הרשימה המשותפת: לשלול את רישיון ערוץ 20; "נותן במה לגזענות"

הזעם על אופן פרסום הידיעה על מותו של ח"כ סעיד אלחרומי בערוץ 20 לא שוכך • הרשימה המשותפת פנתה היום לשר התקשורת וליו"ר הרשות השנייה בדרישה לשלול לערוץ את הרישיון: "ערוץ 20 קיבל רישיון לשידורי מורשת יהודית, לא לשידורי מורשת של הסתה"

ח"כ איימן עודה / צילום: דוברות הכנסת
ח"כ איימן עודה / צילום: דוברות הכנסת

הזעם על אופן פרסום הידיעה על מותו של ח"כ סעיד אלחרומי (רע"מ) בערוץ 20 לא שוכך:  הרשימה המשותפת פנתה היום (ה') לשר התקשורת יועז הנדל וליו"ר הרשות השנייה יוליה שמאלוב-ברקוביץ' בדרישה לשלול את רישיונו של הערוץ או לפחות למנוע את העברתו לאפיק 14.

הרשימה המשותפת טוענת כי האופן בו הוצג מותו של אלחרומי ז"ל הוא המשך קו הסתה גזעני המאפיין את ערוץ 20, ויש בו כדי להביא לכך שמישהו ייקח את החוק לידיים: "ערוץ 20 קיבל רישיון לשידורי מורשת יהודית, לא לשידורי מורשת של הסתה", טוענת המפלגה. 

במכתב, עליו חתומים חברי הכנסת איימן עודה ואעידה תומא-סלימאן, נטען כי "הפרסום מהווה הסתה בוטה וגזענית נגד נבחר ציבור שזה עתה נפטר ונגד ציבור בוחריו. פרסום זה ממשיך מסורת ארוכה בערוץ של התייחסות לחברי הכנסת הערבים כ'מחבלים' ולציבור הערבי כ'אויב'.

"ההסתה הבוטה וחסרת האחריות יכולה להביא, חס וחלילה, לכך שמישהו ייקח את החוק לידיים ויפעל באלימות נגד אותם אזרחים ונבחרי ציבור הזוכים לכינויים כמו ״'מחבלים' ו'תומכי טרור' מפי כתבי הערוץ".

חברי המשותפת רואים בכך הפרת תנאי רישיון ופגיעה בכללי האתיקה העיתונאיים, ודורשים כאמור לשלול מערוץ 20 את רישיון השידור לאלתר. "לכל הפחות, יש לעצור לאלתר את העברתו לאפיק 14", נטען. 

"לא הפעם הראשונה" 

גם ח"כ איבתיסאם מראענה ממפלגת העבודה מסרבת לעבור על הדברים לסדר היום ופנתה לשר התקשורת הנדל בבקשה לזמן לשימוע את מנכ"ל הערוץ אבי שמידט. לדבריה, "אומנם הערוץ הוציא הבהרה והתנער מהכתב שהעלה את הידיעה המדוברת, אבל זו אינה הפעם הראשונה בה נותן הערוץ במה לגזענות".

מראענה קוראת לשר התקשורת, כמי שאחראי על הרשות השנייה, לוודא כי ערוץ 20 עומד בכללי האתיקה העיתונאים, ולקיים פיקוח קפדני על הנורמות הנהוגות בו מכאן והלאה, וכאמור גם לזמן את המנכ"ל לשימוע.

נזכיר כי אתמול (ד') פנתה החזית להגנת הדמוקרטיה לרשות השנייה בתלונה דחופה לרשות השנייה נגד ערוץ 20, בדרישה לנקוט נגדו סנקציות קשות בעקבות האופן בו הודיעו על מותו של ח"כ סעיד אלחרומי. כותרת הידיעה שהועלתה על-ידי כתב הערוץ יהונתן יפרח הייתה "באבוד רשעים רינה", ואלחרומי ז"ל הוגדר בה כ"תומך טרור". בהמשך מחק הערוץ את ההודעה והתנצל.

עוד נזכיר כי אין זו הפעם הראשונה בה כתבים בערוץ 20 מפרסמים תוכן המתייחס לחיים ומוות של אנשים בהתאמה למוצאם: לפני מספר חודשים, בעיצומו של מבצע "שומר החומות", דיווח כתב הערוץ קובי פינקלר על התפוצצות רקטה בשפרעם ואמר: "לצערנו הרב זה לא הביא להמוני הרוגים שם". בעקבות ההתבטאות ולאחר ביקורת קשה שהוטחה בו, הפסיק הערוץ את העבודה עם פינקלר.