מיזם משותף לכללית עם אוניברסיטת הרווארד ינבא תחלואה ויאבחן את הבלתי מאובחנים

הרווארד תתרום יכולות חישוביות מתקדמות וכללית תביא את המידע הרפואי ותקים מסלול הכשרה מיוחד של רופאים בתחום • המקרים הכי מורכבים יופנו למכון דרך רופאי הקופה

פרופ' רן בליצר, מנהל מכון המחקר של שירותי בריאות כללית / צילום: עינת לברון
פרופ' רן בליצר, מנהל מכון המחקר של שירותי בריאות כללית / צילום: עינת לברון

שירותי בריאות כללית חתמה על הסכם שיתוף-פעולה עם אוניברסיטת הרווארד, לפענוח תופעות רפואיות יוצאות דופן ומקרים רפואיים שלא פוענחו עד היום. במקביל יעסוק המיזם בהכשרה מדעית ברפואה מותאמת אישית.

"מדובר בחיבור נדיר של הרווארד עם גוף ישראלי", אומר פרופ' רן בליצר, ראש מערך החדשנות של הכללית ומובי המהלך. "אנחנו מתחברים לגוף המוביל בעולם לביואינפורמטיקה חישובית. המטרה היא להשתמש בביג דאטה וכלים חישוביים מתקדמים כדי לזהות מנגנוני מחלה, וגם גישות טובות במיוחד או גרועות במיוחד לטיפול. כבר התחלנו לעשות איתם שיתוף-פעולה בתחום הקורונה, בו איתרנו גורמים שמעמידים את החולים בסיכון לתחלואה קשה".

מטרת-העל היא שימוש ביכולות חישוביות כדי לנבא תחלואה, למנוע אותה מבעוד מועד או לכל הפחות לאבחן אותה במהירות ובאופן מדויק.

המכון ינוהל על ידי פרופ' רן בליצר, ראש מערך החדשנות של הכללית,ואייזק (יצחק) כהנא מאוניברסיטת הרווארד, ראש המחלקה לביואינפורמטיקה רפואית במכון בלווטניק בבית הספר לרפואה של הרווארד. לדברי בליצר, כהנא הוא מן הדמויות המובילות בתחום.

"לשיתוף-הפעולה יהיו שלושה מרכיבים. הראשון הוא מחקר משותף. השני: מערך הכשרה משותף שבו יבחרו המדענים המובילים בישראל ובעולם, ויקבלו הכשרה משולבת במסגרת פוסט דוקטורט שישלב אנליטיקה, גנטיקה ובריאות הציבור. ההכשרה הזו היא מאוד מהותית". הפעילות הזו תוקם על בסיס פרויקט הכשרה מתקדם שכבר קיים בכללית, של הכשרת רופאים לבריאות הציבור על בסיס מדע נתונים, כדי ליצור רפואה מנבאת ומונעת.

"והשלישי הוא המרפאה החדשה והראשונה מסוגה בישראל לטיפול במקרים מורכבים ולא מפוענחים תוך ניסיון לבצע בירור נרחב ככל הנדרש, כל הבדיקות המתקדמות והמקיפות ביותר הקיימות". כהנא הוא אחד הרופאים הבכירים ב"רשת פענוח המחלות הבלתי מפוענחות" שמורכבת מרופאים ברחבי ארה"ב, ולקחה על עצמה לפענח את מקרי התחלואה המסתוריים ביותר". (בסגנון "דר' האוס", כאשר במציאות לרוב מערכת הבריאות לרוב אינה משקיעה משאבים כאלה בלא מתפענחים, אלא שולחת אותם הביתה עם אבחנה של 'אין לנו מה לעשות עבורך').

"שיתוף-הפעולה והתובנות שהוא מאפשר, ישפיעו באופן שיחצה גבולות ודורות"

בליצר מציין כי שיתוף-הפעולה עם הרווארד נמשך מזה שנים, אך כעת ההבדל הוא שיוקצה לו כוח-אדם ספציפי ומשאבים ייעודיים. המכון יוקם בתרומה של משפחת איוון ופרנצ'סקה ברקוביץ', שיממנו את הזרוע הקלינית והמחקרית של המיזם.

"פעילות זו, תולדה של התשוקה והחזון של משפחת ברקוביץ, היא דוגמה להפריה הדדית בין מדינות, מוסדות, ותחומי דעת", אומר ג'ורג' ק. דיילי, דיקן בית הספר לרפואה של הרווארד. "המסלולים המדעיים והחינוכיים שנרקמים על ידי שיתוף-פעולה זה והתובנות הקליניות שהם מאפשרים, ישפיעו באופן שיחצה גבולות ודורות".

לדברי אלי כהן, מ"מ מנכ"ל כללית, "קיימת סינרגיה בין השאיפה לתובנות מחקריות חדשות וחדשניות, לבין הרצון לשפר את הטיפול הקליני. המיזם החדש, בתמיכת משפחת ברקוביץ', ישיג את שתי המטרות בהתאם לאסטרטגית כללית ותאפשר לכל מטופל לקבל את הטיפול המיטבי עבורו, תוך קידום המדע והטיפול הקליני".

"אנו מקווים שבאמצעות מאמץ זה נוכל לרתום את כוחם של בית הספר לרפואה של הרווארד ושל מכון כללית למחקר באופן שיאפשר לשיתוף-פעולה זה לייצר ולהניב יתרונות עצומים הן לבריאות והן לטיפול רפואי ברחבי העולם", אמר איוון ברקוביץ'. "אנחנו שמחים מאוד להיות צלע אחת ממשולש של מוסדות ויעדים - הטכנולוגיה ומדע הרפואה, מערכת הבריאות, ובסופו של דבר הפילנתרופיה, מה שגורם לכל זה לקרות".