטי של סגר כללי.

בפוסט שפרסם בעמוד הפייסבוק שלו לפני כניסת השבת הבהיר כי "ספק רב באשר ליכולת להגיע לסגר שבכלל יהיה אפקטיבי" והוסיף כי "עצם הדיבור על הסגר כבר פוגע בעסקים רבים. הוא מביא לאי ודאות שהיא דבר רע ומזיק לכלכלה. שלא לדבר על הנזקים הישירים במידה וזה יקרה". בשורה התחתונה הבהיר בלינקוב: באוצר מתנגדים להטלת סגר.

בלינקוב התייחס גם לביקורת על כך שמשרד האוצר לא נערך לקראת סגר אפשרי וציין כי באוצר מתקיימים דיונים כל העת בנושא, אך הם לא ינהגו הפעם "בפזיזות".

בינתיים, עד שיתקבלו ההחלטות בנושא הזה, העסקים במשק עדיין מתמודדים עם השלכות הסגרים והמגבלות שהוטלו על המשק בשנה שעברה, ובייחוד עם העובדה כי בימים אלה המדינה דורשת מהם החזרים של המענקים שקיבלו בשיא המשבר.

 
  

סערה בוואטסאפ: "למה לקחת מראש?!"

בקרב העסקים מתחולל דיון ער בנוגע לשאלה כיצד יש להתמודד עם הדרישה להחזר המענקים, כאשר רבים מהם כבר השתמשו בכספים וחלקם עדיין מתמודדים עם הבור הכלכלי. קבועות הפייסבוק והווטסאפ של העצמאים סוערות ועולות אף קריאות למרד על רקע דרישות ההחזר.

כך למשל השאלה "מה עושים עם הודעות רשות המסים להחזיר עשרות אלפי שקלים מהמענקים שהם העניקו בכאילו?" - שפורסמה בקבוצת הפייסבוק של העצמאים "אני שולמן", עוררה דיון סוער בין העצמאים לבין עצמם. בעוד חלק מהעצמאים תוקפים את רשות המסים והמדינה, אחרים תקפו דווקא את חבריהם העצמאים על כך שמראש הגישו בקשות למענקים להם הם לא היו זכאים.

"לא לוקחים מראש", כתב אחד המגיבים למפרסם הפוסט. "אם לא באמת הפסדת כסף - אל תיקח. נראה לך הגיוני שאני אשלם עליך במסים שלי את הניסיון שלך לחלוב?". התגובה הזאת עוררה זעם בקרב עצמאים אחרים שכתבו בין היתר: "למה אתה קורא בדיוק ‘אם לא באמת הפסדת כסף’? אתה יודע שגם על סטייה של 1% בודד, רשות המסים דורשים להחזיר את המענק. זה נראה לך הגיוני?!"

גולשת אחרת כתבה: "מי שלקח ולא הייתה לו ירידה בהכנסות, שיחזיר. כולם ידעו את זה וחתמו על זה".

הוויכוח של "השולמנים" נמשך בפוסטים רבים נוספים שבמסגרתם מתלוננים בעלי עסקים על הדרישות של רשות המסים להחזר המענקים, וכאמור חלקם קוראים למרד נגד המדינה. בין היתר קוראים החברים "לצאת לשטח, לכבישים, לצמתים, למשרדי הממשלה" על מנת להפגין ולמחות. במקביל הוקמה קבוצת פייסבוק חדשה תחת השם "עתירה נגד הדרישה להחזר המענקים", שפועלת לקידום הליך משפטי נגד המדינה.

 
  

ההחזר: כמעט 20 אלף בקשות להשבת כסף

עד כה חילקה רשות המסים מענקי סיוע לעצמאים ומענקי סיוע לעסק קטן (עד 300 אלף שקל) בהיקף של כ-25 מיליארד שקל. בנוסף, במסגרת בקשות למענקי השתתפות בהוצאות קבועות לעסקים עם מחזורים של עד 400 מיליון שקל שולמו מענקים ומקדמות בסכום של מעל 13 מיליארד שקל לעסקים.

ביוני אשתקד החלה רשות המסים לשגר דרישות להחזר חלק מהמקדמות ששולמו לעסקים על חשבון המענקים הללו, ובמקרים אחרים נדרש החזר של מלוא סכום המענק. בראשית הדרך דובר על מאות עסקים, כיום מספר הדרישות להחזר נושק כמעט לעשרים אלף. מנתוני רשות המסים עולה כי ב-19,135 מתוך 490,997 תביעות, נדרש החזר של המענקים והמקדמות בסכום כולל של 822 מיליון שקל. מאז שהחלה רשות המסים לשגר את הדרישות, הוחזרו בפועל 239 מיליון שקל.

הדרישות להחזר המענקים למדינה נולדו על רקע תנאי המענקים אשר קובעים כי אם יתברר כי העצמאי לא היה זכאי למענק הוא יידרש להשיב את הכסף למדינה. כך למשל, במענק החזר הוצאות קבועות נדרשת ירידה של 40% ומעלה במחזור, אך הובהר כי אם יתברר בהמשך כי המחזור ירד באחוזים נמוכים יותר העצמאי יידרש להשיב את הכסף. אז אם הכל כל כך ברור, למה המחלוקת עדיין חיה ובועטת?

העצמאים: "העולם הוא לא שחור־לבן"

ד’, בעל חדר כושר שסגר את העסק בעקבות משבר הקורונה לא חושב שהכל ברור. לאחרונה ביקשו ממנו החזרים על מענקים שקיבל במרץ-אפריל 2020 וכן את מענק הסיוע שקיבל בחודשים מאי-יוני, כי הירידה במחזור שלו הייתה נמוכה מזו שנדרשת לקבלת המענק (ירידה של 21% לעומת 25% שנדרשו). הוא כאמור כבר סגר מזמן את העסק. כעת הוא נדרש להחזיר כסף כי לטענת המדינה הוא לא הפסיד מספיק.

א’, מפעילת חוגי תיאטרון בובות בגני ילדים, הופתעה כשהמדינה דרשה ממנה החזר של מענק הסיוע שקיבלה ביולי-אוגוסט 2020, כיוון שבמקום ירידה של 40% במחזור היא הראתה עלייה של 14% לעומת 2019. לא שינה למדינה שבכל שאר החודשים ב-2020 המחזור שלה עמד על אפס.

מעבר לבעיה של ד’ ו-א’ שאין ספק שהפסידו הרבה במהלך הקורונה (האחד סגר את העסק והשנייה לא עבדה רוב השנה) ונדרשים להחזיר מענקים, עצמאים רבים אחרים שנדרשים להחזיר את מענקי החזר ההוצאות תוהים איך הגיעו למצב שבו הם מכניסים לנוסחה שנקבעה בחוק את ההוצאות שהוציאו, ומקבלים סכום מענק על פי הנוסחה הזאת, ולאחר חודשים הרשות דורשת את הכסף בחזרה.

לדברי יועצת המס רויטל סיטון בן ארי, ישנן בעיות רבות בדרישות להחזרים ובעלי עסקים לא יודעים שחלק מהדרישות כלל לא מוצדקות, ושכדאי להילחם בהן. לדבריה, "יש עסקים שהסטייה בין הפגיעה במחזור הנדרשת לפגיעה בפועל עומדת על 1% בלבד ודורשים מהם את המענקים בחזרה כשברור שהם נפגעו דרמטית. ברשות דווקא קשובים לעסקים הללו, ולמרות ששיגרו להם דרישות להחזיר מענקים הם בודקים כל מקרה לגופו ומוכנים להתחשב כשצריך ואפשר".

במקרים רבים המערכת חוסמת את העצמאים מלקבל מענק כיוון שלאחר תקופה שבה העסק לא דיווח על הכנסות הוא נחשב לעסק שנסגר, גם כאשר העסק פתוח אך נטול הכנסות. "עסקים כאלה יכולים להגיש השגה", אומרת סיטון בן ארי.

בעיה נוספת מתעוררת על רקע העובדה שלעיתים אין תיאום בן הנוסחה של רשות המסים שעל בסיסה מחושב מענק החזר ההוצאות, לבין החישוב של רשות המסים של ההוצאות שהוצאו בפועל. סיטון בן ארי: "ברשות המסים אומרים לעסקים ‘נכון שבנוסחה שלנו אתה זכאי למאות אלפי שקלים, אבל בחישוב שלנו להוצאות שלך בפועל אתה זכאי רק לעשרות אלפי שקלים, אז תחזיר את מה שהעברנו לך’. מה אשם בעל העסק שהסתמך על הנוסחה של המדינה עצמה?".

שאלה נוספת שעולה במסגרת הדרישות להחזר המענקים היא מהי "הוצאה" של עסק לצורך קבלת מענק. "אני מייצגת חברה בתחום התיירות שהוציאה ב-2019 סכומים גבוהים מאוד כדי לארגן טיול לחו"ל שאמור היה לצאת ב-2020, אך בוטל", אומרת סיטון בן ארי. "חברת התיירות ייחסה את ההוצאות לחודש הרלוונטי לנסיעה שבוטלה, וכעת דורשים ממנה בחזרה כ-500 אלף שקל בטענה כי אלה לא הוצאות קבועות". את המלחמה הזאת ונוספות סביב הדרישה להחזר מענקים נראה בקרוב בוועדות הערר על המענקים. לדברי סיטון בן ארי, "ברשות המסים מסתכלים על זה כאילו זה שחור-לבן ושוללים מענק, אבל העולם של העצמאים הוא לא שחור-לבן".

רשות המסים: מי שלא זכאי - צריך להחזיר

גם יורם מועלמי, עצמאי בתחום המחשבים ודמות בולטת במחאות העצמאים, קורא לעצמאים ועסקים קטנים לא למהר ולהחזיר את המענקים. לדברי מועלמי, "אפשר להגיש השגות ועררים על בקשות ההחזר משלל טעמים. למה נקבע רף של 40 אחוז ירידת מחזור ועסק שירד ב-39 אחוז לא זכאי? זו קביעה שערורייתית שצריך להילחם נגדה. בנוסף, מכיוון שבהרבה עסקים יש מחזוריות בחודשי העבודה וחלק גדול מהעסקים הם עונתיים כמו עסקים, יש לבצע חישוב שנתי לפני ששוללים מענקים. לא צריך לוותר מראש".

על העובדה כי לא צריך לוותר מראש על המענקים כאשר רשות המסים דורשת החזרים, אפשר ללמוד מהשינוי שחל בשלושת החודשים האחרונים בזירה הזו. במאי השנה דרשה רשות המסים סכום ההחזר כולל בהיקף של כ-834 מיליון שקל מהעסקים, וכעת סכום ההחזר הנדרש ירד לכ-822 מיליון. ההפרש - של 12 מיליון שקל - בין סכומי ההחזר הנדרש נובע מהשגות שהתקבלו על ידי הרשות בשלושת החודשים האחרונים, וכן טיפול בפניות פרטניות בהן הופעלה פרשנות מקלה.

מרשות המסים נמסר בתגובה: "החוק אינו מאפשר לרשות המסים לאשר זכאות למי שלא עמדו בתנאי הסף הבסיסי של ירידת המחזורים שקבע המחוקק. במקרים של מענקים ששולמו שלא על פי הכללים שנקבעו בחוק, ועל כן לא קיימת זכאות, בשלב זה מציעה הרשות לעסקים מספר הסדרי תשלום תוך מתן פריסה נוחה למי שיזדרזו לעשות כן. עד כה עסקים רבים החזירו במסגרת זו את המענקים שקיבלו שלא בהתאם לקריטריונים בחוק. לעסקים שאינם מקבלים את עמדת רשות המסים בעניין חישוב מענק הוצאות קבועות עומדת הזכות לפנות לוועדת ערר בלתי תלויה המופעלת על ידי משרד המשפטים".