אנליסטים: תוצאות הרבעון השני של איטורו מעמידות בספק את הציפיות הגבוהות ממנה

פלטפורמת המסחר הדיגיטלית הישראלית והמתחרה הציבורית שלה רובין הוד פרסמו לאחרונה את דוחות הרבעון השני, שמאפשרים להשוות בין שתי החברות • מספר החשבונות החדשים של רובין הוד גבוה פי 9 מזה של איטורו, אך החברה הישראלית ייצרה מחזור הכנסות גדול יותר מעמלות על קריפטו

יוני אסיא, מנכ''ל איטורו / צילום: יח''צ eToro
יוני אסיא, מנכ''ל איטורו / צילום: יח''צ eToro

פלטפורמת המסחר הדיגיטלית הישראלית איטורו (eToro) הבטיחה כי תצא להנפקה ברבעון השלישי של השנה באמצעות מיזוג עם חברת ספאק, מה שמותיר לה עוד מספר בודד של שבועות כדי לעמוד ביעד. לא מן הנמנע כי המתינה להנפקת רובין הוד, המתחרה הגדולה שלה במסחר בתחום המטבעות הדיגיטליים. ההנפקה המוצלחת של רובין הוד עשויה להועיל לאיטורו בעקבות סנטימנט חיובי כללי כלפי התחום ועם זאת, הצצה ראשונה אל נתוני הרבעון השני של שתי החברות שנחשפו ממש בימים האחרונים מאפשרת לראשונה להשוות ביניהן ולספק הערכה מציאותית של כל אחת מהן בהתבסס על המספרים.

שתי החברות הצליחו להגדיל באופן מהותי את מספר חשבונות המסחר ולהעלות את היקף המסחר בזכות עמלות מסחר וריביות על השקעות בצמוד למטבעות קריפטו, כגון דוג'קוין, אתריום וביטקוין. הכנסות איטורו צמחו ברבעון השני ב-125% ביחס לרבעון המקביל ועמדו על 362 מיליון דולר, בעוד שהכנסות רובין הוד צמחו ב-131% והגיעו ל-565 מיליון דולר ברבעון השני. ההפסד הנקי של רובין הוד עמד על 502 מיליון דולר, בעוד שההפסד של איטורו הגיע ל-89 מיליון דולר, אך נבע בעיקר מתגמול מבוסס מניות לעובדים והוצאות עבור המיזוג עם חברת הספאק.

מספר חשבונות המסחר המשלמים באיטורו עמד ברבעון השני על 2 מיליון, כעשירית ממספר החשבונות של רובין הוד. האחרונה הוסיפה 4.5 מיליון חשבונות מסחר חדשים ברבעון, בהשוואה לחצי מיליון באיטורו. לכאורה, מדובר בגידול מרשים עבור החברה הישראלית - הרבעון האחרון הגדיל כביכול את מספר חשבונותיה בשליש, אלא שבכדי לרכוש את הלקוחות החדשים הללו הוציאה איטורו סכום הגבוה פי כמה מונים ממה שנדרשה רובין הוד לעשות.

הוצאות השיווק והמכירות של איטורו עמדו על 155.7 מיליון דולר ברבעון השני, בעוד שרובין הוד הוציאה 94 מיליון דולר בלבד. בחלוקה למספר החשבונות החדשים, נראה כי איטורו הוציאה 311 דולר על כל חשבון חדש, בעוד שרובין הוד הוציאה 21 דולר בלבד. רובין הוד, יש לזכור, צמצמה את הוצאות המכירה שלה ברבעון השני, בעוד שאיטורו דווקא הגדילה אותו ברבעון שנחשב לקשה יותר עבור חברות המשווקות מוצרי מסחר לשוק סוחרי היום. יחד עם זאת, איטורו סובלת מנחיתות שיווקית ביחס לרובין הוד שנהנית מפרסום ויחסי ציבור עולמיים. בניגוד אליה, איטורו היא מותג אירופי שנמצא בשלבי חדירה לשוק האמריקאי, כך שייתכן ואין לה ברירה אלא להוציא הון על שיווק אונליין בהיקפים גדולים הרבה יותר.

לזכותה של איטורו, יש לציין את ה-ARPU הגבוה, כלומר, את ההכנסה השנתית הממוצעת ללקוח שמצטבר מעמלות שונות כגון מסחר והמרה, בהתבסס על הרבעון האחרון. ההכנסה הממוצעת של רובין הוד עמדה ברבעון השני על 112 דולר, ואילו זו של איטורו מגיעה ל-827 דולר ללקוח.

איטורו מנסה לפרוץ בארה"ב

איטורו מייצרת הכנסות גבוהות הרבה יותר מכל לקוח. ובכל זאת, יש לשאול האם מערכת היחסים הזו בין פלטפורמת המסחר הישראלית לבין לקוחותיה מאפשרת לרבים מהם לשרוד בה לאורך זמן. רוב הכנסותיה של איטורו כיום מגיעות ממסחר במטבעות וירטואלים, תחום לא מוסדר שמצוי הרחק מעיני הרגולטור, ושממנו גם רובין הוד נהנתה ברבעון האחרון. 73% מההכנסות של איטורו נבעו מעמלות על עסקאות קריפטו, זאת בהשוואה ל-51% ברובין הוד. החברה הישראלית גם עקפה את רובין הוד בנפח הכולל של הכנסות מעסקאות קריפטו ברבעון.

נוסף על כך, איטורו עדיין משווקת מסחר בחוזי הפרשים (CFD), מוצר פיננסי מסוכן שאסור למסחר בארה"ב מפני שהוא מוביל לרוב להפסד הלקוח, אם כי נפחו מכלל המסחר בחברה אינו עולה על 5% כיום. על פי איטורו עצמה, 67% מהסוחרים בחוזי הפרשים על הפלטפורמה שלה מפסידים את כספם. העובדה שאיטורו מעודדת את לקוחותיה להשקיע בעקבות רשת חברתית של משפיענים ומובילי דעה העלתה ללא ספק את כמות העסקאות בפלטפורמה שלה, כך שכל לקוח ביצע בממוצע 72.6 עסקאות. 

רובין הוד  נסחרת כעת בשווי חברה של 40 מיליארד דולר, עם מספר חשבונות פעיל ותוספת חשבונות הגדול פי 10 מזה של איטורו, אם כי קצב הוספת החשבונות החדשים נמוך מזה של החברה הישראלית. לפיכך, מעריכים אנליסטים באתר שוק ההון סיקינג אלפא את שוויה של איטורו בכ-4 מיליארד דולר, נמוך מהציפיות שנתלו בה בתחילת השנה, אז הוערך שוויה ב-10.4 מיליארד דולר. ובכל זאת, למרות ששיעור ההכנסות מקריפטו גבוה יותר באיטורו בהשוואה לרובין הוד, האחרונה נחשבת לחשופה יותר למטבעות דוג'קוין, המכילות מרכיב סיכון גבוה יותר.

עם זאת, בהתבסס על הכנסות בלבד, ניתן לטעון כי שווי של 10.4 מיליארד דולר משקף הערכת חסר. בהתבסס על מכפיל זה, רובין הוד צריכה להיות שווה רק מעט יותר מכפול מהחברה הישראלית. במצגת שסופקה למשקיעים בחודש מרץ 2021 הציגה איטורו תחזית סך הכנסות של כמיליארד דולר לשנת 2021. איטורו רשמה סך הכנסות של למעלה מ-700 מיליון דולר בחציון הראשון של 2021, כך שהיא צפויה לסיים את השנה עם רף הכנסות הגבוה מצפיותיה.

איטורו גם הצליחה להגדיל את שיעור הסוחרים האמריקאים שברשותה מ-6% ברבעון המקביל אשתקד ל-12% ברבעון האחרון. החברה השקיעה מאמצים בחדירה לארה"ב: היא גייסה את בכירי הרגולטורים הפיננסים בישראל, בהם חדווה בר ושמואל האוזר, והשקיעה מיליוני דולרים בשיווק במדינה, במטרה להתחרות בין השאר גם ברובין הוד בזירת המסחר בקריפטו. בנוסף, איטורו מעוניינת לקדם מול הרגולטור האמריקאי את פלטפורמת המשפיענים המאפשרת לסחור בהתבסס על מובילי דעה.

באיטורו יאפשרו בשנה הקרובה לאמריקאים גם לסחור במניות, אך ההאטה הצפויה בפעילות מסחר היום ברבעון השלישי עליו דיווחה רובין הוד עלולה להשפיע גם על הסנטימנט כלפי מניית איטורו והצלחת ההנפקה שלה.

איטורו הודיעה על כוונתה להתמזג עם חברת הספאק של Fintech Acquisition Corp V של בטסי כהן. למרות הצהרת הכוונות, סובלת המניה מירידת מחירים מתמשכת. בחצי השנה האחרונה ירדה מניית FTCV ביותר מ-9%, ובחודש האחרון ספגה ירידה של קרוב ל-4%.