ערבות מדינה ליצואנים: ועדת הכספים אישרה 200 מיליון דולר

הערבות תשמש לשם סיוע ליצואנים לקבל ביטוחי אשראי לעסקאות סחר חוץ לטווח בינוני, בתקופת משבר הקורונה • אף שתוכנית דומה בעבר לא הצליח, באוצר הבטיחו כי הסיקו את המסקנות המתבקשות

יו''ר ועדת הכספים אלכס קושניר / צילום: יוסי זמיר
יו''ר ועדת הכספים אלכס קושניר / צילום: יוסי זמיר

ועדת הכספים של הכנסת אישרה העמדת ערבות מדינה בסכום 200 מיליון דולר לשם סיוע ליצואנים לקבל ביטוחי אשראי לעסקאות סחר חוץ לטווח בינוני, בתקופת משבר הקורונה.

נציג החשב הכללי, גל לנדאו, הסביר בפתח הדיון כי למקצת מהעסקאות מסוג זה, נחוץ ביטוח אשראי למצב שהקונה לא ישלם ליצואן את התשלום, ושבלי ביטוח כזה, היצואנים לא יכולים לקבל מימון, והעסקה לא יכולה לצאת לפועל.

לדבריו : "במסגרת תוכנית עם חברות ביטוח האשראי, נשמש כמעין מבטחי משנה, ניקח עלינו סיכון, כנגד הדבר הזה נקבל פרמיה, ואז נוכל להוציא את העסקאות לפעול".

תקופת העסקאות לטווח הבינוני, מוגדרת בין שנה וחצי עד 7 שנים. נציג החשב ציין לשאלת יו"ר הוועדה ח"כ אלכס קושניר, כי ניסיון דומה בעבר לא צלח, אך הוסקו מסקנות בעקבות כך.

לדבריו, "בשנת 2014 אושרה תוכנית כזו, התוכנית לא הצליחה מכל מיני סיבות שלמדנו - היו 2 בעיות מרכזיות, אחת זה התנאים, אחרי שיחות עם כל הצדדים הפקנו את הלקחים. סיבה שנייה שהממשלה עצרה את התוכנית אחרי בערך 3 שנים, וביחסים עם חברות הביטוח, עד שהן נכנסו לשוק הזה, לקח זמן. היום השוק הרבה יותר מוכן. בנוסף כל הצורך מתחדד הרבה יותר נוכח משבר הקורונה".

לנדאו ציין כי 10 עסקאות בשנה הראשונה תחשבנה להצלחה, וכי מדובר על תוכנית הנוגעת לעסקאות בהיקפים של מאות אלפי דולרים עד מיליונים בודדים.