בית המשפט ביטל את זכייתה של פמי פרימיום להפעלת מערך בדיקות הקורונה בנתב"ג

בית המשפט המחוזי קבע כי קיים חשש סביר לניגוד עניינים ביחס להליך המעין-מכרזי שנערך שבו זכתה פמי • ועדת המכרזים של משרד הבריאות תכריע מהי הדרך הראויה להמשך קיומו של מערך הבדיקות

תור לבדיקות הקורונה בנתב''ג / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'
תור לבדיקות הקורונה בנתב''ג / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'

בית המשפט המחוזי בירושלים ביטל היום (ה') את זכייתה של פמי פרימיום בהליך תיחור (מעין-מכרז) שערך משרד הבריאות להפעלת מערך נטילת בדיקות קורונה לנוסעים הנכנסים בנתב"ג. זאת לאחר שנקבע כי קיים חשש סביר לניגוד עניינים ביחס להליך המעין-מכרזי שנערך שבו זכתה פמי. המדינה ופמי פרימיום חויבו בהוצאות משפט בסך 25 אלף שקל כל אחת.

השופטת תמר בזק רפפורט החזירה את ההכרעה לוועדת המכרזים של משרד הבריאות כדי שתכריע מהי הדרך הראויה להמשך קיומו של מערך הבדיקות. עד להחלטה חדשה תמשך פמי פרימיום להפעיל את מערך הבדיקות.

ההחלטה התקבלה בעתירה שהגישה חברת פנגיה די דבליו באמצעות עו"ד ערן בצלאל, שותף במשרד ש. הורוביץ על הליך מעין-מכרזי שפורסם במאי 2021. פנגיה טענה כי ההחלטה בהליך בו נבחרה פמי פרימיום נגועה בניגוד עניינים בשל הצעת עבודה שקיבל ראש מערך השליטה להתמודדות עם נגיף הקורונה במשרד הבריאות דאז אלי גלעד מפמי פרימיום. גלעד לא השעה עצמו מהשתתפות בישיבות הנוגעות להחלטה בהליך בו השתתפה פמי. בית המשפט קבע כי "עולה חשש סביר לניגוד עניינים במועדים ובאירועים רלוונטיים ומהותיים בהליך התיחור". גלעד לא היה חבר בוועדה, אך נקבע כי מכוח מעמדו ותפקידו, עמדתו קיבלה לא אחת משקל רב בהחלטות הועדה.

ערן בצלאל / צילום: מושיק ברין
 ערן בצלאל / צילום: מושיק ברין

השופטת לא קבעה כי ההחלטה נגועה במשוא פנים אך "בנסיבות העניין, היה פוטנציאל לקיומו של ניגוד עניינים של גורם משפיע, וזוהי, כאמור, אמת המידה לפסילת ההחלטה, שהינה מבחן אובייקטיבי ולא מבחן סובייקטיבי".

אומגה היתה הראשונה שזכתה במכרז של משרד הבריאות ונאלצה לסיים את ההתקשרות לאחר חודשים ספורים בעקבות פסק דין של בית המשפט העליון בעתירה נוספת של פנגיה, לאחר שנקבע כי אומגה לא עמדה בדרישות הסף. משרד הבריאות פנה להליך תיחור לאחר מכן בו זכתה פמי פרמיום שהחלה לבצע את השירותים בנתב"ג בתחילת הקיץ השנה.

עת"מ 20159-05-21