"הקמת הקבינט הכלכלי של ליברמן - פגיעה קשה בהתנהלות האוצר"

התנועה לאיכות השלטון שלחה מכתב לשר האוצר אביגדור ליברמן וליועמ"ש האוצר אסי מסינג נגד הקמת הקבינט הכלכלי שהקים ליברמן "בניגוד למינהל התקין"

שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: איל יצהר
שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: איל יצהר

התנועה לאיכות השלטון פנתה לשר האוצר אביגדור ליברמן וליועץ המשפטי של האוצר, עו"ד אסי מסינג, בנוגע להקמת הקבינט הכלכלי במשרדו, אשר בראשו יעמוד נגיד בנק ישראל לשעבר פרופ' יעקב פרנקל.

בתנועה לאיכות השלטון מלינים כי מדובר בכינוס גוף מומחה חליפי למומחים של משרד האוצר, "ללא הסדרה בחוק וללא הקפדה על מינהל תקין - בדיקה ניגוד עניינים, הליך מינוי שקוף ונציגות הולמת של גופי מגזר שלישי וללא הסדרה בחוק".

"המשמעות של הקמת גוף כזה היא שקבלת ההחלטות תhעשה על-ידי מספר מוגבל ביותר של אנשים, שפועלים בהתנדבות. מדובר בפגיעה קשה בהתנהלות משרד האוצר", כך כותבים בתנועה לאיכות השלטון.

עוד מזהירים בתנועה מפני ניגוד עניינים של חברי הקבינט שעלול לפגוע בהחלטת השר ליברמן.

לקבינט הכלכלי נבחרו בכירים מהמגזר העסקי, כמו נציגת בלאקרוק בישראל, מנכ"ל בנק לשעבר ודירקטור בחברת ביטוח. "גם עצם העובדה שהדבר נעשה בהתנדבות מעלה חששות שמא הדבר נעשה חלילה על-מנת לנצל את התפקיד בכדי לגזור רווחים בתפקידם הפרטי", כתבו בתנועה לאיכות השלטון.

מעבר לכך, בתנועה מלינים כי אין אפשרות שבעתיד יהיה ניתן לבחור את האנשים הראויים לתפקיד.

התנועה לאיכות השלטון סבורה כי בעוד משרד האוצר יכול להיוועץ עם גורמים מתאימים במקרה שהדבר נעשה באופן שקוף ועם גורמים מגוונים, הקמת קבינט שכזה באופן קבוע מנוגד לכללי המינהל התקין.

כמו כן הוסיפה התנועה כי תחת ראש הממשלה מכהנת המועצה הלאומית לכלכלה, בנוסף לבנק ישראל ולנגיד, אשר מהווים מקור למומחיות בנושאים הכלכליים.

במכתב חוזרת ההדגשה כי הקמה של גוף שכזה, אפילו עם סמכויות ייעוציות בלבד, אינה יכולה להיעשות ללא הסמכה חוקית ובניגוד לעיקרון החוקיות.