פי 10 על ההשקעה: גם מאיר שמיר משתתף בחגיגת ה-SPAC בוול סטריט

מבטח שמיר צפויה ליהנות מהצפת ערך של כמעט 70 מיליון שקל על החזקה של פחות מ-4% בחברת המכשור הרפואי ממיק - שצפויה להתמזג ל-SPAC אמריקאי לפי שווי של יותר ממיליארד דולר

מאיר שמיר / צילום: איל יצהר
מאיר שמיר / צילום: איל יצהר

לשלל היזמים הנהנים מחגיגת מיזוגי חברות טכנולוגיה מישראל לספאקים בארה"ב מצטרפת גם חברת מבטח שמיר  שבשליטת המנכ"ל מאיר שמיר, הצפויה ליהנות מהצפת ערך של פי 10 על החזקה של פחות מ-4% שיש לה בחברת המכשור הרפואי ממיק (Memic).

ממיק, העוסקת בפיתוח פלטפורמה רובוטית לניתוחים זעיר-פולשניים, דיווחה בסוף השבוע כי חתמה על הסכם שבמסגרתו תמוזג עם חברת ה-SPAC האמריקאית MedTech, הנסחרת בנאסד"ק תחת השם MTAC. לאחר השלמת המיזוג יחזיקו בעלי מניות ממיק ב-62% מהון המניות של החברה הממוזגת.

לפי העדכון של מבטח שמיר, בהנחה שמיזוגה של ממיק לחברת הספאק יושלם כמתוכנן, שוויה של ממיק לאחר המיזוג יעמוד על יותר מ-1 מיליארד דולר - מה שיגדיל את שווי החזקות מבטח שמיר בממיק לכ-74 מיליון שקל (כ-23 מיליון דולר), לעומת שווי נוכחי של כ-7.5 מיליון שקל בספרי החברה. 

במבטח שמיר מציינים כי שווי זה של ממיק מוערך בהנחה שלא יהיו פדיונות של בעלי מניות הספאק, כך שלחברה הממוזגת יהיו יתרות מזומנים משוערות בשווי של 360 מיליון דולר.

רובוט הניתוחים של ממיק / צילום: ממיק כירוגיה חדשנית
 רובוט הניתוחים של ממיק / צילום: ממיק כירוגיה חדשנית

הנתונים והשלמתם "תלויים בגורמים רבים"

עוד עולה מהעדכון של מבטח שמיר בנושא, כי החברה, יחד עם בעלי מניות אחרים בממיק, חתמה על הסכם (Lock-Up) המונע ממנה למכור את החזקותיה בחברה הממוזגת במשך שנה מהשלמת המיזוג.

בדוחותיה הכספיים השנתיים מבטח שמיר לא מציגה פירוט אודות השקעתה בממיק ואודות פעילות החברה המדוברת, וכעת מדגישים כי הנתונים המוזכרים, כמו גם השלמת הסכם המיזוג, "תלויים בגורמים רבים".

מבטח שמיר היא חברת השקעות הפועלת בכמה תחומי פעילות, ובסיכום הרבעון הראשון של השנה היא נהנתה מהחזקתה במניות גילת לוויינים, בזכות עליית ערך כוללת של יותר מ-90 מיליון שקל, הודות למימוש מניות, קבלת דיבידנד ועליית ערך יתרת ההחזקה.

אלה יחד סייעו לה להציג רווח נקי רבעוני של 132 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של פחות מ-11 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2020 - שנה שאת כולה סיכמה בהפסד של כ-3 מיליון שקל.

מניית מבטח שמיר נהנית מתקופה חיובית, עם טיפוס של כ-55% בשנה האחרונה ושל כ-75% בשלוש שנים, כך שהיא משקפת לחברה שווי נוכחי של כ-1 מיליארד שקל.

רובם של המשקיעים ייהנו מהרווחים

המיזוג של חברת המכשור הרפואי ממיק ל-SPAC מלמד כי גם בתחום הביומד ניתן להגיע לתשואות מרשימות על השקעה תוך פרק זמן לא ארוך מדי, ובלבד שכל הכוכבים מסתדרים נכון עבור החברה. ממיק הוקמה ב-2012, ועד היום גייסה כ-116 מיליון דולר, מהם 96 מיליון דולר בגיוס שנסגר בשנה האחרונה.

קרן אקסלמד בניהול ושליטת ד"ר אורי גייגר, שהשקיעה בממיק בימיה הראשונים ותמכה בהשקעתה מאז, צפויה לרשום תשואה של פי 30 על השקעתה. משקיעה מוקדמת שצפויה לרשות תשואה מרשימה היא קרן פרגרין, שהייתה זכיינית חממת אינסנטיב שממנה בגרה החברה וליוותה אותה לאורך כל התהליך עד המיזוג ל-SPAC. ערב המיזוג םרגרין מחזיקה כ-40% בחברה ולכן צפויה לרשום תשואה מרשימה של מאות מיליוני דולרים.

משקיעות נוספות בממיק שצפויות להרוויח מהמהלך הן הקרנות אוורקראוד, Creos ו-Martel, חברת המסחור של הטכניון ומכון אמית (מכון מסחור טכנולוגיות בתוך הטכניון בתרומתו של המיליארדר אלפרד מאן ז"ל) והמשקיע הפרטי דני הדר.

"מכשיר שנראה כמו קונסולת משחק"

ממיק פיתחה מכשיר רובוטי לניתוחים אנדוסקופיים ולפרוסקופיים, כלומר ניתוחים המבוצעים דרך פתח טבעי או דרך חור קטן בגוף. לרוב מוחדרים בניתוחים הללו מכשירים ישרים וארוכים, שבסופם נמצא כלי הניתוח. המנתח מפעיל ידיות בקצה החיצוני של המכשיר, והן מתורגמות באופן מכני לתנועות בתוך הגוף, למשל תנועות של אחיזה, הזזה, שידוך וכדומה. המכשיר של ממיק, במקום להיראות כמו מסרגה ישרה בלבד, נראה כמו זרוע גמישה עם תפסן דמוי כף יד בקצה. כאשר גייסה החברה את הגיוס הפרטי האחרון שלה, הסביר מנכ"ל ומייסד החברה דביר כהן כי: "רציתי לתת למכשיר את הגמישות של זרוע אנושית ואת האינטואיטיביות של הפעלת יד. המנתח מפעיל באמצעות היד שלו מכשיר שנראה כמו קונסולת משחק".

"המיזוג עם MedTech הוא הזדמנות משמעותית עבורנו לפתח את שוק הכירורגיה הרובוטית בדרכים שעד כה לא היו נגישות עבורנו", ציין כהן. "למוצר יש פוטנציאל לשנות את האופן שבו מנתחים מבצעים פרוצדורות רפואיות מבוססות רובוט. שיתוף הפעולה עם הצוות של MedTech - שמביא עמו ניסיון מצטבר של מאות שנים בכירורגיה רובוטית - הוא צעד חשוב בהחדרת הטכנולוגיה".

נדיר שחברות מכשור רפואי ישראליות מצליחות לצאת לבורסה בשווי שכזה, ובמיוחד לפני שהחלו לרשום הכנסות. לא מן הנמנע כי הקלף המנצח מבחינתה של ממיק הוא יו"ר החברה מאז 2018, מוריס פרה, המוכר למשקיעים בישראל גם כמנכ"ל חברת המכשור הרפואי אינסייטק.

פרה היה סמנכ"ל הפיתוח העסקי של חברת GE Healthcare ואחר כך ייסד וניהל את חברת הרובוטיקה החלוצית MAKO Surgical, שנמכרה לתאגיד סטרייקר ב-1.65 מיליארד דולר. פרה ככל הנראה עזר לממיק לגייס את צוות המכירות של מאקו לשורותיה של ממיק. בניית צוות מכירות עבור חברת מכשור רפואי ישראלית בארה"ב, הוא אחד האתגרים הכי קשים עבור חברות מסוגה של ממיק, ורבות לא שורדות אותו. לכן עם הצוות של מאקו, החברה יוצאת לדרך עם יתרון יחסי. בלי הקלף הזה, נדיר שממיק הייתה מצליחה להתקרב לשוויים הללו טרם רשמה הכנסות.

ממיק מצטרפת לכמה חברות ביומד ישראליות שהצליחו לפרוץ את רף השווי של מיליארד דולר ולהפוך לחברות משמעותיות בנאסד"ק. המובילה היום היא נובוקיור, שפיתחה גישה חדשה לטיפול בסרטן באמצעות שדות מגנטיים, וכבר נסחרת לפי שווי של 14.4 מיליארד דולר.

 
  

בכך היא עברה את טבע, לשעבר ספינת הדגל של תחום התרופות בישראל, שהיום נסחרת לפי שווי של 10.9 מיליארד דולר בבורסה של ניו יורק. אינמוד, חברה מצליחה בתחום האסתטיקה הרפואית, נסחרת כבר לפי שווי של 4.1 מיליארד דולר, ואילו חברת ההדמיה ננוקס כבר נסחרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר.

איל ליפשיץ, שותף מנהל בקרן הון סיכון פרגרין, שהיה שותף להקמה של ממיק ומכהן כסגן יו"ר, דירקטור ויו״ר ועדת הפיתוח העסקי של החברה, מסר: "ממיק היא חברה פורצת דרך שמביאה לשוק טכנולוגיה רובוטית שתסייע למיליוני אנשים ברחבי העולם לעבור ניתוחים זעיר-פולשניים. יצרנו חיבור בין חברה יוצאת דופן ל-SPAC מקצועי שמובל על ידי אנשי המקצוע המובילים בעולם בתחום הרובוטיקה. החיבור בין דביר והצוות הנפלא של ממיק עם MedTech Acquisition Corporation יסייע לממיק לממש את חזונה ולהפוך למובילה העולמית בתחומה".