פוליטיקה | טור סופ"ש

מהמלכודת שתפסה את איילת שקד ועד לתקווה שהתנפצה: בממשלת השינוי חלמו על התחלה אחרת

בעוד פחות משלושה שבועות יעבור חוק ההסדרים בקריאה ראשונה ומיד לאחר מכן יחל מרוץ החקיקה בכנסת לקראת קריאה שנייה ושלישית • חברי הכנסת אמנם נחים כרגע, אבל ההבנה היא שחוק ההסדרים ישתנה מהותית על ידי חברי הקואליציה - המאבק רק התחיל

מליאת הכנסת / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
מליאת הכנסת / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

הכנסת יצאה השבוע לפגרת הקיץ השנתית והצטרפה להמוני בית ישראל, ילדים בעיקר, שחוגגים את החופש הגדול. ירידת מפלס המתח במשכן הורגשה אוטומטית, פיליבסטרים התקצרו מעצמם, הדיונים בוועדות התנהלו באוקטבות נמוכות מימי שגרה וחברי הכנסת קיפלו את השמיכות בהן השתמשו בלילות הלבנים והכניסו לארון. למרות ששלושה חוקים נפלו במליאה (קנאביס, דיינים והאזרחות), בקואליציה מסכמים את כנס הקיץ בעליצות צופה פני עתיד. כלומר תקציב.

בעוד פחות משלושה שבועות יעבור חוק ההסדרים בכנסת בקריאה ראשונה ומיד לאחר מכן יחל מרוץ החקיקה בכנסת לקראת קריאה שנייה ושלישית. בכירים בקואליציה אמרו השבוע כי החוק שייכנס לקריאה ראשונה לא יהיה החוק שיעבור בשנייה ושלישית. סיעות הקואליציה שנתנו לשר האוצר ליברמן אשראי לעצב כרצונו את חוק ההסדרים, כבר מפשילים שרוולים לקרבות האמיתיים שייערכו בכנסת כדי לקלף ממנו רפורמות ולעצב את החוקים שכן יישארו בו בסוף.

יו"ר הכנסת מיקי לוי, שביטא את הסתייגותו מחוק ההסדרים הרחב בחדרי חדרים, לא הצליח להתאפק עוד השבוע, כאשר בדיון ראשון של ועדת הבריאות מתח על תוכנו ביקורת נוקבת: "יש כאן דברים שלא חשבו עליהם, שראוי שיהיו פתוחים לציבור בדרך המלך בחקיקה רגילה ולא בחוק הסדרים שלא היה כמותו. כשאבות אבותינו הביאו לעולם את חוק ההסדרים הכוונה הייתה להעביר נושאים כלכליים פיסקאליים אבל לא הכוונה שהחלומות ייכנסו לתוך זה. אני מצטער שדווקא בוועדה שלך אני שופך את התסכול הזה. אם חוק הסדרים לא עובר לא קרה כלום, אם עוברות רק חמש רפורמות מתוך 48 לא קרה כלום".

ליו"ר הכנסת סמכות בתיאום עם שר האוצר להוציא מחוק ההסדרים רפורמות שלטענתו לא יוכלו לעבור בזמן החקיקה הקצוב העומד לתקציב, כפי שהיה בממשלות קודמות. ישיבות בלשכתו בנושא כבר מתקיימות ולדברי גורמים המעורים בעניין, נידונו בהן בעיקר החוקים השנויים במחלוקת קואליציונית, כמו חוק החקלאות שניתן להעביר בתקנות ולא בחקיקה ראשית ופרישת נשים. בקואליציה צפויים לדרוש לפצל אותם מחוק ההסדרים כדי לקבור אותם, או לחלופין להתחיל בהליך חקיקה רגיל שסופו מי ישורנו.

אפליקציה לייעול הכנסת

בשבוע הבא צפוי להתקיים יום "השתלמות" לראשי הסיעות במשרד האוצר בנושא התקציב וחוק ההסדרים שבו צפויים להשתתף גם יו"ר הקואליציה עידית סילמן וממלא מקומה בועז טופורובסקי וכן השר המקשר זאב אלקין יחד עם מנכ"ל האוצר בלינקוב, הכלכלנית הראשית שירה גרינברג והממונה על התקציבים יוגב גרדוס. השלושה יציגו בפני נבחרי הקואליציה את עיקרי חוק ההסדרים ויתנו להם את הידע הבסיסי הנדרש בכל אחת מרפורמות הענק שנמצאת בחוק.

עם החזרה מפגרת החגים-קיץ תעמוד הקואליציה למבחן התקציב ובינתיים ליו"ר הקואליציה עידית סילמן יש תוכניות ייעול עבודה. כדי להבטיח את הרוב הדחוק להעברת החוקים במושב הבא מחפשת סילמן בימים אלו יחד עם אנשי מקצוע אפליקציה שאיתה ניתן יהיה לנהל את זמן הכנסת של כל חבר כנסת. בלחיצת כפתור תוכל לזמן את הח"כים להצבעה בהולה במליאה ולתכנן את זמני הדיונים בוועדות ביעילות והמטרה? לא ליפול.

הכלה במקום בלימה

כל אימת שנדמה שהממשלה מצליחה להתנהל היטב בחזית התקציב, היא מפסידה בחזית אחרת, חיונית לא פחות - הקורונה. בזמן שבכנסת היערכות שיא לתקציב, הממשלה מתמהמהת בניהול המשבר המרכזי של ישראל במקום לקבל החלטות במהירות, היא דוחה אותן, במקום לבלום את המגפה - היא מכילה את מתיה. "הממשלה הנוכחית בחרה באסטרטגיה הכושלת של 'הכלה'. זהו ויתור מראש על הניסיון למגר את הנגיף לחלוטין", אמר בינואר מי שביקר בחריפות הרבה ביותר את מדיניות הממשלה הקודמת לטיפול בקורונה והיום הוא עומד בראשה.

לפני שמונה חודשים בדיוק לראש הממשלה כיום נפתלי בנט היה קבינט אזרחי לקורונה עם מומחים מייעצים, הוא פרסם תוכניות למיגור הנגיף - קצרות טווח וארוכות ומתח ביקורת נוקבת כל אימת שהממשלה זגזגה או התמהמה בקבלת החלטות. אבל דברים שרואים מכאן לא ראו משם. אנשי לשכתו מעידים כי הוא מקדיש 65% מזמנו לטיפול במגפה. הוא פותח את היום בסקירת נתונים, קורא מחקרים ובשיחותיו עם מנהיגים מהעולם הוא מפגין בקיאות שגורמת להם להרים גבה בהתפעלות.

אז מה הפער בין נפתלי שהבטיח אי אז ש"אם רק נרצה בתוך כעשרה ימים אזרחים רבים בישראל כבר יחיו בתוך אזורים נקיים ויוכלו לחזור לשגרה. בתוך כשישה שבועות נוספים המדינה כולה תהיה ירוקה.. כרגע אנחנו הולכים בעניים פקוחות לעוד קטסטרופות", לזה שמנהל היום את הקבינט ומכלכל את צעדי הממשלה? הניסיון לשמר את המשק בפעולה, להידבר עם כל הגורמים לפני קבלת החלטות ובניגוד לממשלה הקודמת שהחליטה והנחיתה כדי לפעול במהירות, הפעם מבקש בנט לפעול עם ייעוץ משפטי צמוד שמעכב את הפעולות.

בימינה מיהרו השבוע לעשות בקרת נזקים בעקבות ההתבטאות של השרה שקד לפיה יש להכיל ולחיות לצד המגפה, תוך זמן קצר יצאה תגובת הבהרה מטעם השרה וגם רה"מ עצמו נאם וניסה לטשטש את ההכלה עם הצורך בניהול מגפה לצד הניסיון לשמור על המשק. ועדיין בימינה יודעים כי האמירה הזו תשמש נגדם עוד זמן רב, לפחות עד שיצליחו לבלום שוב את התפשטות המגפה במקום רק להצהיר על צעדים נדרשים, מעט מדי - מאוחר מדי.

מלכודת ההסברה ששקד נפלה לתוכה השבוע היא אחת הבעיות המרכזיות של הממשלה בהתמודדות עם הקורונה. כמו בכל העולם כל עוד התחלואה מרימה את ראשה שוב, הפופולריות של הממשלה והעומד בראשה יורדת בהתאם. לא סתם לפיד וליברמן לא ממהרים להצטלם בקבינט הקורונה. בראש ובראשונה הם מבקשים לשמור על תדמית נקייה מקורונה. לפיד גוזר סרטים ברחבי העולם הערבי, ליברמן מצטלם עם ספרי תקציב, הורוביץ מחסן את הוריו ומקפיד לומר שלא יהיה סגר ובנט נשאר לבד לבקרת נזקים.

בוגי על הקווים

לא רק בליכוד מתארגנים ליום שאחרי הממשלה הזו, גם מפלגת תל"ם של בוגי יעלון ממשיכה להתארגן מאחורי הקלעים. לאחר שנפרד מלפיד, גילה שהתמודדותו העצמאית חסרת סיכוי והודיע על פרישה מהמרוץ לבחירות האחרונות באחד בפברואר, מתברר שיעלון לא נטש את שאיפותיו הפוליטיות והמפלגה ממשיכה להתארגן מאחורי הקלעים. אחד ממייצגיה הבולטים הוא השר לשעבר יזהר שי שחזר לפעילות תקשורתית מאומצת נוכח הטיפול בקורונה והוא מביע את דעתו חדשות לפרקים ברשתות החבריות.

מבירור קצר עלה כי שי עסוק בהשקעות בחברות סטארט-אפ והוא חבר במספר דירקטוריונים של חברות הייטק. במקביל לכך, טענה הדוברת שלו כי "הוא ממשיך להיות פעיל במישור הציבורי ומשתף פעולה עם בוגי יעלון על מנת להכין את תל"ם כאלטרנטיבה ראויה למצביעי הגוש הליברלי-דמוקרטי בבחירות הבאות". אם סער גם יצליח לבסוף להוריד את אחוז החסימה, יהיה צפוף מאוד בגוש המרכז בבחירות הבאות.