מיסוי נדל"ן | פרשנות

התעלמות משוכרי הדירות תחזור כמו בומרנג

משקיעי הנדל"ן סומנו כמקור לעליית מחירי הדיור, מה שהוביל את שרי האוצר בשנים האחרונות לבחוש בענייני מיסוי מקרקעין • תמרוני המס הממשלתיים עלולים להוביל לעלייה במחירי השכירות - מה שיגדיל את הביקוש לרכישת דירות, במיוחד מצד זוגות צעירים

למדינה פחות אכפת מכך שהדרת המשקיעים גורמת לעליית מחירי שכירות / צילום: Shutterstock, Kanjana Kawfang
למדינה פחות אכפת מכך שהדרת המשקיעים גורמת לעליית מחירי שכירות / צילום: Shutterstock, Kanjana Kawfang

אין דבר שאהוב יותר על שרי האוצר בישראל מאשר לבחוש בענייני מיסוי מקרקעין על משקיעים: יובל שטייניץ, יאיר לפיד, משה כחלון, ישראל כ"ץ, ועתה גם אביגדור ליברמן, כל אחד בתורו החליט לערוך שינויים במס רכישה ו/או במס אחר שבחר, ובנוסף ניסה לקדם את מס הדירה השלישית.

מחקר חדש מראה שיש דרך לצנן את שוק הנדל"ן, אבל אז בעיה אחרת תלך ותחמיר 

בעשור האחרון משקיעי הנדל"ן סומנו כמקור לעליית המחירים, מה שהוביל את השרים לנקוט במספר צעדים: לפטור משקיעים ממס שבח לתקופה קצובה, כדי לתמרץ אותם למכור את הדירות; לבטל פטורים למי שלא מכר בזמן שהוקצב לו; להעלות מס רכישה למשקיעים שמעוניינים לרכוש דירות.

לא מדובר בצעדים מתוחכמים. שטייניץ החל את הסדרה עם "תוכנית הפטישים" שלו, לפני 10 שנים; אחריו היה זה לפיד שהעלה את מס הרכישה והסדיר את הפטורים הזמניים למס שבח למשקיעים, שנבדקו במסגרת המחקר; משאלו לא הועילו הגיע כחלון והקפיץ את מס הרכישה בכ-60% והעלים את המשקיעים כמעט לחלוטין מהשוק.

לפני שנה קרה משהו חריג: כ"ץ השיב את מס הרכישה לרמה שקבע לפיד, והמשקיעים שבו לשוק. כנראה שיש להם תרומה לעליות המחירים, ואולם הזוגות הצעירים הם אלה שמוסיפים לתת את הטון ואת עיקר התרומה לעליות המחירים.

הבעיה עם תמרוני המס הממשלתיים היא שלא רק שאינם מתוחכמים, אלא שראיית העולם שמעצבת אותם אינה כזו. גם המחקר מצביע על כך בעקיפין: המשקיעים הם גורם חשוב בשוק, שתורם רבות לפיתוח ענף הדיור מלווסת בין השוק הראשי (דירות למכירה) לשוק החליפי (דירות להשכרה). המדינה לעומת זה, מתעניינת בעיקר בדירות לרכישה ולכן פחות אכפת לה שהדרת המשקיעים גורמת לעליית מחירי שכירות.

זהו צעד שבסופו של דבר עלול להתברר כבומרנג - כי ככל שמחירי השכירות עולים, המשמעות היא הגדלת ביקושים לרכישת דירות במיוחד מצד זוגות צעירים.