לנדא: "חיוניות הדפוס הדיגיטלי ברורה היום מאוד, אין מישהו בשוק שלא מבין זאת"

חברת הייקון איבדה מחצית משוויה מאז שהונפקה בדצמבר האחרון, אך היזם ומבעלי המניות העיקריים בה, בני לנדא, עדיין מאמין שהיא מובילה ופורצת דרך, וצפוי לה עתיד מבטיח • הדפסות דיגיטליות ואנרגיה ירוקה: ההשקעות הנוספות של לנדא בשוק המקומי

בני לנדא / צילום: אמיר מאירי
בני לנדא / צילום: אמיר מאירי

היזמים הוותיקים והמוכרים בני לנדא ואראל מרגלית, נהנים מתדמית חיובית למדי בקרב המשקיעים. העובדה הזו סייעה, בין השאר, להשלמת הנפקת חברת הייקון - שהשניים הם בעלי מניותיה העיקריים.

הייקון, העוסקת בפיתוח מערכות דיגיטליות לייצור אריזות מתקפלות ומעמדי תצוגה מגיליונות קרטון קשיח וקרטון גלי, בולטת בביצועיה העגומים מאז שהונפקה, כאשר שוויה נחתך ביותר מ-50% מאז החלה להיסחר בדצמבר 2020 (ועומד כעת על כ-200 מיליון שקל).

באמתחתם של לנדא ומרגלית שלל הצלחות של מגוון פעילויות וחברות טכנולוגיה שיזמו ובהשקעות נרחבות - לנדא, אחד מאבות תעשיית הדפוס הדיגיטלי העולמית וממציאיו, שבין היתר הקים את חברת אינדיגו שנמכרה ל-HP; ומרגלית, מייסד קרן JVP שהקימה שלל חברות ונהנתה מלא מעט אקזיטים נאים.

כיום לנדא ו-JVP מחזיקים יחד בכ-53% מהונה של הייקון , כמחצית המניות כל אחד, בשווי שוק של כ-55-60 מיליון שקל כל אחד.

"עד היום זה נעשה בצורה פרימיטיבית"

לנדא, שנמצא בהייקון כבר שנים ארוכות, מדגיש את האמונה הגדולה שלו בחברה. לדבריו, "אני מאמין שאם יש טכנולוגיה שיכולה לעשות שיבוש (דיסרפשן), היא צריכה להיות בשווקים גדולים, כי אותו זמן ומאמץ, כסף וסיכון נדרש לפיתוח טכנולוגיה לשוק גדול כמו לשוק קטן. הייקון נמצאת בשוק גדול, משום שאריזות הן מוצר חיוני, ואי אפשר לייצר אריזות בלי הפעולות שהייקון מבצעת - של חיתוך וקיפול, מה שעד היום נעשה בצורה מאוד פרימיטיבית".

לנדא מוסיף, כי "הייקון היא מובילה ופורצת דרך, ומכיוון שההזדמנות בשוק גדולה, והייקון היא המובילה בשוק, נראה שיש לה עתיד מאוד מבטיח".

הייקון קיימת מ-2009 ועוד לא עשתה את הפריצה, מתי אתה חושב שהיא תגיע?
"זו חברה צעירה. כשעושים מהפכה בשוק גדול, היא לוקחת זמן וצריך הרבה סבלנות. נדרש זמן גם לפתח את הטכנולוגיה וגם לחנך את השוק - ככה זה כשעושים שינוי בסיסי ומהפכני. אני מקנא באנשים שמפתחים אפליקציות לטלפון, כי הם יכולים לעשות פיתוח בשלושה חודשים, להגיע לשוק אחרי חצי שנה, ואחרי שנה להנפיק אותה במיליארד דולר. אבל פיתוח אפליקציה לא מבוסס על טכנולוגיה עמוקה ולימוד עמוק. אני לא מכיר טכנולוגיה מהפכנית שמתרחשת בזמן קצר, אבל בשוק כבר מתחילים להכיר בחיוניות של עולם הייצור הדיגיטלי במקום המכני בתחום האריזות, ומתחיל להיות לכך ביקוש משמעותי".

"ביקוש חזק מאוד ודרישה מהשוק"

מלבד הייקון, ה"בייבי" הנוסף של לנדא בתחום הדפוס הדיגיטלי היא לנדא דיגיטל פרינטינג, חברת הדפוס הדיגיטלי השנייה שלו, שאותה הקים אחרי שמכר את הראשונה - חברת אינדיגו, ל-HP, לפני כ-20 שנה תמורת 830 מיליון דולר.

לנדא דיגיטל פרינטינג עוסקת בהדפסות דיגיטליות על מוצרי קרטון, נייר ופלסטיק, ולנדא מעיד כי עסקיה מתנהלים בצורה חיובית, "בזכות ביקוש חזק מאוד ודרישה מהשוק לדפוס דיגיטלי. החיוניות של דפוס דיגיטלי ברורה היום מאוד, ואין מישהו בשוק שלא מבין את זה".

מלבד הייקון, לנדא נחשף לשוק ההון המקומי בחודשים האחרונים גם כבעל המניות הגדול בחברת ג'נסל , המפתחת ומייצרת פתרונות אנרגיה ירוקה של גיבוי ואספקת חשמל, אשר החלה להיסחר בבורסה שבועות ספורים לפני הייקון, ונסחרת היום בשווי של 1.1 מיליארד שקל.

בעניינה של ג'נסל מציין לנדא, כי "הפעילות שלה לא קשורה לעולם ההדפסות הדיגיטלית, אבל זו גם פעילות עם טכנולוגיה מהפכנית, וזה אחד הדברים המשותפים בכל הפעילויות שלנו, נוסף לרצון להצמיח תעשייה ישראלית ולייצר טכנולוגיה פורצת דרך".