רק שליש מהחברה הערבית התחסן? הטעות של נחמן שי

מהו אחוז הערבים שהתחסנו? לפני שמסבירים כדאי להכיר את הנתונים • המשרוקית של גלובס

ישנן כמה בעיות שמקשות על ישראל להתמודד עם רמת התחלואה הגבוהה במה שמכונה הגל הרביעי של הקורונה. בעיה מרכזית אחת היא שיעור המתחסנים שאינו גבוה מספיק והפך להיות קריטי על רקע מקדם ההדבקה הגבוה של זן הדלתא. בעיה זאת נפוצה, בין היתר, בחברה הערבית. בעיה אחרת נוגעת להסברה ולכך שהמדינה לא עושה מספיק כדי לשכנע אנשים להתחסן.

השר נחמן שי הוא חבר קבינט ההסברה לענייני הקורונה שהקימה הממשלה. מי מתאים ממנו לדבר על שתי הבעיות הללו? בראיון לרדיו 103FM הוא הסביר שיש שתי קבוצות עיקריות שבהן צריך למקד את ההסברה: "נערים וצעירים שצריכים (להתחסן), והמגזר, החברה הערבית, שבה בקושי שליש התחסנו".

החברה הערבית אכן סובלת משיעור התחסנות נמוך, כפי שכבר ציינו, אבל האם כמעט שני שלישים מתוכה טרם התחסנו? ביקשנו ממשרד הבריאות את הנתונים. על פי הממצאים, שנכונים ל-13 באוגוסט, שלושה ימים לאחר ששי התבטא בנושא, חוסנו בישראל בחיסון אחד או יותר 5.83 מיליון איש, שהם 79.7% מהקבוצה שיכולה להתחסן (בני 12 ומעלה). בחברה הערבית התחסנו רק כ-884 אלף איש והם מהווים 59.1% מכלל הקבוצה הזכאית לחיסון. נתון נמוך משמעותית מהנתון של כלל האוכלוסייה, אבל גם גבוה משמעותית מהנתון שהזכיר שי.

אז אולי השר התכוון למתחסנים מתוך כלל קבוצת הגילאים, מבלי לסנן את מי שממילא לא יכולים לעשות זאת? השר שאמור לעסוק בהסברה לא השיב לפנייתנו, ולא הבהיר את כוונתו, אבל גם שימוש בחישוב מן הסוג הזה לא מספק הצדקה למספר שאותו הוא ציין בשידור. במקרה כזה מדובר על 44.8% מבני החברה הערבית שהתחסנו.

שי ציין בדבריו את הצעירים והערבים, אך מה עם החברה החרדית? לא הצלחנו לקבל נתונים עדכניים בסוגיה ממשרד הבריאות, אך לפי נתונים של המשרד שפורסמו ביולי ב"הארץ" נראה ששיעורי ההתחסנות שם אינם טובים משמעותית מאלה שבחברה הערבית, ואולי אף מעט נמוכים יותר. בקרב גילאי 50 ומעלה, 84% מהחרדים התחסנו, ו-85% מהערבים. בגילאי 30 עד 49 74% מהחרדים התחסנו מול 79% בחברה הערבית. יחד עם זאת, כפי שמצוין בכתבה, שיעור המחלימים בקרב החברה החרדית הוא גבוה משמעותית.

בשורה התחתונה: דבריו של שי לא נכונים. שיעור המחוסנים בחברה הערבית הוא אמנם נמוך משמעותית מזה שבאוכלוסייה הכללית, אך נכון ל-13 באוגוסט כמעט 60% מהזכאים לחיסון בה - התחסנו. גם אם בודקים את שיעור המחוסנים מתוך כלל הגילים הנתון עומד על כ-45%, והוא עדיין גבוה משמעותית מהמספר שציין שי.

תחקיר: טלאור שמש

לבדיקה המלאה לחצו כאן

מפלגה: עבודה
תוכנית: שבע-תשע, 103FM
תאריך:10.08.21
ציטוט: "החברה הערבית שבה בקושי שליש התחסנו"
ציון: לא נכון

בשבוע שעבר החליטה הממשלה על הקמת ועדת שרים - קבינט הסברה לענייני קורונה - בה יהיה חבר נציג מכל סיעה בממשלה. נציג מפלגת העבודה מסתמן להיות שר התפוצות, ד"ר נחמן שי. ב-10.08.21 התראיין שי בתכנית שבע-תשע ברדיו 103FM אצל גולן יוכפז וענת דוידוב, בו התייחס לצורך הנוכחי בהסברה בעיקר על מנת לפנות לאזרחים הלא מחוסנים בארץ מכיוון שהתחסנות היא המפתח, לדבריו, לטיפול במגפה ובעיקר בעקבות התפרצות זן הדלתא: "הדלתא היא שחקן חדש בזירה וההתגוננות מפניה מתחילה קודם כל בחיסון של אחוז יותר גבוה מהאוכלוסייה, עד ל-90 פלוס אם נצליח להגיע". בתוך כך ציין שתי קבוצות עיקריות בהן צריך למקד את ההסברה: "ילדים, נערים, נערות, צעירים שצריכים (להתחסן) והמגזר, החברה הערבית שבה בקושי שליש התחסנו".

מנתוני משרד הבריאות, שנשלחו מדוברות המשרד לבקשת המשרוקית, עד ה-13.08.21 חוסנו בכלל האוכלוסייה, 5,836,876 אנשים המהווים 79.7% מבני ה-12 ומעלה. אם נחלק את הנתונים לחברה הערבית ולחברה שאיננה ערבית (יהודים, נוצרים שאינם ערבים, ללא סיווג דת; ע"פ הגדרות הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בחלוקה לקבוצות אוכלוסייה), נראה כי בחברה הערבית התחסנו עד כה 883,931 אנשים המהווים 59.1% מבני ה-12 ומעלה. רצינו לבחון מה קורה אם מורידים את הערים הגדולות והמעורבות מהחישוב, מתוך מחשבה שיתכן ובערים הגדולות החיסונים נגישים יותר. מתוך נתוני משרד הבריאות המופיעים בלוח הבקרה באתר המשרד, המעודכנים ל-22.08.21, ממוצע שיעור המחוסנים ביישובים הערבים בלבד עומד על 49.5% במנה ראשונה ו-43.8 במנה שנייה. גם כשהורדנו ערים גדולות שהן ערביות חלוטין, התוצאות נותרו זהות - 49% ו-43.5% אמנם עברו עשרה ימים שאז התבט שי בנושא, אולם קשה להאמין ששיעור המחוסנים במגזר הערבי עלה מ-30% לכמעט 50% או אפילו ל-44%. כך או כך, הנתונים שנשלחו ממשרד הבריאות בסמוך לאמירתו מראים תמונה אחרת ודומה יותר למצב מתחילת השבוע הנוכחי.

אם נרחיב את בסיס הקבוצה לכלל האוכלוסיה הערבית (מגיל 0 ומעלה), עדיין שיעור המחוסנים יהיה 44.8% ולא שליש כפי שטען שי. קבוצת המתחסנים שאינם ערבים כוללת סך הכל 4,952,945 מחוסנים - 85% מקבוצות הגיל 12 ומעלה ו- 67% מכלל השייכים לקבוצה זו. מבחינת בני נוער בגילאי 15-12, התחסנו בחברה הערבית עד אמצע אוגוסט 12.4% בלבד לעומת 44.6% בשאר החברה. גם בחברה החרדית נרשמו מספרים נמוכים של התחסנות בקרב גילאים אלו.

אמנם האחוזים אינם נכונים, אך יש צדק מסוים בדבריו של שי על החברה הערבית. מנתונים שנותחו בתחילת חודש יולי עולה כי קבוצת היהודים-חילונים היא הקבוצה עם שיעור ההתחסנות הגבוה ביותר בכל הגילאים - 83%. בקרב החרדים שיעור ההתחסנות נמוך יותר ודומה לזה של הערבים: 2.9% בגילאי 15-12 (כאשר 24% מהם מוגדרים כמחלימים ולכן שיעור החסינות גבוה משיעור המחוסנים), 66% בגילאי 29-16, 74% בגילאי 49-30 ו-84% בגילאי 50 ומעלה. בחברה הערבית אמנם התחסן שיעור דומה של ילדים בגילאי 15-12, 2.8%, אכן שיעור החסינים נמוך יותר שכן רק 7.1% מקבוצת גיל זו חלו והחלימו. אולם בקרב קבוצות גיל אחרות ניתן לראות כי הנתונים דומים ואף מעט גבוהים יותר בחברה הערבית: 66% בגילאי 29-16, 79% בגילאי 49-30 ו-85% בגילאי 50 ומעלה.

סקר המכון למדיניות חברתית באוניברסיטת וושינגטון בראשות פרופ' מיכל גרינשטיין וייס, שבוצע בקרב 925 ישראלים ופורסם בדה מרקר (15.08.21) מראה כי 11% מהישראלים טרם התחסנו, כאשר מתוכם 24% חרדים, 21% ערבים, 19% דתיים ומסורתיים ורק 6% חילונים. כלומר, אכן האוכלוסיה הערבית מחוסנת בשיעורים נמוכים יותר מהאוכלוסייה הכללית ובפרט מאילו שאינם ערבים, אולם בחברה החרדית מחוסנים אף פחות. מבחינת קבוצת הגיל הצעירה אליה התייחס בדבריו, אותה החלו לחסן לפני כחודשיים, 36.5% בלבד מבני הנוער בגילאי 15-12 התחסנו עד כה. כמובן שבנקודת הזמן הזו, שיעור בני הנוער המחוסנים נמוך משמעותית משאר קבוצות הגיל, שם שיעור המחוסנים עומד על 80.1%, אך לשם השוואה, אחוז החיסון הכללי באוכלוסיה הגיע לשיעור דומה כחודש וחצי לאחר תחילת מבצע החיסונים בדצמבר 2020. פנינו לשר שי על מנת להבין מהיכן ועל מה מבוססים הנתונים עליהם דיבר, אך עד מועד פרסום בדיקה זו לא נמסרה תגובה.

לסיכום, שיעור המחוסנים בקרב החברה הערבית נמוך יחסית - 59.1% לעומת 85% בשאר החברה. אם נלך לחומרה ונחשב את השיעור בקרב כל הגילאים (מ-0 ומעלה) יהיה שיעור המחוסנים הערבים 45% לעומת 67%, אך עדיין לא פחות משליש. חשוב לציין כי על פי הנתונים הם גם לא קבוצת האוכלוסייה הכי פחות מחוסנת - בקרב החברה החרדית נרשם שיעור מתחסנים אף נמוך מזו של הערבית. לכן דבריו של שי לא נכונים.