עכשיו זה סופי: רומן זדורוב ישוחרר למעצר בית. אלה התנאים

ביהמ"ש העליון דחה את ערעור הפרקליטות, שביקשה להשאיר את זדורוב בכלא עד להכרעה במשפטו החוזר • השופט אלכס שטיין החמיר את תנאי השחרור, שכעת כוללים, לצד אזיק אלקטרוני ודמי ערבות, גם הגבלה על כניסת מבקרים ואישור לגורמי אכיפת חוק לבצע האזנות סתר

רומן זדורוב / צילום: גיל אליהו
רומן זדורוב / צילום: גיל אליהו

בית המשפט העליון הכריע: רומן זדורוב ישוחרר אחרי 15 שנה למעצר בית באיזוק אלקטרוני. השופט אלכס שטיין דחה את ערר הפרקליטות על החלטת שופט המחוזי ערפאת טאהא לשחרר את זדורוב למעצר בית.

השופט שטיין החמיר את תנאי השחרור של זדורוב: איסור כניסת מבקרים לשטח הבית למעט בני משפחה מדרגה ראשונה או שנייה שלו, עורכי הדין והמפקחים. עוד קבע שטיין כי גורמי אכיפת החוק יורשו לבצע האזנות סתר למכשירי טלפון וכל אמצעי תקשורת אחר של זדורוב כדי להבטיח את עמידתו בתנאים. כל המפקחים יחתמו על ערבות בסכום של 150 אלף שקל.

השופט שטיין קבע כי ההחלטה על עריכת משפט חוזר משמעותה כרסום משמעותי בעוצמת הראיות שבבסיס ההרשעה, ואלה לא מצדיקות את המשך מעצרו של זדורוב עד תום המשפט. בנסיבות אלה, ובהתחשב באורך המאסר שזדורוב כבר ריצה ובכך שהמסוכנות שלכאורה נשקפת ממנו פחתה, הוא קבע לשחררו למעצר בית.

השופט שטיין קובע כי זדורוב עדיין מסוכן ברף בינוני עד בינוני-גבוה. אומנם מסוכנותו פחתה במהלך שהותו בכלא אך וודאי שלא נעלמה - "לנוכח הראיות לכאורה המצביעות על כך שהמשיב רצח באכזריות ילדה בת 13, מסוכנות זו רחוקה מלהיות זניחה, ואני ממקמה ברף בינוני עד בינוני-גבוה".

עם זאת, שטיין ציין כי "זדורוב חי למעלה מ-15 שנים מאחורי סורג ובריח, ללא חופשות, מבלי שתירשם לחובתו עבירת משמעותית ומבלי להסתבך במעשי אלימות - שאינם זרים, בלשון המעטה, לסביבה של אסירים פליליים".

בנוסף קבע השופט כי "כרסום זה אינו מוחק מניה וביה את הראיות שעומדות לחובת הנאשם במשפט החוזר: ראיות אלה ממשיכות לעמוד על תילן ולהפנות אצבע מאשימה כלפי הנאשם".

זדורוב הורשע בשנת 2006 ברצח הנערה תאיר ראדה בבית הספר בקצרין. בשנת 2012 זדורוב הגיש ערעור על הרשעתו והציג ראיות חדשות. בשנת 2013 בית המשפט העליון הורה למחוזי לדון בשנית בתיק ולבחון את הראיות. המחוזי הרשיע את זדורוב שוב, וערעור על הרשעה זו נדחה בשנת 2015 בבית המשפט העליון ברוב של שני שופטים לעומת אחד שביקש לזכות את זדורוב.

במהלך שנת 2016 שודרה התוכנית "צל של אמת" בעניינו של זדורוב ,שביקשה להטיל ספק באשמתו. בשנת 2019 פנה זדורוב בבקשה למשפט חוזר, בטענה כי ברשותו ראיות שיכולות להוביל לזיכויו. במאי 2021 שופט העליון חנן מלצר קיבל את הבקשה והורה לערוך משפט חוזר. אחת הראיות המרכזיות הייתה עקבות נעל שנמצאה בזירת הרצח ולא שייכת לזדורוב ועליה כתמי דם של המנוחה.

הפרקליטות הגישה ערעור על החלטת בית המשפט המחוזי בנצרת, שקבע תנאים חדשים לשחרורו של זדורוב עד לפתיחת משפטו החוזר. ביום שישי האחרון התקיים דיון בעליון. הפרקליטות דרשה להותיר את זדורוב במעצר מאחורי סורג ובריח במהלך ניהול המשפט החוזר, בטענה כי נשקפת ממנו מסוכנות ובשל חשש מבריחתו.