נשיא פולין החליט לחתום על החוק המגביל תביעות רכוש יהודי; ישראל תחזיר את הנציג בוורשה

אנדז'יי דודה אמר לסוכנות הידיעות הפולנית PAP כי הוא יחתום על החוק שצפוי להקשות על יהודים לתבוע בחזרה נכסים ורכוש שהוחרמו על ידי הנאצים במהלך מלחמת העולם השנייה • שר החוץ יאיר לפיד הורה לממונה על השגרירות בוורשה לחזור מיד לישראל

נשיא פולין אנדז'יי דודה / צילום: Associated Press, Valentyn Ogirenk
נשיא פולין אנדז'יי דודה / צילום: Associated Press, Valentyn Ogirenk

נשיא פולין, אנדז'יי דודה, אישר היום (ש') כי יחתום על חוק שיגביל תביעות להשבת רכוש יהודי. זאת, למרות המחאות החוזרות ונשנות מצד ישראל וארצות הברית. חתימתו של דודה מהווה את האישור הסופי לחוק שצפוי להקשות על יהודים לתבוע בחזרה נכסים ורכוש שהוחרמו על ידי הנאצים במהלך מלחמת העולם השנייה.

הפרלמנט הפולני אישר ביום רביעי השבוע את הגרסה המרוככת לחוק המקורי. בישראל תקפו את אישורו של החוק, ושר החוץ יאיר לפיד אמר כי "פולין יודעת מהו הדבר הנכון לעשותו - לבטל את החוק".

ישראל מגיבה תגובה חריפה במיוחד לחתימת נשיא פולין על החוק בנושא השואה ואחריות העם הפולני. שר החוץ יאיר לפיד הורה לממונה על השגרירות בוורשה לחזור מיד לישראל להתייעצויות ללא הגבלת זמן. בד בבד משרד החוץ ימליץ היום לשגריר פולין בישראל להמשיך את חופשתו בארצו. השגריר החדש לפולין, שאמור היה לצאת בקרוב לוורשה, לא ייצא בשלב זה.

שר החוץ לפיד אמר: "פולין אישרה היום, לא בפעם הראשונה, חוק אנטישמי ולא מוסרי. היא הפכה בכך הערב למדינה אנטי דמוקרטית, לא ליברלית, שאינה מכבדת את הטרגדיה הגדולה ביותר בהיסטוריה האנושית. לעולם אסור לשתוק. ישראל והעם היהודי בוודאי לא ישתקו. משרד החוץ ימליץ היום לשגריר פולין בישראל להמשיך את חופשתו בארצו. כדאי שינצל את הזמן העומד לרשותו, כדי להסביר לפולנים מה משמעות השואה בעיני אזרחי ישראל ועד כמה לא נסבול זלזול בזכר הנספים ובזיכרון השואה. זה לא ייעצר כאן. אנחנו מקיימים שיחות תיאום עם האמריקאים על דרכי תגובה בהמשך".

ראש הממשלה, נפתלי בנט מסר הערב כי "ישראל רואה בחומרה את אישור החוק שמונע מיהודים לקבל פיצוי על רכוש שנגזל מהם בתקופת השואה, ומצרה על העובדה שפולין בוחרת להמשיך לפגוע במי שאיבדו את עולמם. מדובר בהחלטה מבישה ובזלזול מחפיר בזיכרון השואה. זהו צעד חמור שישראל לא תוכל לעמוד מולו בשיוויון נפש".

בארה"ב גינו את המהלך

גם משרד החוץ האמריקאי גינה את המהלך, ומסר כי הוא עוקב אחר ההתפתחויות סביב השבת הרכוש היהודי, וקרא לפולין להראות שהיא "עומדת בערכים המחייבים את ארצות הברית ופולין". דובר משרד החוץ, נד פרייס, אמר כי בארצות הברית "צופים במאמצי החקיקה בפולין בנושא השבת הרכוש מהשואה מקרוב", וציין כי בכירים במשרד החוץ שוחחו עם בכירים פולנים בנושא.

בפולין חיה אחת הקהילות היהודיות הגדולות ביותר בעולם, אך רובה הושמדה במהלך השואה. לאחר נפילת המשטר הקומוניסטי ב-1989, החלו בעלי הרכוש היהודים לשעבר לפעול למען פיצויים. בית המשפט החוקתי של פולין קבע ב-2015 כי צריך להגביל את משך הזמן שבו ניתן לדון בתביעות רכוש. במרץ, ועדה פרלמנטרית הציעה חוק שיישם את הפסיקה הזו, והחוק קובע שאחרי 30 שנה התביעות שלא הוכרעו ייסגרו.