"את מענקי הקורונה כבר הספקתי 'להחזיר' למס הכנסה. הייתי רוצה להתרחב"

כיפאח דסוקי, 33, מכפר פרדיס, בעלת "מטבח של שלום" - משלוחי מזון טבעוני מהמטבח הערבי, הוציאה עצמאית ספר מתכונים בשם זהה • "אני לא ישנה, לא אוכלת, שכחתי מה זה טלוויזיה. רק העסק. אבל לא מתלוננת, זה מדהים" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

כיפאח דסוקי, בעלת ''מטבח של שלום'' - משלוחי מזון טבעוני מהמטבח הערבי / צילום: שלו מאן
כיפאח דסוקי, בעלת ''מטבח של שלום'' - משלוחי מזון טבעוני מהמטבח הערבי / צילום: שלו מאן

"אלה השעות שלי, אני מתחילה בסביבות 20:00 ומסיימת לקראת 6:00 למחרת. זה הלו"ז, בינתיים", מספרת על שעות העבודה הנוכחיות שלה כיפאח דסוקי (33), בעלת "מטבח של שלום" - משלוחי מזון ערבי שדסוקי טיבענה במו ידיה.

"זה התחיל מהספר, 'מטבח של שלום', שכתבתי לפני ארבע וחצי שנים", דסוקי מרחיבה, "ואז הגיעה הקורונה, חל"ת, פיטורים יזומים, נסיון חזרה לקריירה הראשונה שלי - ריפוי בעיסוק, עוד פיטורים, הפעם לא יזומים, ואז בכי ושחור, ואז חבר דחף אותי לפתוח את העסק". היתרון הגדול של דסוקי היה דאז שהיא כבר הייתה מוכרת, "יחסית מהספר", לדבריה.

"פתאום קיבלתי הזמנת ענק ואין לי קופסאות, אין לי כלים, אין לי אפילו גז!", מגלה דסוקי. לאחר שההלם הראשוני שכך, דסוקי המשיכה לקבל הזמנות דרך לקוחות שהגיעו אליה מפה לאוזן או כאלה ששמעו על ספר המתכונים. "זה התחיל באוקטובר 2020 וביוני השנה כבר התחברתי לפלטפורמת יאמי (פלטפורמה אינטרנטית לחיבור מטבחים למשלוחי מזון לקהל הרחב, א"נ). מאז אני לא ישנה, לא אוכלת, שכחתי מה זה טלוויזיה. אבל לא מתלוננת, זה מדהים", מוסיפה דסוקי על החיבור עם מיזם יאמי.

כששואלים את דסוקי על הדרך שלה, היא צוחקת, "לקח לי המון זמן להבין שפה אני צריכה להיות. הרי אני בת 34 כבר, אחרים מתחברים לעולם הזה לפני. הספקתי ללמוד ריפוי בעיסוק, תואר שני בצ'כיה. הייתי בטוחה שאשאר שכירה". בסופו של דבר, זו הדרך של דסוקי להביא את עצמה לעולם, "ועל הדרך אני מגלה לציבור שלערבים אין זנב או קרניים. ככה אני מצליחה להביא את הסיפור שלי ולחתור לשינוי שאני רוצה לראות בעולם".

החיבור לטבעונות הגיע לדסוקי לחלוטין בהדרגה, "נהייתה לי רגישות ללקטוז והפחתתי. השינוי הגדול באמת הגיע כשצפיתי בהרצאה של 'קירות שקופים', משם כבר לא יכולתי להתקרב לעוף והיה כבר קל ללכת עד הסוף לטבעונות".

דסוקי מודה שעניין המתכונים והמטבח הגיע במקרה, היא בכלל עסקה בכתיבת פוסטים בפייסבוק, "הייתי כותבת איזה פוסט מצחיק כזה, גם היום אני מנסה אבל כבר אין זמן, בסוף מצרפת מתכון ערבי מטובען לגמרי. אחרי שעברתי לחו"ל בשביל התואר, חבר פשוט התחיל לצעוק עליי - 'תכתבי כבר ספר!'". זאת הייתה תחילתו של "מטבח של שלום" הספר, דסוקי יצאה למסע מחקר מעמיק על המטבח הערבי, "מטבח שיש בו בסיס טבעוני להכל", לדבריה. את הספר הוציאה בעצמה, בעזרת מימון המונים דרך הדסטארט.

על מענקי הקורונה אומרת דסוקי שאת הכסף והמימון שקיבלה מהמדינה היא כבר הספיקה "להחזיר למס הכנסה". "תראה, ההכנסות מהספר לא השתוו בכלל למה שקורה עכשיו עם יאמי שבזכותם הגעתי למעמד עוסק מורשה", אומרת בהתרגשות דסוקי.

לגבי העתיד לדסוקי לא חסרות תוכניות, "הייתי רוצה להתרחב, לצרף עוד עובדים כי יש לי רק אחת כרגע לתקופות עומס בלבד. יותר שאפתני מזה? אני רוצה מאוד להתחבר לשוק הקפואים. מה יכול להיות טוב יותר מאוכל בריא, טבעוני ועוד בטעמים ערביים אותנטיים. חולמת שעוד 4-5 שנים לראות מוצרי מטבח של שלום במקפיאים בסופרמרקט".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il