בהתאם לציפיות: בנק ישראל הותיר את הריבית ללא שינוי

בנק ישראל הותיר את הריבית ברמה של 0.1% • מאז הודעת הריבית הקודמת של בנק ישראל, הממשלה אישרה את תקציב המדינה, ובמקביל עלו הסיכונים לתרחיש השלילי של התפרצות זן הדלתא

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום

 הוועדה המוניטרית של בנק ישראל מותירה את הריבית לחודש אוגוסט ברמה של 0.1% - שפל כל הזמנים. אם בעבר בנק ישראל אמר שהריבית תישאר ללא שינוי עד שהאינפלציה תגיע לתחום היעד, מאז שזה קרה הקורונה טרפה את הקלפים, ולמעשה בנק ישראל יכול להעלות ריבית בשלב זה, לפחות עד שהבנק האמריקאי יעלה.

מאז הודעת הריבית הקודמת של בנק ישראל, הממשלה אישרה את תקציב המדינה, ובמקביל עלו הסיכונים לתרחיש השלילי של התפרצות זן הדלתא, שאף גוררים הגבלות מסוימות במטרה להימנע מסגר שעלול להשליך על המשך ההתאוששות הכלכלית של המשק. 

בבנק ישראל כותבים כי עליית התחלואה מוסיפה מידה רבה של אי-ודאות לגבי הפעילות הכלכלית במשק לטווח הקצר ולטווח הבינוני, אך תהליך חיסון האוכלוסייה במנה שלישית צפוי לסייע בהפחתת התחלואה הקשה ולאפשר צמצום של הפגיעה הצפויה במשק.

בבנק ישראל כותבים כי עדיין קיימים אתגרים לפעילות הכלכלית נוכח התגברות הסיכונים הבריאותיים, ולכן הוועדה תמשיך לנהל מדיניות מוניטרית מאוד מרחיבה "לאורך זמן". בנוגע לתוכנית הרכישות אג"ח הממשלתיות שמבצע הבנק המרכזי בכל חודש, נכון ליולי ניצל בנק ישראל כ-84% מהמכסה המוצהרת לתוכנית שהגדיר בהיקף של 85 מיליארד שקל.

לגבי שוק העבודה, בבנק ישראל מציינים כי נתוני שוק העבודה ממשיכים במגמה של חזרה למצב שאפיין את השוק טרם המשבר. נתוני התעסוקה של יולי הצביעו על ירידה בשיעור האבטלה הרחב ל-8.4%, ואף נמוך מכך במחצית השנייה של החודש.

בנוגע לאינפלציה, הוועדה המוניטרית עוקבת אחר הנתונים ולהערכתה אין חשש להתפרצות אינפלציונית. מדד יולי עלה ב-0.4% והאינפלציה ב-12 החודשים האחרונים עומדת על 1.9%, והציפיות לאינפלציה לשנה הקרובה נמצאות בתוך תחום היעד ואף ירדו במעט, כך כותבים בבנק ישראל.