כלכלת ארה"ב עשויה לעקוף את סין בשל הבדלים בהתמודדות עם הקורונה

צמיחה מהירה יותר בארה"ב בטווח הקצר תעכב את היום שבו כלכלת סין תעקוף את הכלכלה האמריקאית מבחינת גודלה הכולל • בקהילה הכלכלית חלוקים בשאלה מתי סין תעקוף את כלכלת ארה"ב ותתייצב במקום הראשון, מה שלדעת כולם יקרה עד 2038

הבורסה בוול סטריט / צילום: Associated Press, Richard Drew
הבורסה בוול סטריט / צילום: Associated Press, Richard Drew

ארה"ב וסין מחליפות מקומות במרוץ הצמיחה הכלכלית. התוצר המקומי הגולמי של ארה"ב עלה ב-12.2% ברבעון השני של השנה לעומת שנה קודם, ועבר את הצמיחה של סין, שהגיעה ל-7.9%.

כלכלנים רבים אומרים שהיתרון האמריקאי אמור להימשך לפחות בכמה מהרבעונים הקרובים. זו תהיה התקופה הממושכת הראשונה מאז לפחות שנות ה-90 שבה הכלכלה האמריקאית צומחת מהר יותר מהכלכלה הסינית.

השקעת הממשלה בציבור

בטווח הקצר, ההיפוך הזה משקף את ההבדל בין התגובות של שתי המדינות למגפת הקורונה. נגיף הקורונה התפשט מוקדם יותר בסין ומנהיגי המדינה מיהרו להטיל סגרים במוקד התפשטות המחלה בווהאן ובמקומות אחרים. התוצר המקומי הגולמי של סין ירד ב-6.7% ברבעון הראשון של 2020 לעומת שנה קודם לכן, בעוד שהתוצר האמריקאי רשם רווחים קלים.

התגובה האגרסיבית של סין בתחילת הדרך החזירה את הצמיחה בה לקצב מהיר מאשר בארה"ב, שהתמודדה עם הנטל הכלכלי של המגפה בשלב מאוחר יותר וברובה נמנעה מסגרים כפויים.

השור של וול סטריט / צילום: Associated Press, MARY ALTAFFER
 השור של וול סטריט / צילום: Associated Press, MARY ALTAFFER

למרות שהשיקום הכלכלי בארה"ב היה זקוק לזמן רב יותר להתייצב מאשר בסין, ארה"ב השקיעה בו משאבים רבים יותר: שילוב של חיסונים, סיוע כספי נדיב ושיעורי ריבית הקרובים לאפס סייעו לארה"ב לעקוף את סין מבחינת צמיחת התמ"ג. תגובת שתי המדינות לזן דלתא של נגיף הקורונה אולי שוב תשפיע במידה רבה על סיכויי הצמיחה של שתי המדינות.

סיוע ממשלתי עזר למשקי בית אמריקאים לצבור כ-2.6 טריליון דולר, במה שמגדירים בחברת האנליסטים "מודי" כחסכונות משקי בית עודפים - חסכונות העוברים את מה שניתן היה לחזות לפני המגפה. מדובר בסכום גבוה כמעט פי שבעה מהסכום המקביל בסין.

במודי חוזים שצמיחת התמ"ג בארה"ב תעבור את הצמיחה בסין בחמישה רבעונים רצופים, החל ברבעון השני של 2021. בחברות Capital Economics ו-Oxford Economics רואים מגמה דומה, אם כי בחברות אלה מעריכים שארה"ב תצמח מהר מסין רק במשך שלושה רבעונים.

 
  

מדובר בהשוואות משנה לשנה, בגלל שסין לא מדווחת על השוואות - ברמת הקריטריונים - מרבעון לרבעון, באופן שניתן אחר כך לחשב בחישוב שנתי ובהתאמה לעונה; ברבעון השני צמחה כלכלת ארה"ב בקצב שנתי של 6.5%. הערכות כלכלנים לגבי תוצאות סיניות מרבעון לרבעון משתנות על פני טווח גדול אך עדיין מספרות סיפור דומה על צמיחה אמריקאית העוקפת את הצמיחה הסינית.

אנדי רותמן, מומחה לסין ב-Matthews Asia, רואה את ההיפוך בצמיחה כתקלה קטנה במסלול שבסופו סין תהיה הכלכלה הגדולה ביותר בעולם. לדבריו, התוצאות האחרונות מארה"ב הן "כמו להתלהב מכך שהוושינגטון נשיונלס מנצחים חמישה משחקים רצוף אבל הם עדיין בפיגור של חמישה משחקים מתחת ל-500", אמר.

קושי בהערכה

כאשר בסין יש פי ארבעה יותר בני אדם וכמה עשורים של מדיניות שעודדה צמיחה דרך חסכונות והשקעות, הגיוני שלבסוף תשיג את ארה"ב. להערכת הכלכלן אנגוס מדיסון, עד שנת 1870 גודל האוכלוסייה של סין הפך אותה לכלכלה הגדולה ביותר בעולם, אם כי היא נעקפה במהירות על ידי מדינות מתועשות שהיו הרבה יותר יצרניות מבחינת פריון לאזרח יחיד.

מאז שהחלה סין לפתוח את הכלכלה שלה לעולם ב-1970, הצליחה לצמצם מאוד את פער התמ"ג מול ארה"ב. בחברה Oxford Economics חוזים שסין תגיע למקום הראשון ב-2030; במודי אומרים שזה יקרה ב-2038. הפער הגדול בהערכות מראה עד כמה החישוב אינו מדויק.

רחובות ווהאן / צילום: Reuters, stringer
 רחובות ווהאן / צילום: Reuters, stringer

מי נמצא במקום הראשון אינה רק שאלה של הזכות להתרברב על המעמד המוביל. הכלכלה הגדולה בעולם קובעת מגמות לצרכנים וחברות בכל העולם; יש לה יותר משאבים להשקיע בטכנולוגיה והיא יכולה להקרין את כוחה מעבר לים.

ההיפוך מהעת האחרונה בצמיחה מעכב את העליונות הכלכלית של סין במידה מסוימת. בייג'ינג גם מתמודדת עם בעיות משמעותיות שיכולות לדחוף את התאריך הזה רחוק יותר, כך אומרים כלכלנים, כולל צעדי ענישה נגד הסקטור הפרטי, הגדלה של תקרת החוב ואוכלוסייה מזדקנת.

להחזיר את סין לגדלותה

כוח העבודה בסין - אנשים בגילאים 15 עד 59 - הגיע לשיא בשנת 2014, והתכווץ מאז, כולל קיטון של 0.5% ב-2020, על פי Capital Economics, שצופה שהצמיחה בתמ"ג של סין תאט לקצב של 2% עד 2030. זהו בערך שיעור הצמיחה הצפוי של ארה"ב בטווח הארוך.

נראה כי נשיא סין שי ג'ינפינג "מתאמץ להביא את סין מחדש למקומה ההיסטורי, לפני שהדעיכה הדמוגרפית תתחיל להשפיע", אמר ארבינד סוברמניאן, כלכלן במכון פיטרסון לכלכלה בינלאומית.

גם לארה"ב אתגרים רבים לצמיחה, כולל מערכת פוליטית מפולגת ביותר, חובות גדולים על בריאות הציבור וצמיחה איטית בשיעור הפריון הכלכלי.

התמ"ג משקף מצב?

אבל מרוץ התמ"ג הוא רק דרך אחת לבחינת עוצמה כלכלית יחסית. דרק סיזורס, כלכלן ממכון היוזמה הכלכלית, אומר שתמ"ג, כמעריך של התוצר הכלכלי, לא משקף עוצמה באופן מדויק. עושר לעומת זאת, כן משקף אותה. שכן לדבריו, נושאות מטוסים והשקעות מעבר לים משולמות מעושרה של מדינה, לא מהתמ"ג שלה.

מבחינת ציון זה, לסין עוד דרך ארוכה לפני שתדביק את ארה"ב. בין 2011 ו-2021 סין סגרה את פער התמ"ג עם ארה"ב ב-2 טריליון דולר, על פי הערכות קרן המטבע הבינלאומית. אבל בתקופה המקבילה, ההובלה של ארה"ב בעושר גדלה ב-13.5 טריליון דולר, על פי הערכות של קרדיט סוויס. העושר הסיני צמח מהר יותר בממוצע מאשר באמריקה אבל לא מספיק מהר עד כדי צמצום סך הכל בדולרים. "זה עושרן של מדינות, לא הייצור שלהן שקובע", אמר סיזורס.