הערכות: רשות התחרות תתנגד למכירת אקספון לסלקום או לפרטנר

בכך תצטרף הרשות למשרדי האוצר והתקשורת, שמתנגדים אף הם למכירת החברה למפעיל תקשורת גדול • רשות התחרות מסרה בתגובה לבקשת גלובס: "הממונה לא תאשר מיזוג העלול לפגוע בתחרות כאשר יש גופים אחרים שמוכנים לרכוש את הפירמה, גם אם במחיר נמוך יותר"

חזי בצלאל, בעלי אקספון / צילום: רמי זרנגר
חזי בצלאל, בעלי אקספון / צילום: רמי זרנגר

רשות התחרות צפויה, על-פי הערכות, להתנגד לאפשרות שסלקום או פרטנר ירכשו את חברת אקספון סלולר (מרתון). בכך הרשות מעבירה לכאורה מסר למתמודדים השונים לקראת הגשת ההצעות לרכישת אקספון סלולר, והיא מתיישרת עם עמדת משרד האוצר ומשרד התקשורת, שלא מרוצים מהאפשרות למיזוג בין מפעיל ותיק גדול למפעיל קטן, ויעדיפו ששחקן חיצוני חדש ירכוש את החברה.

ההתנגדות הצפויה של הממשלה כבר פורסמה ונחשפה בגלובס, ואולם עד כה רשות התחרות סירבה להתייחס לנושא, בטענה כי טרם הובאה בפניה בקשת מיזוג. ואולם לבקשת גלובס מסרה היום (ג') הרשות בתגובה: "רשות התחרות טרם קיבלה הודעות מיזוג מהצדדים. ככל שיוגשו הודעות, רשות התחרות תבחן את המיזוג לעומק. כאן המקום לציין כי גם כאשר מדובר בפירמה כושלת, הממונה לא תאשר מיזוג העלול לפגוע בתחרות כאשר יש גופים אחרים שמוכנים לרכוש את הפירמה, גם אם במחיר נמוך יותר".

תגובת הרשות בעצם אומרת שבמצב שבו יש מספר מתמודדים על אקספון, כל מתמודד עדיף על פני האפשרות שסלקום או פרטנר (במקרה שתגיש הצעה) ירכשו אותה.

דוקטרינת "הפירמה הכושלת", שהרשות תבחן לפיה (אם תוגש לאישורה עסקה על-ידי סלקום או על-ידי כל מפעיל קיים אחר), אומרת שלמרות שמיזוג עלול לפגוע בתחרות, הרשות מאשרת, אך צריך שיתקיימו שלושה תנאים מצטברים שהפירמה באמת כושלת, ואחד מהם הוא שאם לא מאשרים את המיזוג, הפירמה תפשוט את הרגל. התנאי השני אומר שאין קונה אחר, והתנאי השלישי הוא שהרשות צריכה להשתכנע שהסגירה של אותה חברה היא פחות גרועה מאשר אישור של המיזוג.

עד מחר (ד') צפויים להגיש המתמודדים השונים את ההצעות המעודכנות לרכישת אקספון לאחר הפקדת ערבויות, וביום חמישי אמור מנהל ההסדר מטעם בית המשפט להמליץ על אחת ההצעות.