בין הרפורמה בחקלאות לגיל פרישה לנשים, בקואליציה מתכוננים להצבעה על התקציב

חוק התקציב יונח ביום שלישי על שולחן הכנסת לקראת הצבעה בקריאה ראשונה ביום חמישי • בימים הקרובים צפויים דיונים אינטנסיביים במטרה להגיע להסכמה על הנושאים שעדיין במחלוקת, בהם גיל הפרישה לנשים, הרפורמה בחקלאות והרפורמה ברגולציה

בנט וסילמן במליאת הכנסת / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
בנט וסילמן במליאת הכנסת / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בקואליציה עושים מאמצים אחרונים להגיע להסכמות לפני ההצבעה על התקציב וחוק ההסדרים בסוף השבוע, נוכח איומי חלק מחברי הקואליציה שלא לתמוך בחוק במתכונת הנוכחית. משרד האוצר יניח את החוקים על שולחן הכנסת ביום שלישי, 31 באוגוסט, ואילו ההצבעה בקריאה ראשונה תיערך במליאה יומיים לאחר מכן, ביום חמישי. עד אז תנסה הקואליציה הצרה, בתיווכה של יו"ר הקואליציה ח"כ עידית סילמן, להתגבר על שלוש מחלוקות עיקריות סביב הרפורמה בחקלאות, העלאת גיל הפרישה לנשים והקמת רשות הרגולציה.

המאבק על החקלאות

במהלך השבוע צפויות להתקיים ישיבות של ראשי הסיעות עם אנשי אגף התקציבים כדי לגבש פשרות ברפורמה בחקלאות והעלאת גיל פרישה לנשים, בעוד שאת החזית הנוגעת לרשות הרגולציה מנהל סגן השר אביר קארה מול המתנגדים העיקריים לה, בראשם השרה תמר זנדברג וכן ארגוני הסביבה. קארה צפוי להגביר בימים הקרובים את הלחץ על המתנגדים שדורשים להוציא את הרפורמה מחוק ההסדרים ולנסות להוביל להסכמות. בין היתר, הוא ייפגש עם נציגי ארגוני הסביבה במהלך היממה הקרובה. בינתיים, בפגישתו ביום ראשון עם זנדברג לא נרשמה התקדמות.

במקביל, מנהל יו"ר סיעת העבודה רם שפע את עיקר המאבק לשילוב החקלאים בניסוח הרפורמה בענף במאמץ להגיע לפשרות, ובמשרד החקלאות מקיימים פגישות תכופות עם חברי כנסת שסומנו כמתנגדים. על מכתב שנשלח לפני כשבוע לשרי האוצר והחקלאות חתומים 18 חברי כנסת מהקואליציה, שבה הם מבהירים כי אם לא תוסר הרפורמה מחוק ההסדרים הם יתקשו לתמוך בחוק כולו.

את חזית המאבק ברפורמה להעלאת גיל פרישה לנשים מנהלת יו"ר סיעת מרצ מיכל רוזין, לצד חברי מפלגתה ומפלגת העבודה. שם, טוענים בקואליציה, יש התקדמות משמעותית לקראת הסכמות סביב העברה מדורגת של הרפורמה וכן הוספה תקציבית, לצד הדרישה להעביר את הרפורמה לדיון סופי בוועדת הרווחה של ח"כ אפרת רייטן מהעבודה כדי לשלוט בנוסח שיאושר.

רוב דחוק

אמנם חוק התקציב וההסדרים לא דורשים רוב של 61 אצבעות, אך בהנהלת הקואליציה חוששים מפני כל ח"כ שעשוי להצביע נגד ולהטות את הכף לטובת המתנגדים מהאופוזיציה. לרוב הדחוק של הקואליציה יש כעת בעיה נוספת כאשר שרת התחבורה ח"כ מרב מיכאלי לא צפויה לחזור מארצות הברית עד ליום חמישי בשל הולדת בנה, אולם במפלגת העבודה טוענים כי היא מקוזזת.

"אני לא רוצה להגיע למצב קיצון שבו יש סיכוי שהתקציב לא עובר בכנסת", אמר בכיר בקואליציה. מנגד, חבר כנסת אחר אמר כי "מדובר במבחן של 'מי ימצמץ ראשון'" וכי "בסוף החוקים יעברו בהסכמה".