דוחות איטורו לא עומדים בציפיות והסטארט-אפ שמואשם בהונאת פרסום ענקית

מיהו הסטארט-אפ TTM שמואשם בהונאת פרסום מקוון בינלאומית • וגם איך מתכנן הנכד של פרופ' ישעיהו ליבוביץ' להילחם בסרטן דרך נוגדנים חכמים • השבוע שהיה בהייטק

משרדי M51, ברוטשילד / צילום: אופיר דור
משרדי M51, ברוטשילד / צילום: אופיר דור

שבוע טוב,

המחסור בשבבים פוגע גם במגזר הציבורי ומנהלי מחשוב בבתי חולים בארץ מתלוננים על מחסור בציוד אצל הספקים המורשים. אלא שמינהל הרכש באוצר עדיין לא עשה את ההתאמות הדרושות למצב החדש ואוסר על מנהלי המחשוב לקנות בשוק הפתוח. במקום הוא מציע להם לרכוש ציוד יקר יותר מספקי המכרז, גם כשזה אינו מתאים.

הסטארט-אפ היפו, שהקימו ישראלים בעמק הסיליקון, החליט להקים מרכז פיתוח בארץ. למה היפו וגם חברות זרות אחרות ממשיכות להקים בישראל מרכזי פיתוח על אף העלייה בשכר בהייטק והקושי לגייס מפתחים?

וגם מה הקשר בין הסטארט-אפ Toptop Media, שהואשם על ידי חברת סייבר אמריקאית במעורבות בהונאת פרסום ענקית, לבין קבוצת הסטארט-אפים הישראלית M51?

סיכום השבוע עם תשעה דברים מעניינים שכתבנו עליהם. לקבלת סיכום השבוע בהייטק במייל: הירשמו כאן.

1. העקבות מתחילות בשדרות רוטשילד

דוח שפרסמה חברת הסייבר האמריקאית Human באפריל חשף חשד להונאת ענק בתחום הפרסום המקוון. לפי התחקיר של החברה, כמיליון מכשירי אנדרואיד ברחבי העולם הודבקו בתוכנה זדונית ששלחה שדרים לבורסות פרסום מקוונות כמו של גוגל ואמזון, גורמת לאלו לחשוב שהמשתמשים נחשפים לעוד ועוד מודעות. החברה ששמה נקשר להונאה היא Toptop Media, או בקיצור TTM. אבל מיהי אותה TTM ואיך היא קשורה לקבוצת הסטארט-אפים הישראלית M51?

2. איטורו לא עומדת בציפיות

פלטפורמת המסחר הדיגיטלית הישראלית איטורו (eToro) הבטיחה כי תצא להנפקה ברבעון השלישי של השנה באמצעות מיזוג עם חברת ספאק, מה שמותיר לה עוד מספר שבועות קטן כדי לעמוד ביעד. פלטפורמת המסחר הדיגיטלית הישראלית והמתחרה הציבורית שלה רובין הוד פרסמו לאחרונה את דוחות הרבעון השני, שמאפשרים לראשונה להשוות ביניהן ולספק הערכה מציאותית של כל אחת מהן בהתבסס על המספרים. 

רובין הוד נסחרת כעת בשווי חברה של 40 מיליארד דולר, עם מספר חשבונות פעיל וצמיחה הגבוהה פי 9-10 מזו של איטורו. לפיכך, מעריכים אנליסטים באתר שוק ההון סיקינג אלפא את שוויה של איטורו בכ-4 מיליארד דולר, נמוך מהציפיות שנתלו בה בתחילת השנה, אז הוערך שוויה ב-10.4 מיליארד דולר. ובכל זאת, למרות ששיעור ההכנסות מקריפטו גבוה יותר באיטורו בהשוואה לרובין הוד, האחרונה נחשבת לחשופה יותר למטבעות דוג'קוין, המכילות מרכיב סיכון גבוה יותר. איטורו גם רשמה שיעור הכנסות גבוה יותר מעמלות קריפטו וסך הכנסות כולל ממסחר במטבעות גבוה יותר ממתחרתה האמריקאית, למרות שהוצאות השיווק שלה היו גבוהות יותר.

3. נכנסת בדלת האחורית

מיקרוסופט הפסידה במכרז נימבוס לאספקת שירותי ענן למשרדי הממשלה, צה"ל והרשויות המקומיות. החברה גם משכה את העתירה שלה נגד תוצאות המכרז, אך אין זה אומר שבמיקרוספט ויתרו על הסיכוי להמשיך לעבוד עם הגופים הממשלתיים.

פרצה אחת שיכולה לשמש את מיקרוסופט היא השימוש הנפוץ של משרדי הממשלה בשירותים השייכים לקבוצת מוצרי הענן השולחניים שלה כמו אופיס 365 וטימס. עבור מיקרוספט מוצרים אלו יכולים להוות "רגל בדלת", שישאירו נוכחות שלה במממשלה.

4. הרובוט שבנוגדן ינצח 

"אנחנו עומדים בעוד חודשיים-שלושה להכניס לאדם את הנוגדן הראשון בהיסטוריה שתוכנן על ידי מחשב", מכריז פרופ' ינאי עופרן, מייסד ומנכ"ל ביולוג'יק דיזיין וגם הנכד של ישעיהו ליבוביץ'.

ביולוג'יק דיזיין פיתחה טכנולוגיה לפיתוח ותכנות של נוגדנים באמצעות מתמטיקה חישובית, ביג דאטה ובינה מלאכותית. בשונה מהנוגדנים הרגילים המשמשים את תעשיית התרופות, ההבטחה היא לנוגדנים חכמים, מעין ננו רובוטים, היודעים, כמו נוגדנים אנושיים, להתאים את עצמם למצבים משתנים ולטפל במחלות כמו סוכרת, מחלות אוטואימוניות ואפילו סרטן.

 5. העשור של קוק

המכירות קפצו פי שלושה והמניה החזירה תשואה מתואמת של יותר מ-1,000%. טים קוק סוגר עשור בתור מנכ"ל אפל וגם אם במהלך כהונתו ענקית הטכנולוגיה לא יצרה מוצרים מהפכניים בסגנון האייפון הראשון, יש לו הרבה מאוד סיבות להיות מרוצה. אבל קוק מתחיל את העשור השני כמנכ"ל עם לא מעט אתגרים, כשאפל סופגת ביקורת על כך שאינה מחדשת מספיק ועל כך שהיא פועלת בשיטות אנטי תחרותיות בוטות. אולי איזו מכונית אוטונומית חשמלית או משקפי מציאות מדומה יעזרו?

6. קונים מכל הבא ליד 

המחסור העולמי בשבבים יוצר חוסרים ובגופים ציבוריים וממשלתיים מתקשים להשיג ציוד חיוני. התקנות הנוקשות של משרד האוצר מסבכות את העניין עוד יותר.

 7. מתחברת לשורשים 

חברת האינשורטק היפו, שהקימו יזמים ישראלים בארה"ב, מקימה מרכז פיתוח בישראל. מה מביא אותה לחפש מהנדסים דווקא בשוק הישראלי הצפוף?

 8. ידע זה כוח 

כדי להילחם במשבר האקלים ד"ר מיכל נחמני הקימה סטארט-אפ שממפה את חקיקות האקלים ומנטר את היקף הפעילות שנעשת ברחבי העולם באמצעות בינה מלאכותית.

9. ההייטקיסטים של הפריפריה

 בעוד רוב הסטארט-אפים בוחרים בתל אביב, יש חברות הייטק שמתמקמות בקריית שמונה ובשדרות. בלי פקקים ועם תעריפים נמוכים לכל מ"ר אבל גם עם קושי למשוך מספיק עובדים.