עשרות אלפי משפחות יפתחו את השנה ללא סבסוד מעונות יום

בשל שינוי הקריטריונים טרם נפתחה אפשרות להגשת זכאות • החשש: הורים ישלמו מחיר מלא ויקבלו החזר בתום הליך בירוקרטי שיימשך חודשים

סבסוד מעונות היום. חלק מהזכאים יידרשו לשלם עבור הגנים מחיר מלא / צילום: Shutterstock
סבסוד מעונות היום. חלק מהזכאים יידרשו לשלם עבור הגנים מחיר מלא / צילום: Shutterstock

משרד הכלכלה לא פתח את האפשרות להגשת בקשות לסבסוד מעונות היום לזכאים אף ששנת הלימודים נפתחת עוד פחות משבועיים, כך נודע לגלובס. מאחר שהזכאות כרוכה בהליך בירוקרטי ארוך, משמעות העיכוב היא שחלק מהזכאים יידרשו לשלם עבור הגנים מחיר מלא - זאת עד שיאושרו ורק אז יזכו להחזר רטרואקטיבי.

הסיבה לעיכוב היא שינוי הקריטריונים לזכאות, שייכנס לתוקף רק ב-1 בנובמבר. רק מתאריך זה ניתן יהיה להגיש בקשה לסבסוד.

לפני כחודש וחצי חולל שר האוצר אביגדור ליברמן סערה כשהודיע על שינוי מיידי של הקריטריונים לסבסוד מעונות היום, שמשמעותו הייתה שלילת מימון מאברכים. עיקר השינוי הוא החלת מבחן חדש של מיצוי כושר השתכרות, במקום המבחן הנוכחי שקבע שמספיק שהאם תעבוד בחצי משרה כדי שהאב הלומד יהיה זכאי לסבסוד.
לפי המבחן החדש, יצטרכו שני בני הזוג לעבוד בהיקף משרה של לפחות 24 שעות שבועיות. קריטריון זה, לפי הערכות, שולל סבסוד מ-21 אלף ילדים של תלמידי ישיבות.

סבסוד שמגיע ל־75%

נכון להיום יש בישראל כ-130 אלף ילדים הזכאים לסבסוד של המדינה בעבור שהותם במעונות יום. העלות החודשית של מעונות יום מסתכמת ב-2,070 שקל לילד ו-2,695 שקל לתינוק. בחלק מהמקרים (תלוי בדרגת הזכאות) הסבסוד של המדינה מגיע ל-75%.
הסבסוד למעונות יום כמו ויצ"ו, נעמת ואמונה, ניתן לפי מספר קריטריונים שהמרכזי שבהם הוא הכנסה לנפש. עבור משפחות חד-הוריות החישוב נעשה על בסיס מחצית ההכנסה של ההורה. אבל גם כך, אם יחידנית שמרוויחה שכר מינימום ונדרשת לשלם מעון עבור שני ילדים, בסך 5,000 שקל - גם אם תקבל החזר רטרואקטיבי עלולה להיקלע לבור תקציבי שיהיה לה קשה לצאת ממנו.

הדרך לזכאות ולקבלת דרגה הקובעת את היקף הסבסוד היא ארוכה. תחילתה בהרשמה מקוונת, ולאחריה דרישה לצגת שורה של מסמכים כמו תלושי שכר ואישורים שונים, חלקם חתומים על ידי עורכי דין. עבור עצמאים הדרישות נוקשות יותר. לדברי אם יחידנית, "הם מאוד מדקדקים. אם העברת חצי מסמך שהחותמת שלו לא תהיה בדיוק מה שהם מחפשים, הם ישלחו אותך לתקן. יש ערימה של מסמכים שצריכים לצרף לבקשה. אישור בקשה כזו לוקח שלושה עד ארבעה חודשים. אחרי שאוספים את המסמכים, צריך לקבוע תור לחשב שכר, שקובע מה ההכנסה לנפש ונותן לך ריג’קטים על המסמכים ושולח אותך לסיבוב שני, וחוזר חלילה".

לרוב, האפשרות להגשת בקשה נפתחת במאי, כארבעה חודשים לפני תחילת שנת הלימודים. בשנה שעברה, בגלל הקורונה, הבקשה נפתחה רק בסוף יולי. אמהות יחידניות נאלצו לחכות אז ארבעה חודשים להחזרים רטרואקטיביים, בשיא משבר הקורונה. השנה המצב בעייתי עוד יותר לאור העובדה כי האפשרות להגשת בקשה עדיין לא נפתחה.

מי יממן בינתיים?

האגף למעונות יום בזרוע העבודה מבטיח לטפל בעניין ההחזרים הרטרואקטיביים עבור מרבית ההורים ולתת מקדמות לארגונים, כדי שההורים לא יצטרכו לשאת באופן זמני בעלות המלאה של המעונות. במסגרת השינויים שנעשו, הופחתו גם מספר האסמכתאות שנדרשות מהורים עצמאים (בעלי עסק) והקלה בדרישות הבירוקרטיות מהורים יחידים, הרחבת האפשרות לצרף שעות עבודה ולימודים, הטמעת נוהל "מגבירות עבודה" להורים יחידים במבחני התמיכה, כלומר, מסלול שנותן הטבות לאמהות יחידניות שמוסיפות שעות עבודה או לימודים.

בין הזכאים לסבסוד מעונות היום: הורים שעובדים בהיקף של 24 שעות שבועיות כל אחד לפחות; הורה יחידני (חד-הורי) שעובד 20 שעות בשבוע; משפחות עם שלושה ילדים במעון. בנוסף לסבסוד מעונות היום זכאי גם הורה שנמצא בחופשת לידה או מובטל; הורה הלומד בהיקף של 24 שעות שבועיות במוסד לימודים מוכר; והורה המשרת בשירות לאומי/ אזרחי או בשירות חובה.