תעשיית ההייטק הנוצצת - כמה מרוויח מתכנת בתחילת הדרך?

עולם ההייטק הוא התחום מאד זוהר ומפתה, יותר ויותר אנשים בוחרים בו • התנאים, ההטבות, השכר הנאה – כל אלה מאד מושכים ללמוד ולהשתלב בתעשייה • אחד התפקידים החשובים בהייטק הוא התכנות – עד כמה משתלם להיות מתכנת ובאיזה תחום כדאי להתמקד כדי להרוויח יותר?

היי טק / איור: לנה גוברמן
היי טק / איור: לנה גוברמן

 

אם פעם התגלמות הפנטזיה של כל אם עברייה הייתה בן רופא ובת עורכת דין - או להפך, היום כל אמא מקדימה לרשום את הילד לחוג תכנות כבר בגיל חמש, מתוך מחשבה שההשקעה תשתלם בהמשך ותבטיח את עתידו הכלכלי.

שוק ההייטק נחשב ליציב ומסודר, גם במשבר הקורונה תעשיית ההייטק הייתה בין הראשונות להתאושש , ובתחומים מסוימים אף לצמוח. תעשיית ההייטק הינה אטרקטיבית, מציעה תנאי העסקה טובים, הטבות סוציאליות, אופציות, חיי חברה ופנאי ועוד.

בעשורים האחרונים, מאז שהמחשבים הפכו לחלק בלתי נפרד מחיינו, הולך וגדל הביקוש למתכנתים - אנשי המקצוע העוסקים בפיתוח ותחזוקה של תוכנות למחשב. ביקוש זה הוביל לתנאי ההעסקה המעולים מהם נהנים המתכנתים כיום - מגוון עבודות מרתקות בשלל תחומים, משכורות מכובדות ביותר, הטבות ועוד. אך האם אכן מדובר בתחום רווחי כל כך, שבו כל אחד מקבל משכורות עתק ותנאים מפליגים? ומאיזה פרמטרים מושפע השכר?

שכרם של מתכנתים מושפע משלל גורמים - מידת הוותק שלהם בתחום, היקף המשרה, תחום ההתמחות, החברה המעסיקה ועוד. אם אתם שוקלים לרכוש השכלה בתחום אך מעוניינים להבין תחילה מהו השכר הצפוי לכם עם סיום הלימודים וההשתלבות בעבודה, או אם אתם כבר נמצאים בעיצומם של הלימודים - או אף כבר עובדים כמתכנתים - ומעוניינים לדעת מהו השכר הממוצע של חבריכם למקצוע, אילו גורמים משפיעים עליו ומתי הוא יעלה - בכתבה זו תוכלו למצוא מידע על נתוני השכר של המתכנתים.

אז כמה מרוויח מתכנת מתחיל (בממוצע) בחלוקה לפי סוגי ההתמחות?

תחילה, ראוי לציין, כי עקב השתנותו המהירה של שוק התכנות, הדרישה למתכנתים בעלי התמחויות שונות נמצאת בשינוי מתמיד - כך למשל, חלה ירידה בביקוש למתכנתים בשפת התכנות השלטת עד לאחרונה - C++. שכר מהנדסי תוכנה המתמחים בשפה זו נמצא בירידה, ובמקביל עלתה הדרישה למומחים בשפת פייתון המשמשת לרוב הפיתוחים המתקדמים בתחום הבינה המלאכותית.

שימו לב: הנתונים המופיעים להלן יכולים להשתנות ולהתעדכן מעת לעת.

להלן מצוינים כמה מתחומי ההתמחות הפופולאריים, אף כי קיימות עוד סוגי התמחויות רבות שלא נכנסו לרשימה זו (השכר הוא התחלתי למתכנת ללא ניסיון):

מתכנת Realtime - 8,848 שקל

מתכנת Java- 12,064 שקל

מתכנת React- 11,718 שקל

איש\אשת Big data - 15,115 שקל

מתכנת Net - 10,486 שקל

מתכנת Python - 12,140 שקל

נתוני השכר בהתאם לוותק

הוותק והניסיון בתחום הם גורמים בעלי השפעה מכרעת על גובה השכר. הנתונים להלן מציגים את השפעת הוותק על השכר, ללא תלות בתחום ההתמחות, מקום העבודה, מגדר וגורמים רלוונטיים אחרים.

מתכנת בעל ניסיון של עד שנתיים בתחום צפוי להרוויח כ-20,000-10,000 שקל בממוצע בחודש, ואילו מתכנת עם ניסיון של בין 3 שנים ל-5 שנים, ישתכר כ-25,000-15,000 שקל לחודש בממוצע. שכרו של מתכנת בעל שש שנות וותק ויותר צפוי להגיע ל- 20,000-32,000 שקל בממוצע.

כלומר, ניתן לראות בבירור כי שכרו של המתכנת עולה במידה ניכרת ככל שגדל ניסיונו בתחום.

השפעת תחום ההתמתחות על השכר

מעבר לוותק, תחום ההתמחות משפיע אף הוא במידה ניכרת על השכר הממוצע. חשוב לזכור כי התנודתיות הרבה בשוק גורמת לשינויים תכופים בביקוש (ובשכר הממוצע) למתכנתים בהתמחויות שונות.

לרוב, עובדים בתפקידים טכניים ירוויחו יותר מאשר עובדים בתפקידים אחרים בהייטק. בנוסף שינויים טכנולוגיים והתחדשות מולידים תפקידים חדשים וכך הדרישה לתפקידים אלו עולה ובהתאם גם המשכורות.

נשים עדיין מרוויחות פחות

למרבה הצער, למרות שהשנה היא 2021 - ולמרות שהחוק אוסר על הפליה מגדרית - נשים עדיין מרוויחות פחות, בהשוואה לגבר בעל נתונים (כגון השכלה, ותק) דומים לשלהן. כך למשל השכר הממוצע לאיש ביג דאטה הוא 20,350 שקל לחודש, ואילו אשת דאטה מרוויחה בממוצע 16,650 שקל לחודש בלבד.

כך גם בשאר תחומי ההתמחות: למשל בתחום של תכנות JAVA, השכר החודשי של מתכנת גבר בממוצע, לפי מגדר בלבד, עומד על 18,100 שקל; לעומת זאת אישה עם אותה התמחות ועם נתונים דומים תרוויח בחודש בממוצע 15,630 שקל בלבד.

עם זאת, בשנים האחרונות פערי השכר החודשיים מצטמצמים באיטיות אמנם אך בהתמדה. פערי השכר לשעה בין גברים לנשים קטנים יותר, כאשר שכרה השעתי של אשה בשנת 2018 עמד על 84% משכרו השעתי של גבר. אולם הפערים המגדריים בשכר לשעה כמעט ולא הצטמצמו בעשור האחרון.

מדריכים נוספים בהון:

עובדים בהייטק מול עובדות בהייטק - פערי השכר? תחומי האחריות? ולמה יש פחות נשים בהייטק?

תהליך קבלה לעבודה - מה הוא כולל, כמה זמן לוקח ומה אומר החוק?

* המדריך נכתב על-ידי מערכת אתר הון, מדריכים פיננסים. המידע והנתונים במדריך אינם מהווים המלצה לרכוש או למכור נכסים כלשהם; ואינם תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.