מבצע החיסון במנה השלישית ייפתח לכולם, בידוד מקוצר למחוסנים השבים מחו"ל

מנכ"ל משרד הבריאות מסר את הדברים במסיבת עיתונאים, שבה עדכנו על שינויים בתו הירוק, שיורחב בחצי שנה עפ"י הגדרות חדשות • בנוסף, מחוסנים לא יידרשו לבידוד מלא ממדינה כתומה • ד"ר אלרעי-פרייס ציינה כי "כמות תופעות הלוואי שמדווחות לנו נמוכה יותר, והן לא חריגות"

אישה מקבלת מנת חיסון שלישית בעמדת מד''א בתל אביב / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov
אישה מקבלת מנת חיסון שלישית בעמדת מד''א בתל אביב / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov

שר הבריאות ניצן הורביץ הודיע היום (א') על אישור החיסון השלישי לכלל האוכלוסייה. זאת בעקבות נתונים שפרסם הבוקר משרד הבריאות, המראים כי מחוסנים בשלישית הם בסיכון משמעותית נמוך יותר הן לתחלואה והן לתמותה. עדיין לא ניתן לאמוד באופן מדויק את ההשפעה של החיסון השלישי, בגלל הבדלים מובנים שהיו עד כה בין הקבוצות שקיבלו את החיסון (שהן מחד בסיכון רב יותר לתחלואה קשה ומאידך אלה לרוב הקבוצות הזהירות יותר). אולם, גם בתנאים האלה ניכרת השפעה חיובית של חיסון הבוסטר, מול דעיכה בהשפעה של שתי מנות חיסון. בינתיים, אין דיווחים על תופעות לוואי חריגות בקרב מקבלי החיסון השלישי, בחודש שעבר מאז החל המבצע. עד כה ניתנו כ-2 מיליון מנות חיסון שלישי.

בקרב צעירים בני פחות מ-30, שהם הקבוצה שכעת אושר לה החיסון, נמצא לגבי מנות חיסון קודמות, שיעור מעט גבוה יותר של דלקת בשריר הלב, תופעת לוואי שהיא ממילא נדירה. אולם, קבוצה זו היא גם בסיכון הנמוך ביותר מן המחלה, כך שההחלטה לאשר את החיסון השלישי בקבוצה זו הייתה פחות ברורה מאליו לעומת קבוצות אחרות. בכל זאת, לאחר שמשרד הבריאות בחן את המידע, הוחלט כי היתרונות של אישור החיסון מתחת לגיל 30 עולים על החסרונות, כאשר הברירה האם להתחסן נותרת בידי כל תושב. החיסון מומלץ למי שעברו חמישה חודשים ומעלה מאז מועד החיסון הקודם שלו. בני 12-15 אינם מתאימים עדיין לחיסון השלישי, כי טרם עברו חמישה חודשים מהחיסון האחרון שלהם.

הממשלה מקווה כי התחסנות של רוב האוכלוסייה בחיסון שלישי, תחזיר את ההגנה לרמה דומה לכפי שהייתה בינואר-פברואר מול וריאנט הדלתא, וכך נאפשר לישראל להימנע מכניסה לסגר. בינתיים, ניכרת האטה עד כמעט בלימה בתחלואה הקשה בקרב מחוסנים (בשנית או בשלישית) לעומת המשך עליה בתחלואה בקרב לא מחוסנים. יש לציין כי גם בקרב לא מחוסנים ישנה בימים האחרונים האטה מסוימת בעליה בתחלואה, אולי בשל מגבלות התו הירוק, המחייבות בדיקות ללא מחוסנים ועוזרות לאתר ולמנוע שרשראות הדבקה.

הורביץ הזהיר כי אין וודאות שהאטת התחלואה תימשך, ולכן המליץ להמשיך להקפיד על עטיית מסכות ולהימנע מהתקהלויות. בינתיים, מוסדות התרבות ממשיכים להיות פתוחים תחת התו הירוק, ושנת הלימודים תחל בעוד ימים ספורים במתכונת רגילה ללא קפסולות.

המחוסנים החדשים

משרד הבריאות הודיע על עדכון המונח "מחוסן". כעת מי שקיבל שלושה חיסונים או מי שלא עברו חמישה חודשים מאז החיסון השני שלו, נחשב למחוסן. למרות שהמדינה אישרה בעבר כי התו הירוק יהיה תקף עד דצמבר, הרי שהיום הוחלט כי הוא יהיה תקף עד ה-1 באוקטובר בלבד. לאחר מכן התו הירוק יהיה תקף עבור כל מתחסן עד שישה חודשים מקבלת החיסון האחרון (מנה שניה או שלישית). מחלימים שקיבלו לפחות מנת חיסון אחת כרגע מקבלים תו ירוק באופן בלתי מוגבל. לגבי מחלימים שלא חוסנו, כרגע התוקף הוא שישה חודשים ממועד קבלת תעודת המחלים שלהם, אך העניין נמצא בבדיקה.

אולם, מי שהתחסן בשלישית, יוכל לקצר את הבידוד בחזרה מחו"ל, ממדינות כתומות. המחוסנים בשלישית יבודדו למשך 24 שעות או עד בדיקה שלילית.

נתונים שהעביר היום משרד הבריאות בעקבות בקשת "גלובס" מציגים את שיעורי התחלואה בקרב המחוסנים בחיסון שלישי. מן הנתונים הללו ניתן ללמוד כי ישנם מאושפזים וגם חולים קשה אחרי חיסון שלישי, אך שיעורם מתוך קבוצת המתחסנים הוא נמוך משמעותית מאשר לאחר קבלת שתי מנות.

הנתונים נאספו בין ה-7.8, היום הראשון שבו היה ניתן להיות מחוסנים במנה שלישית + 7 ימי הבשלת החיסון, ועד ל-26.8. בתקופה זו, 137 מחוסנים בשלישית (+7 ימים) חלו קשה או קריטי. שיעור החולים קשה מתוך קבוצת המחוסנים בשלישית הוא רק 0.008%, לעומת 0.012% מקבוצת המחוסנים בשתי מנות שחלו בתקופה זו, ו-0.014% מהלא מחוסנים.

325 מחוסנים במנה שלישית (+7 ימים) אופשזו בבתי החולים במהלך התקופה, שהם 0.018% מקבוצה זו, לעומת 0.031% מהמחוסנים בשתי מנות, ו-0.032% מהלא מחוסנים. 0.322% מהמחוסנים בשלישית הפכו למאומתים, לעומת 1.54% מהמחוסנים באופן מלא ו-1.6% מהלא מחוסנים.

העבודה המשכנעת ביותר בעניין החיסון השלישי נעשתה על ידי מכון גרטנר יחד עם מכון KI של ניר קלקשטיין. עבודה זו השוותה בין תחלואה אצל מחוסנים במנה השלישית לבין מחוסנים דומים להם בפרמטרים דמוגרפיים, ונמצא כי על כל ארבעה מאומתים מבין המחוסנים ה"רגילים", נרשם רק מאומת אחד מבין מי שכבר קיבלו את הבוסטר לפני 10 ימים. ההגנה מתחלואה קשה היא בין 5.5-6.5. מנכ"ל משרד הבריאות נחמן אש ציין כי עבודה זו הייתה משמעותית בקבלת ההחלטה להמליץ לכלל האוכלוסייה הבוגרת להתחסן בשלישית.

פרופ' ערן סגל ממכון ויצמן העריך כי 3 מיליון מחוסנים (כלומר עוד מיליון בנוסף לאלה שכבר התחסנו) יספיקו כדי להוריד את מקדם R מתחת ל-1, כלומר להביא למצב שבו כל חולה ידבק פחות מאדם אחד נוסף, תחת המגבלות הקיימות. במצב כזה, המגפה דועכת בהדרגה. סגל העריך כי ניתן יהיה לראות את המעבר ל-R<1 בסוף ספטמבר, אלא אם קצב ההתחסנות במנה השלישית יואט משמעותית או אם העלייה בתחלואה בשל פתיחת מערכת החינוך וארוחות החג יגברו על ההשפעה של ההתחסנות.