לא רק בגלל הכסף: חברות ההייטק שמעדיפות להתמקם מחוץ לתל אביב

בלי פקקים, עם חניה, ועם אפשרות להגדיל את המשרדים בקלות, יש חברות הייטק שמעדיפות דווקא להתרחק מאזור עזריאלי ומהרצליה פיתוח • איך משפיע השגשוג בהייטק על שוק המשרדים? • כתבה שנייה בסדרה

משרדי חברת VIMEO, נס ציונה. חלק מחברות הייטק מעדיפות להתמקם מחוץ לתל אביב / צילום: יוסי כהן
משרדי חברת VIMEO, נס ציונה. חלק מחברות הייטק מעדיפות להתמקם מחוץ לתל אביב / צילום: יוסי כהן

חברות ההייטק בישראל נהנות בימים אלה משגשוג חסר תקדים, שמתבטא בגיוסי ענק, באקזיטים גדולים וגם בביקוש לחללי עבודה.

דוד זבידה, מנכ"ל חברת הנדל"ן המניב מבנה, מאשר שהביקוש בימים אלה לשטחי משרד להייטק הוא גדול: "אין כרגע מטרים פנויים בתל אביב ובהרצליה פיתוח, אבל במעגל שסובב את תל אביב יש עכשיו ביקוש הולך וגדל של חברות מבוססות - פחות של סטארט־אפים בתחילת הדרך. מדובר בחברות של מאות ואלפי עובדים, וזה הבדל גדול. הם שוכרים בניינים שלמים ונותנים את כל החוויה בבניין. פחות מסתמכים על השירותים שמציעה העיר".

 
  

זבידה מעיד שהשיקולים בבחירת המשרדים הם נוחות ההגעה של העובדים הוותיקים וסוג הבניין והנראות שלו. "במרכז תל אביב אפשר להגיע למחיר של יותר מ-100 שקל למ"ר (מעטפת, ללא גמרים וריהוט), לעומת 48-55 שקל למ"ר מחוץ לתל אביב".

גם גדי אליקם, מנכ"ל קרן הריט סלע נדל"ן, רואה הבדל בסוג החברות ששוכרות מחוץ לתל אביב: "אני שומע מה מתרחש מסביב ואני חושב שהמחירים כעת הם חריגים. גם מי שהקים נכסים לא חלם מעולם שייתקל במספרים של 170 שקל למטר (למשרד מעוצב ברמה בסיסית). זה חדש במחוזותינו ומתרחש כמובן רק בבועה ולא גולש משם.
"הפריפריה הקרובה מתנהגת קצת שונה. היא מתאפיינת בחברות יותר מבוססות, עם הנהלות ישראליות, פחות רגישים לקליטה של מתכנתים שיגיעו בקורקינט או באופניים מהדירות השכורות במרכז ת"א. יותר בונים על עובדים ותיקים, בעלי משפחות, שממילא לא גרים במרכז תל אביב. בפריפריה משלמים על סביבת עבודה איכותית לא פחות כ- 70 שקל למ"ר".

גדי אליקם, מנכ''ל סלע קפיטל נדל''ן / צילום: אבישי פינקלשטין
 גדי אליקם, מנכ''ל סלע קפיטל נדל''ן / צילום: אבישי פינקלשטין

בחברות עצמן אומרים שגם אם המחירים בפריפריה הקרובה לתל אביב נמוכים בהרבה מאשר באזור לב המטרופולין, הרי שהנושא הכספי הוא בדרך כלל לא הסיבה היחידה להתרחק מהעיר.

חברת פרספטו: פארק עינב, בכניסה למודיעין

"קצר יותר לנסוע למודיעין מאשר לרמת החייל. זה נוח מכביש 6 ונוח ברכבת מת"א"

דור אבוחצירה הוא מנכ"ל חברת פרספטו, המפתחת רחפנים אוטונומיים לשימושים בתעשייה. החברה נוסדה ב-2014 וכיום עובדים בה 120 איש. "התחלנו בתל אביב, בשדרות רוטשילד. קשה לדמיין מה זה אומר לפתח מערכת רחפנים ברוטשילד: בכל פעם שהיינו צריכים לבדוק את המערכת היינו נוסעים לגני התערוכה. זו לא הייתה סביבה אידאלית. כשבדקנו איך נוכל לעבוד בצורה יעילה יותר החלטנו לצאת מת"א.

דור אבוחצירה, מנכ"ל חברת פרספטו / צילום: David Garb
 דור אבוחצירה, מנכ"ל חברת פרספטו / צילום: David Garb

"אני בא ממושב לכיש. כשהיינו בתל אביב הייתי מגיע לרכבת ההגנה, ומשם לוקח אוטובוס. כשחיפשנו מקום מחוץ לתל אביב, רצינו שלא יהיה רחוק מדי מהמרכז וככה הגענו לפארק עינב, בכניסה למודיעין. קצר יותר לנסוע למודיעין מאשר לרמת החייל. זה נוח למי שמגיע מכביש 6, וגם למי שמגיע ברכבת מתל אביב".

פרספטו שכרה חלל באזור שנועד למוסכים ותעשייה ובהתאם לקצב גיוס הכסף וגיוס האנשים, הגדילה את שטח העבודה. הם התחילו ב-200 מ"ר והגיעו ל-800 מ"ר.

פרספטו. שכרה חלל באזור תעשייה ומוסכים / צילום: יח''צ
 פרספטו. שכרה חלל באזור תעשייה ומוסכים / צילום: יח''צ

"לפני חודשיים עברנו לחלל עבודה של rooms מרשת פתאל, שעשו מוצר שדומה ל-WeWork. המבנה ממוקם בבניין דונה, ממש על תחנת הרכבת. המשרדים הקודמים שלנו במודיעין היו טלאי על טלאי. אם הייתי לוקח 1,500 מ"ר ומשפץ אותם זה היה עולה לי המון כסף, שלא לדבר על זה שחוזה השכירות היה ארוך ומסובך יותר, כי אתה אף פעם לא יודע מתי תצטרך להגדיל. בחרנו לשלם יותר ויש לנו יכולת, בהתראה, להגדיל או לצמצם". באשר לסכומים אומר אבוחצירה: "בחלל העבודה הקודם שלנו, שאותו שיפצנו בעצמנו, שילמנו 60 שקל למ"ר. כעת אנחנו משלמים פחות מ-200 שקל למ"ר, ומקבלים הכול, משירותי ניקיון ותקשורת ועד סודה ועוגיות".

חברת VIMEO: אזור המוסכים של נס ציונה

"רוב שטח הבניין, בסביבות 2,000 מ"ר, הוא כעת שלנו. יש לנו איפה לגדול"

טל דגן, מנהל הפעילות של Vimeo ישראל: "חברת מגיסטו פיתחה אפליקציית עריכה אוטומטית ופשוטה לסרטונים ביתיים שצולמו בסמארטפון. החברה נקנתה לפני כשנתיים על ידי וימאו העולמית, שהיא פלטפורמה שמשרתת מאות מיליוני משתמשים ביצירה ושיתוף וידאו. אנחנו המרכז הגדול ביותר של וימאו חוץ מארה"ב ויש לנו כ-130 עובדים. הכפלנו את עצמנו בשנתיים האחרונות.

טל דגן, מנהל הפעילות של Vimeo ישראל / צילום: תמונה פרטית
 טל דגן, מנהל הפעילות של Vimeo ישראל / צילום: תמונה פרטית

"שני מייסדי החברה גרים באזור רחובות ואני חושב שכמו הרבה סטארט־אפים קטנים בתחילת דרכם, המשרדים מוקמו כך שיהיה להם נוח להגיע. אנחנו יושבים בנס ציונה, לא באזור מרכז ההייטק, אלא ליד הישפרו סנטר. יש לנו בניין קטן, ישן, שאנחנו נמצאים בו כבר יותר מעשר שנים. כל שנה התרחבנו והתרחבנו, ושדרגנו את המשרד בסטנדרט הכי מפנק שיש. רוב שטח הבניין, בסביבות 2,000 מ"ר, הוא כעת שלנו. מה שטוב זה שיש לנו איפה לגדול. בעל הבית הוא חבר. זה אופי שונה מאוד מאשר להיות חברה בבניין של 40 קומות, עם אלפי אנשים. זה כמו ההבדל בין לגור בבית פרטי ולגור בבית דירות. יש לנו המקום שלנו, את החניה שלנו ואת הגינה שלנו. אז כן, מבחוץ זה לא נראה כמו הייטק, אבל, כשאתה נכנס התגובה היא בד"כ ‘וואו. לא הייתי מאמין’".

דגן מוסיף: "אנחנו נמצאים בנס ציונה לא מתוך חיסכון, אלא מתוך בחירה. אנחנו אוהבים את המקום והוא מתאים לאופי החברה שלנו. בערך 50% מהעובדים שלנו גרים מחוץ לת"א ועבורם הלוקיישן שלנו הוא פצצה. אין פקקים ואין בעיה של חניה. יותר מזה, אנחנו נותנים אופציה הייטקטיסטית למגוון גדול מאד של תחומים - עובדים אצלנו ממפתחים ועד אנשי בינה מלאכותית. אם בת"א יש לך אלפי חברות, אז אנחנו אלטרנטיבה טובה מאוד. יש הרבה חבר’ה שגרו בת"א, הפכו למשפחות ויצאו מהעיר - עבורם אנחנו אלטרנטיבה מדהימה. להיכנס לתל אביב מכיוון רחובות זה דבר איום ונורא. זה יכול לקחת שעתיים בבוקר. וחוץ מזה שאנחנו קרובים לטאלנטים של מכון ויצמן".

משרדי Vimeo. ''הלוקיישן שלנו פצצה'' / צילום: יח''צ
 משרדי Vimeo. ''הלוקיישן שלנו פצצה'' / צילום: יח''צ

דגן לא מוכן להסגיר כמה הם משלמים, אבל מבהיר שהפער לעומת תל אביב גדול: "זה משמעותית יותר זול מכל מקום אחר. אין אחזקה של הבניין, אין שומר בכניסה, אין תשלום על חניה. כשאתה מחבר את כל הדברים האלה אתה יכול להגיע לשליש ממה שאתה משלם בת"א".

חברת ג'נסל: קריית אריה, פתח תקווה

"הנישה שלנו די מיוחדת, כי אנחנו מתעסקים בכימיה ואישורים מיוחדים"

יוסי סלומון, סמנכ"ל כספים בחברת ג’נסל, העוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק פתרונות אנרגיה ירוקה, מספר שהחברה עוברת בימים אלה תהליך של צמיחה מהירה: "בנובמבר החברה יצאה להנפקה וגייסנו 60 מיליון דולר, באפריל הייתה הנפקה שנייה וגייסנו 14.5 מיליון דולר, ואז הכרזנו על תוכנית התרחבות וקליטת אנשים במחקר, בפיתוח ובייצור. כבר עכשיו גדלנו ב-40% ואני מאמין שנכפיל את עצמנו ונגיע ל-130 עובדים עד סוף השנה.

"אנחנו יושבים באזור התעשייה קריית אריה בפתח תקווה. עד לפי כמה זמן ישבנו בשטח של 3,000 מ"ר, שכללו 500 מ"ר משרדים ו-2,500 מ"ר לייצור ואנחנו גדלים עכשיו בעוד 750 מ"ר לטובת הייצור ועוד 750 מ"ר למשרדים". סלומון אומר שהבחירה בפתח תקווה הייתה פשוטה: "אנחנו חברת הייטק, אבל תעשייתית. הנישה שלנו די מיוחדת כי אנחנו חברת שמתעסקת עם כימיה ועם לא מעט חומרים שנדרשים אליהם אישורים מיוחדים. בבניין שאנחנו נמצאים ישבה בעבר חברת קודאק, ולכן כל האישורים לבניין כבר ניתנו וההשתלבות שלנו הייתה קלה".

משרדי חברת ג'נסל. ''היענות יפה  של מועמדים'' / צילום: איל יצהר
 משרדי חברת ג'נסל. ''היענות יפה של מועמדים'' / צילום: איל יצהר

סלומון מבהיר שעובדי החברה לא מגיעים בהכרח מתל אביב: "למעלה ממחצית העובדים שלנו נמצאים איתנו מיום הקמת החברה בפתח תקווה, וגם המועמדים בגיוסים האחרונים שעשינו יודעים שהחברה נמצאת בפתח תקווה. אנחנו רואים היענות יפה מאוד של עובדים. בשלב מסוים בדקנו אפשרות לעבור מכאן לחולון, מודיעין או כפר סבא, אבל, החלטנו להישאר. חלק מזה גם בגלל החשש לאבד עובדים. יכול להיות שהיינו משלמים פחות, אבל בגלל שאנחנו חברה תעשייתית, לא היינו באמת מרוויחים כסף".